Kursplan hösten 2014
Kursplan hösten 2014
Benämning
Migration och socialt arbete
Engelsk benämning
Migration and Social Work
Kurskod
SC676A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2015-10-29
Gäller från
2016-01-18
Behörighetskrav
Godkända kurser motsvarande minst 135 högskolepoäng inom det människobehandlande eller samhällsvetenskapliga området.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Socialt arbete
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen är en valbar huvudområdeskurs på avancerad nivå inom såväl socionomprogrammet som masterprogrammet i socialt arbete.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar fördjupade kunskaper om
globala migrationsprocesser som skapar förutsättningar för människors livsvillkor och dessa processers konsekvenser för praktiskt socialt arbete. Vidare syftar kursen till att studenten relaterar dessa frågor till samtida nordiska och europeiska välfärdsmodeller.
Innehåll
Kursen inleds med en introduktion till centrala begrepp inom kunskapsområdet migration och socialt arbete. Därefter behandlas frågor rörande fattigdom, etniska motsättningar, diskriminering och förföljelser pga krig och konflikter samt människors livsvillkor i ett internationellt komparativt perspektiv. Migrationens utmaningar diskuteras utifrån frågor om medborgarskap, rättigheter och integrationspolitiska insatser i Sverige med relevans för socialt arbete. Dessutom berörs fenomen som segregation och diskriminering. Slutligen diskuteras kopplingen mellan migration och transnationella familjer samt frågan om medborgarskapets betydelse i ett mångkulturellt samhälle.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. Värdera fattigdomens orsaker i ett globalt migrationsperspektiv,
2. tillämpa teoretiska begrepp på empiriska beskrivningar inom kunskaps- och praxisområdet socialt arbete och migration,
3. relatera frågor om migration till det praktiska sociala arbetet,
4. analysera spänningsfältet mellan migrationsrelaterade och välfärdssamhälleliga frågor,
5. analysera implementering av integrationspolitiska insatser som rör socialt arbete, och
6. kritiskt granska modeller för krisbearbetning orsakade av migration.
Arbetsformer
Undervisningen bygger på studentaktiva arbetsformer enskilt och i grupp och innefattar föreläsningar, grupparbeten, essäskrivning och seminarier. Grupparbetet redovisas vid ett obligatoriskt seminarium. Eventuell frånvaro i obligatoriska moment kan kompenseras enligt beslut av examinator.
Bedömningsformer
I kursen uppmuntras ett kritiskt förhållningssätt som ställer krav på studentens egna reflektioner och analyser. Lärandemål 1, 2 och 6 examineras genom en skriftlig individuell tentamen och lärandemål 3 genom grupparbeten och seminarier. Lärandemål 4 och 5 examineras genom en individuell essä. Fokus vid bedömningen av studentens prestationer ligger på förmågan att diskutera teoretiska begrepp, samt förmågan att använda dessa begrepp i fältanknutna analyser av fenomen i socialt arbete.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav inom en period av tre år. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker en de tider som anges i studiehandledningen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Abrahamsson, H (2012), Städer som nav för en globalt hållbar samhällsutveckling eller slagfält för sociala konflikter. Kommission för ett socialt hållbart Malmö. Malmö stad. 51 s.
Baianstovu, Í R (2012), Mångfald som demokratins utmaning. En studie om hur socialtjänsten som välfärdsbyråkrati och moralisk samhällsinstitution förstår och hanterar kulturell mångfald. Örebro Studies in Social Work 11 & Örebro Studies in Conditions of Democracy 7. Örebro Universitetet. 322 s.
Barnets bästa främst (2010), Till Sverige – asylsökande barn vittnar om Dublinförordningens konsekvenser. Malmö. 86 s.
Dahlstedt, M, Neergaard, A (red. 2013), Migrationens och etnicitetens epok. Kritiska perspektiv i etnicitets- och migrationsstudier. Stockholm: Liber. 324 s.
Eliassi, B (2013), Orientalist Social Work: Cultural Otherization of Muslim Inmigrants in Sweden. Critical Social Work. Vol. 14, No 1University of Windsor.
Faist, T, Fauser, M, Reisenauer, E (2014), Transnationell Migration. Lund: Studentlitteratur. 202 s.
Fangen, K. (2010). Social exclusion and inclusion of young immigrants: Presentation of an analytical framework. Young, 18(2), 133–156. http://doi.org/10.1177/110330881001800202 23 s.
Frazer, N (2000) Rethinking recognition. New Left Review, 2000. s.107-120. 13 s.
Herz, M., & Johansson, T. (2012). The Experience of Being Stopped: Young Immigrants, Social Exclusion and Strategies. Young, 20(2), 157–176. http://doi.org/10.1177/110330881202000203 19 s.
Hopkins, P. E., & Hill, M. (2008). Pre-flight experiences and migration stories: the accounts of unaccompanied asylum-seeking children. Children’s Geographies, 6(3), 257–268. http://doi.org/10.1080/14733280802183981 11 s.
Pérez, E (2014, MUEP. Elektronisk resurs) Vad vet vi om de insatser socialtjänsten gör i hedersrelaterade konflikter inom familjen? Rapport till Brottsoffermyndigheten (BROM). 180 s.
Sassen, S (2001), Gäster och främlingar. Göteborg: Daidalos. 245 s.
Sinha S & Uppal S (2009), Lesser youth?: particular universalisms and young separated migrants in East London. Journal of Youth Studies,12:3, 257-273. 16 s.
Social Vetenskaplig Tidskrift (Gästredaktörer Sahlin, I., Machado, N. 2008), Diskriminering och exkludering. FORSA. Årgång 15, Nr 3-4. 174-256. 332-349. 79 s.
Stretmo L. (2014). Governing the unaccompanied child. Media, policy and practice. Göteborg: Göteborgs Universitet. https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/36106/3/gupea_2077_36106_3.pdf 330 s.
Wernesjö, U. (2011). Unaccompanied asylum-seeking children: Whose perspective?? Childhood, 19(4), 495–207. http://doi.org/10.1177/0907568211429625 22 s.
Wernesjö, U. (2015). Global Studies in Culture and Power Landing in a rural village?: home and belonging from the perspectives of unaccompanied young refugees, 3384(September). http://doi.org/10.1080/1070289X.2014.962028 16 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att två kursvärderingar genomförs. En formativ kursvärdering (s.k. temperaturtagning) görs efter halva kursen. Denna sammanställs och återkopplas till studenterna snarast möjligt. En summativ kursvärdering genomförs efter kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.