Kursplan hösten 2015
Kursplan hösten 2015
Benämning
Socialt förändringsarbete
Engelsk benämning
Social Work for Social Change
Kurskod
SC678A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2014-06-24
Gäller från
2014-09-01
Behörighetskrav
Matematik B, Samhällskunskap A samt godkända kurser motsvarande minst 135 högskolepoäng från termin 1-6 i programmet.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Socialt arbete
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i socionomprogrammet och är en obligatorisk kurs inom huvudområdet socialt arbete på avancerad nivå.
Syfte
Kursens huvudsyfte är att studenten skall refelktera över tidigare förvärvade kunskaper och färdigheter och därigenom utveckla sin förmåga att värdera, problematisera och föreslå interventioner i professionellt socialt arbete. Kursen syftar vidare till att studenten vidareutvecklar sin förmåga till etiskt grundade ställningstaganden i socialt arbete.
Innehåll
I kursen problematiseras val av metoder och interventioner i professionellt socialt arbete med utgångspunkt från dess konsekvenser för socionomer och brukare. Detta görs i samverkan med olika aktörer i det sociala fältet. Betydelsen av faktorer som genus, klass, ålder och etnicitet analyseras i förhållande till vald intervention. Utifrån detta genomförs ett förslag till utvecklingsarbete för praktiskt socialt arbete, vilket diskuteras med företrädare från yrkesfältet. I kursen granskas vidare olika utvärderingsmetoder i förhållande till socialt arbete och till yrkesrollen. Kunskapsproduktion och informationskompetens i socialt arbete diskuteras med utgångspunkt från utvecklingen av det professionella sociala arbetet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. Motivera val av metoder och analysera deras konsekvenser för interaktionen mellan socionomer och brukare,
2. genomföra ett självständigt utvecklingsarbete för praktiskt socialt arbete och kommunicera resultatet med berörda aktörer,
3. motivera val av intervention i relation till olika målgrupper med utgångspunkt från faktorer som genus, klass, ålder och etnicitet,
4. tillämpa och granska utvärderingsmetoder och deras konsekvenser för praktiskt socialt arbete och för yrkesrollen,
5. diskutera de kunskaper och färdigheter som är nödvändiga för att kunna bedriva ett professionellt socialt arbete, och
6. självständigt planera och genomföra informationssökningar, kritiskt analysera informationen och tillämpa den i ett självständigt utvecklingsarbete.
Arbetsformer
Kursen inleds med föreläsningar som har till syfte att inspirera studenten att välja ett område för fördjupad analys. Den innehåller ett grupparbete, där två interventioner ska presenteras och värderas mot varandra. Arbetet skall resultera i förslag till val av interventioner i socialt arbete och analys av interventionernas konsekvenser. Kursen innehåller även ett individuellt skriftligt arbete där interventionerna analyseras bl.a. med hjälp av teorier om sociala problem, kunskap, profession, organisation och implementering. Centrala moment i kunskapssökning och kunskapsproduktion belyses och problematiseras. Eventuell frånvaro i obligatoriska moment kan kompenseras enligt beslut av examinator.
Bedömningsformer
Lärandemål 1 - 4, 6 examineras genom ett projektarbete som redovisas i två delar: en muntlig gruppresentation som redovisas i seminarieform och där resultaten diskuteras med utgångspunkt från konsekvenserna för det praktiska sociala arbetet och en individuell skriftlig del, där interventionen och implementeringen kopplas till teorier i socialt arbete. Den muntliga redovisningen i kursen är obligatorisk. Fokus i bedömningen av projektarbetet ligger på studentens analytiska förmåga och kunskaper om det sociala arbetets praktiska villkor samt förmåga att tillämpa teorier om socialt arbete i en analys av den framtida yrkesutövningen och dess förutsättningar. Lärandemål 5 examineras genom muntlig framställning vid seminarier.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav inom en period av tre år. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker en de tider som anges i studiehandledningen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Banks, S (2012) Ethics and values in social work Basingstoke : Palgrave,
4. ed. 304 s.
Blom, B, Morén, S & Nygren, L (2011) (red.) Utvärdering i socialt arbete. Stockholm: Natur och kultur. S. 17-196, 300-330.
Denvall, V & Vinnerljung, B (2006) (red.) Nytta och fördärv, Socialt arbete i kritisk belysning. Stockholm: Natur & Kultur. 223 ss.
Denvall, V (2010) (red.) Social mobilisering – en utmaning för socialt arbete. Malmö: Gleerups. 230 s.
Payne, M (2006) What is Professional Social Work? Bristol: Policy Press, 219 s
Studenterna väljer i samband med projektarbetet litteratur i samråd med sina handledare c:a 750 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att två kursvärderingar genomförs. En formativ kursvärdering (s.k. temperaturtagning) görs efter halva kursen. Denna sammanställs och återkopplas till studenterna snarast möjligt. En summativ kursvärdering genomförs efter kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs.