Kursplan hösten 2015
Kursplan hösten 2015
Benämning
Kön, sexualitet och socialt arbete
Engelsk benämning
Gender, Sexuality and Social Work
Kurskod
SC674A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2014-12-01
Gäller från
2015-01-19
Behörighetskrav
Godkända kurser motsvarande minst 135 högskolepoäng inom det människobehandlande eller samhällsvetenskapliga området.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Socialt arbete
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen är en valbar huvudområdeskurs på avancerad nivå inom såväl socionomprogrammet som masterprogrammet i socialt arbete.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska kunna integrera och hantera teori och empiri inom kunskapsområdet kön och sexualitet för att därigenom utveckla sitt professionella förhållningssätt i det sociala arbetet.
Innehåll
Fokus i kursen ligger på frågor som berör forskning och kunskapsutveckling inom området socialt arbete med särskild tonvikt på teman som handlar om kön och sexualitet. Uttrycksformer som maskulinitet, feminitet, hetero- och homosexualitet, lagstiftning, queer, heder, pornografi, prostitution och äktenskap utgör centrala teman på kursen. Den teoretiska kärnan under kursen är hur genus, kön och sexualitet konstrueras av olika aktörer och vilken betydelse detta har för socialt arbete. Sociala problem kopplade till kön och sexualitet har en framskjuten plats på kursen, liksom frågor som är kopplade till kön och sexualitet i det mångkulturella samhället.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna,
1. förstå och kritiskt granska hur kön och sexualitet är kulturellt och socialt konstruerade fenomen,
2. reflektera över sexuella praktiker, tankemönster, normer och värderingar på sexualitetens område med utgångspunkt i kulturella, historiska och religiösa kontexter,
3. analysera de förändringar som ägt rum på sexualitetens område de senaste decennierna och konsekvenserna av dessa förändringar för praktiskt socialt arbete.
Arbetsformer
Undervisningen bygger på studentaktiva former som innefattar föreläsningar, seminarier, enskilda studier och grupparbeten. Studenterna förväntas att ta sin del av ansvaret när det gäller att bidra till dialog och diskussion under kursens gång.
Bedömningsformer
Bedömningen av studenternas prestationer görs genom individuella tentamina samt skriftliga och muntliga tillämpningsuppgifter. Lärandemål 1 och 2 examineras genom självständigt författad skriftlig tentamen. Lärandemål 3 examineras muntligt på seminarium. Examinationsgrundade seminarier, redovisningar och praktiska övningar är obligatoriska. Fokus vid bedömningen ligger på studentens förmåga att muntligt och skriftligt analysera, diskutera och hantera kursens centrala begrepp. Betygsskalan på kursen är U, G och VG. De obligatoriska momenten kan maximalt ge ett G i betyg medan den skriftliga tentamen som avslutar kursen kan ge VG.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma kravnivå. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringstillfället på kursen. Tentamen och omtentamen genomförs på tider som anges i studiehandledningen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Ambjörnsson, F (2006): Vad är Queer? Stockholm: Natur & kultur.
Beck-Gernsheim, E (2007): ”Transnational lives, transitional marriages: a review of the evidence from migrant communities in Europe”. Global Networks 7, 3, sid 271-288.
Bremer, S (2011): Kroppslinjer. Kön, transsexualism och kropp i berättelser om könskorrigering. Göteborg: Makadam förlag. Sid 187-213.
Brunovskis, A och T, G (2004): Crossing borders: an empirical study of transnational prostitution and trafficking in human beings. Fafo-report 426. Sid 19-55.
Bäck-Wiklund, M (2012): ”Familj och modernitet”. Nätverksfamiljen (redaktörer Margareta Bäck-Wiklund och Thomas Johansson). Stockholm: Natur och kultur. Sid 17-47.
Bygdeman, M (2012): “En man som bytt kön till kvinna ska inte kunna bli far”. Dagens nyheter mars 2012.
Carbin, M (2010): Hedersrelaterat våld och förtryck – en kunskapsöversikt. Rapport från NCK (Nationellt centrum för kvinnofrid). Uppsala: Uppsala universitet.
Carlbom, A (2012): ”Islamisk sexualrådgivning – ett globalt fenomen”. Sexualitetsstudier (Plantin & Månsson red.). Sid254-276. Malmö: Liber förlag.
Dagens nyheter (2011): ”En feministisk seger”. Ledare i Dagens nyheter den 25 sep 2011. http://www.dn.se/ledare/huvudledare/en-feministisk-seger//
Engvall, C (2011): ”Farligt sex kan vara ett rop på hjälp”. Svenska dagbladet 17 sep 2011. http:www.svd.se/opinion/brannpunkt/farligt-sex-ar-ett-rop-pa-hjalp_6477028.svd
Giddens, A (1995): Intimitetens omvandling: sexualitet, kärlek och erotik i det moderna samhället. Göteborg: Nya Doxa.
Hacking, I (1999): The social construction of what? London: Harvard university press. Sid 1-34.
Johnsdotter, S (2012): “Sexualitet och kultur”. Sexualitetsstudier (Plantin & Månsson red.). Sid 63-83. Malmö: Liber förlag.
Johnsdotter, S (2012): “Diskurs och claims-making i sexuallagstiftningsprocesser”. Sexualitetsstudier (redaktörer Sven-Axel Månasson och Lars Plantin). Malmö: Liber. Sid 85-106.
Kratz, G (2012): ”En transsexuell person har samma rättigheter som alla andra i samhället”. Dagens nyheter mars 2012.
Kulick, D (2005): ”Inledning”. Queersverige (Kulick red.). Sid 8-24. Stockholm: natur & kultur.
Larsson, M (2012): “Svarta Affärer som blev vita? Om sexbutiker som sexuella rum då och nu”. Sexualitetsstudier (redaktörer Sven-Axel Månsson och Lars Plantin). Malmö: Liber. Sid 125-139.
Loseke, D (2003): Thinking about social problems. New York: Aldine de Gruyter.
Loseke, D (2003): ”Constructing people”. Thinking about social problems: an introduction to constructionist perspectives. New York Aldine de Greuyter. Sid 75-98.
McNair, B. (2013). Porno? Chic!: how pornography changed the world andmade it a better place. London: Routledge s. 14-86.
McKee, A., Albury, K. & Lumby, C. (2008). The porn report. Carlton: Melbourne University Press. s. 74-101
Månsson, S-A och Daneback, K (2012): ”Sexualiteten i en friare skepnad? Om det sexuella begärets riktning bland unga”. Sexualitetsstudier (Plantin & Månsson red.). Sid160-174. Malmö: Liber förlag.
Nilsson, R (2008): ”Inledning”. Foucualt – en introduktion. Malmö: Egalité. Sid 9-17.
Nordin, L (2005): ”När man inte vill vara sig själv: om vådan av att vara ensamstående man i norrländsk glesbygd”. Queersverige (Kulick red.). SSid 25-46. Stockholm: natur & kultur.
Ouis, P (2009): ”Den verkliga kulturkonflikten: islamisk sexualmoralism i liberala Sverige”. Socialvetenskaplig tidskrift nr 3-4, temanummer om religion. Sid 350-368.
Ouis, P (2009): ”Honourable traditions? Honour violence, early marriage and sexual abuse of teenage girls in Lebanon, the occupied palestinian territories and Yemen”. International Journal of Children’s Rights 17. Sid 445-474.
Patterson, Z (2004): "Going On-line: Consuming Pornography in the Digital Era". Porn Studies (Linda Williams red.). Sid 104-123. Durham & London: Duke University Press.
Plantin, L (2012): ”Föräldraskap och sexualitet”. Sexualitetsstudier (Plantin & Månsson red.). Sid 174-191. Malmö: Liber förlag.
Plantin, L (2012): ”Föräldraskap och arbetsliv: om lojalitetskonflikter i familjelivets vardag. Nätverksfamiljen (redaktörer Margareta Bäck-Wiklund och Thomas Johansson). Stockholm: Natur och kultur. Sid 48-68.
Simon, W och Gagnon, J H (1986): ”Sexual scripts: permanence and change”. Archives of sexual behavior, vol 15, no 2, sid 97-120.
Simon, W (1996): Postmodern sexualities. London: Routledge. Sid 1–38.
Skilbrei, M-L och Holmström, C (2011): “Is there a Nordic prostitution regime?”. Crime and Justice, vol 40/1, sid 479-517.
Skeggs, B (2000): Att bli respektabel. Konstruktioner av klass och kön. Göteborg: daidalos.
Skårner, A och Svensson, B (2012): ”Rusmedel och sexualitet”. Sexualitetsstudier (Plantin & Månsson red.). Sid 191-211. Malmö: Liber förlag.
Skårner, A, Svensson, B (2013) Amphetamine use and sexual practices. Nordic Studies on Alcohol and Drugs 5/2013. Sid 403-423
Voros, F (2009): ”The Invention of addiction to pornography”. Sexologies 18, sid 243-256.
Westerlund, U och Ljungros, K (2012): ”Onödigt och okänsligt att dröja med att avskaffa tvångssteriliseringarna”. Dagens nyheter mars 2012.
Tillkommer 150 sidor vetenskapliga artiklar
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att två kursvärderingar genomförs. En formativ kursvärdering (s.k. temperaturtagning) görs efter halva kursen. Denna sammanställs och återkopplas till studenterna snarast möjligt. En summativ kursvärdering genomförs efter kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.