Kursplan hösten 2026
Kursplan hösten 2026
Benämning
Socialt arbete: Examensarbete
Engelsk benämning
Social Work: Degree Project
Kurskod
SC163C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2023-06-09
Gäller från
2026-08-31
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs godkända kurser SC111C, SC112B, SC113A, SC121B, SC122A, SC123D. SC131D, SC141D, SC142A. SC143A på Socionomprogrammet
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Socialt arbete
Fördjupningsnivå
G2E
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Nivå 61-90 hp. Kursen ingår i socionomprogrammets sjätte termin.
Innehåll
Kursen syftar till att studenten självständigt skall kunna planera och genomföra en vetenskaplig undersökning med relevans för socialt arbete.
Under kursen skriver studenten ett självständigt examensarbete inom huvudområdet socialt arbete. Studenten genomför också en opponering
Lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna:
1. formulera en vetenskaplig problemställning med relevans för socialt arbete,
2. utifrån vald problemställning välja och redogöra för metodologiska angreppssätt samt redovisa forskningsetiska överväganden,
3. självständigt presentera, analysera, tolka och diskutera insamlat material med stöd i samhällsvetenskaplig teori, samt identifiera behov av ytterligare kunskap,
4. skriva och lägga fram en vetenskaplig text som präglas av vedertagna krav på formalia samt med språkligt godtagbar kvalitet, och
5. diskutera och försvara det egna examensarbetet samt opponera på ett annat arbete.
Arbetsformer
Examensarbetet skrivs enskilt eller i par. Lärandemål 1-4 uppnås dels genom föreläsningar och seminarier och dels genom grupp- och individuell handledning. Det självständiga arbetet med examensarbetet dokumenteras individuellt i ett processdokument (gäller vid pararbete). Lärandemål 5 uppnås genom egenstudier av material som läggs ut på lärplattformen kring respondent- och oppositionsrollen. Uppsatshandledaren bedömer, i samråd med studenten, när uppsatsen kan lämnas in för examination. Handledningstiden är begränsad till den termin studenten först registrerades på kursen. Undantag kan göras av examinator om särskilda skäl föreligger. De inplanerade handledningstillfällena kan inte kompenseras vid annat tillfälle.
Bedömningsformer
Lärandemål 1-4 examineras genom bedömning av ett skriftligt examensarbete i form av en uppsats. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att, med utgångspunkt i ett för socialt arbete relevant problem, genomföra en vetenskaplig undersökning av, samt kritiskt analysera detsamma utifrån relevant kunskapsläge och teori. Lärandemål 5 examineras individuellt muntligt genom att studenten försvarar det egna examensarbetet, samt opponerar på en annan students uppsats vid seminarium. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att försvara det egna arbetet med sakliga och relevanta argument, samt att kritiskt och konstruktivt granska ett annat arbete. Vid pararbete gör studenterna en beskrivning av hur uppsatsarbetet gått till som underlag för en individuell bedömning.
Betygskriterier specificeras i studiehandledningen.
För godkänt på kursen krävs godkänt betyg på examensarbetet, och på den muntliga opponeringen. För väl godkänt på hela kursen krävs väl godkänt betyg på examensarbetet och godkänt på den muntliga opponeringen.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schema.
Kurslitteratur
Gudmundsson P, (2018) Skrivanvisningar för studenter vid fakulteten för hälsa och samhälle. Malmö: Fakulteten för hälsa och samhälle. 17 s.
Studenten väljer litteratur utifrån sitt examensarbete i samråd med sin handledare.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omtentamen baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.