Kursplan våren 2027
Kursplan våren 2027
Benämning
Socialt arbete: Åldrande och socialt arbete
Engelsk benämning
Social Work: Ageing and Social Work
Kurskod
SC672D
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2023-06-09
Gäller från
2027-01-18
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs godkända kurser SC111C, SC112B, SC113A, SC121B, SC122A, SC123D, SC131D, SC141D, SC142A, SC143A och SC151C på Socionomprogrammet
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Socialt arbete
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen är en valbar huvudområdeskurs på avancerad nivå inom socionomprogrammets termin 7.
Innehåll
Syftet med kursen är att studenten fördjupar sina kunskaper i socialt arbete med äldre människor. Vidare syftar kursen till att studenten utvecklar ett professionellt förhållningssätt i socialt arbete med den aktuella målgruppen.
I kursen behandlas den socialgerontologiska teoribildningen om människans åldrande. I kursen diskuteras även de demografiska förändringarnas inverkan på åldrandet och äldreomsorg, såväl nationellt som globalt. Även betydelsen av mötet mellan äldre, anhöriga och professionella aktörer i socialt arbete med äldre behandlas. Ett särskilt fokus läggs på betydelsen av informella sociala nätverk för äldre människors livssituation och hälsa. Dessutom diskuteras etiska frågeställningar som är kopplade till åldrande och professionellt arbete inom äldreomsorgen. Slutligen behandlas människans åldrande ur ett genusperspektiv samt hur migration påverkar åldrandeprocessen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
1. förklara äldreomsorgens framväxt,
2. redogöra för innebörden av demografiska förändringar och dess påverkan på åldrande och äldreomsorg,
3. analysera betydelsen av sociala nätverk för den åldrande människan och vikten av egna attityders påverkan i mötet med äldre,
4. värdera betydelsen av sociala kategorier såsom klass, kön, sexualitet och etnicitet i professionellt socialt arbete med äldre,
5. analysera centrala socialgerontologiska teoriers betydelse för det praktiska sociala arbetet med äldre,
6. värdera vikten av ett etiskt förhållningssätt i arbetet med äldre människor, och
7. analysera betydelsen av olika perspektiv på organisation och ledarskap inom äldreomsorgen.
Arbetsformer
Undervisningen bygger på studentaktiva arbetsformer enskilt och i grupp och innefattar föreläsningar, seminarier och arbete med fallbeskrivningar. Kursen är indelad i teman med föreläsningar och litteraturseminarier och gruppövningar. Litteraturseminarierna är kopplade till lärandemål 1, 2 och 3, medan lärandemål 4, 5, 6 och 7 behandlas i form av gruppövningar och diskussioner av det sociala arbetet med äldre ur olika teoretiska perspektiv. Samtliga seminarier och redovisningstillfällen är obligatoriska.
Bedömningsformer
Lärandemål 1, 2, 4 och 5 examineras genom individuell skriftlig tentamen. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att redogöra för och diskutera teoretiska perspektiv relevanta för det sociala arbetet med äldre och dess praktik. Lärandemål 3, 6 och 7 examineras i grupp genom skriftliga uppgifter, som redovisas muntligt vid seminarier. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att diskutera teoretiska begrepp samt förmågan att använda dessa begrepp i fältanknutna analyser av fenomen eller verksamheter i socialt arbete. Individuell bedömning av studenternas betyg säkerställs genom att varje student redovisar sin arbetsinsats.
För godkänt på kursen krävs godkänt på den individuella skriftliga tentamen, samt godkänt på de skriftliga och muntliga uppgifterna och aktivt deltagande vid obligatoriska moment. För väl godkänt på kursen krävs väl godkänt på den individuella skriftliga tentamen, godkänt på de skriftliga och muntliga uppgifterna och aktivt deltagande vid obligatoriska moment. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuell skriftlig uppgift.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur
Dunér A, (2020) Biståndshandläggning inom äldreomsorgen. Villkor och dilemman. Lund: Studentlitteratur. 167 s.
Floreman Y, (2022) Jag är inte död, jag är bara gammal. Stockholm: Verbal förlag. 136 s.
Ghazanfareeon Karlsson S, (2020) Looking for elderly people´s needs: teaching critical reflection in Swedish social work education. Social Work Education, 39(2), 227-240. 15 s.
Jyrkämä J, Haapamäki L, (2008) Äldre och alkohol: Nordisk forskning och diskussion. NAD-publikation nr 52. 109 s.
Jönson H, (red.). (2021) Perspektiv på ålderism. Lund: Social Work Press. 291 s
Jönson H, Harnett T, (2015) Socialt arbete med äldre. Stockholm: Natur & Kultur. 270 s.
Lill L, (2021) "Jag skämtar mycket om mig själv!" Erfarenheter av vardagsrasism i äldreomsorgsarbetet. I K Boréus, A Neergaard, L Sohl (red.) Ojämlika arbetsplatser: Hierarkier, diskriminering och strategier för jämlikhet. Lund: Nordic Academic Press, 115-135. 21 s.
Magnússon F, (red.) (2018) Äldreomsorg och åldrande. Från anhörigskap till krisberedskap. Lund: Studentlitteratur. 117 s.
Siverskog A, (2021) Queer äldreomsorg? Att möta äldre lhbtq-personer inom vård och omsorg. RFSL Stockholm. 80 s.
Socialstyrelsen, (2012) Att skapa en grund för evidensbaserad praktik – en guide för ledning i vård och omsorg. 80 s.
Socialstyrelsen, (2013) Ökat stöd till äldre med psykisk ohälsa. 48 s.
Socialstyrelsen, (2013) Se tecken och ge rätt stöd – vägledning för att uppmärksamma äldre med psykisk ohälsa inom socialtjänst och kommunal hälso- och sjukvård. 43 s.
Socialstyrelsen, (2014) Blånader och silverhår. Utbildningsmaterial om våld mot äldre kvinnor. 55 s.
Socialstyrelsen, (2021) Individens behov i centrum. Ett stöd för att använda ICF och strukturerad dokumentation i socialtjänsten. 128 s.
Stolt R, Blomqvist P, Winblad U, (2011) Privatization of social services: Quality differences in Swedish elderly care. Social Science & Medicine 72(4), 560-567. 7 s.
Takter M, (2017) Vem är den enskilde i ett gemensamt hem? En studie av hur biståndshandläggare förhåller sig till anhörigas möjligheter till frivillighet, autonomi och personlig integritet. Malmö: Malmö universitet. 182 s.
Torres S, Magnusson F, (red.) (2021) Äldrevård och omsorg i migrationens tidevarv. Lund: Studentlitteratur. 230 s.
Wallroth V, (2018) Stöd till äldres anhöriga som relationsarbete. I A Bruhn, Å Källström (red.) Relationer i socialt arbete – i gränslandet mellan profession och person. Stockholm: Liber, 248-261. 13 s.
Yrkesgemensam handbok, (2010) För personal som möter äldre personer och personer med funktionsnedsättning utsatta för våld i relation Sociala resursförvaltningen, Malmö Stad. 68 s.
Tillkommer vetenskapliga artiklar inom kunskapsområdet. Ca 250 s.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt .