EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Hösten 2017

Kursplan hösten 2017

Benämning

Socialt arbete: Det sociala arbetets organisering och professionalisering

Engelsk benämning

Social Work: The Organisation and Professionalisation of Social Work

Kurskod

SC161B

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för hälsa och samhälle

Gäller från

2017-08-28

Fastställandedatum

2017-04-18

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Matematik B, Samhällskunskap A samt godkända kurser motsvarande minst 110 högskolepoäng från termin 1-5 i programmet. Dessa skall inkludera delkurs 3, 8 hp, i kurs SC141A.

Huvudområde

Socialt arbete

Fördjupningsnivå

G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Nivå 61-90 hp. Kursen ingår i socionomprogrammets sjätte termin.

Syfte

Kursen syftar till att studenten fördjupar sina kunskaper inom huvudområdet socialt arbete med tonvikt på organisation, profession och etik. Vidare syftar kursen till att studenten fördjupar sin personliga och professionella kompetens.

Innehåll

Kursen består av två delkurser.
Delkurser

1. Det sociala arbetets organisering och professionaliseri, 6.5 hp

Delkursens innehåll

Delkursen tar sin utgångspunkt i professionellt socialt arbete som analyseras utifrån teorier om organisation, profession, och etik. Särskild vikt läggs vid förhållandet mellan organisationsform och dess betydelse för professionellt och etiskt förhållningssätt i praktiskt socialt arbete.

Delkursens lärandemål

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. analysera det sociala arbetets praktik utifrån ett organisatoriskt perspektiv,
2. dra slutsatser om hur skillnader i organisering och val av professionella samt etiska förhållningssätt i socialt arbete påverkar det sociala arbetets praktik, och
3. reflektera över människosyn, etik och förhållningssätt i det professionella sociala arbetet.

Delkursens arbetsformer

I delkursen bedrivs undervisningen i form av föreläsningar och seminarier. För att uppnå samtliga lärandemål presenteras först kursinnehållet vid föreläsningar för att bidra med en överblick av varje specifikt moment i kursen. Lärandemål 1-3 behandlas därefter i seminarieform då studenten individuellt har förberett ett paper som presenteras och diskuteras gruppvis. Dessa diskussioner tränar även studentens vetenskapliga skrivande. Studenten ansvarar för att skriftligt material finns tillgängligt via kursens hemsida inför seminarium.

Delkursens bedömningsformer

Lärandemålen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift, vilka utgör underlag för bedömningen. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att, med utgångspunkt i ett problem från det sociala arbetets praktik, kritiskt analysera detsamma utifrån organisatoriska, professionella och etiska aspekter. Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen.
För godkänt på delkursen krävs godkänt betyg på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften. För väl godkänt på delkursen krävs väl godkänt på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften.

2. Personlig och professionell utveckling IV, 1 hp, 1 hp

Delkursens innehåll

Delkursen syftar till lärande genom reflektion med utgångspunkt i studenternas erfarenheter från den verksamhetsförlagda delen av utbildningen.

Delkursens lärandemål

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. tydliggöra och medvetandegöra den egna personliga och professionella utvecklingen genom reflektion, och
2. beskriva reflektionens betydelse för utvecklingen av ett professionellt förhållningssätt.

Delkursens arbetsformer

Lärandemålen behandlas vid ett seminarium och en skriftlig uppgift, där studenterna systematiskt reflekterar kring sin personliga och professionella utveckling. Deltagande i seminariet är obligatoriskt och utgör tillsammans med den skriftliga uppgiften underlag för kursens examination.

Delkursens bedömningsformer

Lärandemål 1 examineras individuellt genom analys av och reflektion över egna och andra studenters texter. Fokus i examinationen är studentens förmåga att kunna reflektera över sin professionella och personliga utveckling under utbildningen. Lärandemål 2 examineras genom en individuell skriftlig uppgift med utgångspunkt i kurslitteraturen. Fokus i examinationen är studentens förmåga att kunna beskriva reflektionens betydelse i det professionella arbetet. Eventuell frånvaro i obligatoriska moment ska kompenseras genom en skriftlig uppgift och deltagande i seminarium.
Delkursen har en tvågradig betygsskala (godkänt och underkänt).
För godkänt på delkursen krävs godkänt betyg på den individuella skriftliga uppgiften, samt aktivt deltagande vid seminarierna.
För godkänt på hela kursen krävs godkänt på båda delkurserna. För väl godkänt på hela kursen krävs väl godkänt på delkurs 1 och godkänt på delkurs 2.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel.

Kurslitteratur och övriga läromedel

1. Det sociala arbetets organisering och professionaliseri, 6.5 hp

Akademikerförbundet SSR, (2015) Etik i socialt arbete: Etisk kod för socialarbetare Stockholm: SSR, 35 s.
Brante T, (2013) The Professional Landscape: The Historical Development of Professionals in Sweden. Professions & Professionalism Vol: 3 Iss: 2, 1-18. 18 s.
Christensen T, Lagreid P, Roness PG, Rövik KA, (2005) Organisationsteori för offentlig sektor. Malmö: Liber. 237 s.
Gudmundsson P, (2016) Skrivanvisningar för studenter vid fakulteten för hälsa och samhälle. Malmö: Fakulteten för hälsa och samhälle. 16 s.
Hall P, (2012) Managementbyråkrati: organisationspolitisk makt i svensk offentlig förvaltning. Malmö: Liber. 327 s.
Hasenfeld Y, (2010) The Attributes of Human Service Organizations. In Hasenfeld Y, (Ed) Human Services as Complex Organizations. London: Sage, s 9-32. 24 s.
Hood C, (1995) The ‘New Public Management’ in the 1980s: Variations on the Theme. Accounting Organizations and Society 20(2/3), 93-109. 17 s.
Johansson K, Denvall V, Vedung E, (2015) After the NPM Wave. Evidence-Based Practice and the Vanishing Client. Scandinavian Journal of Public Administration,19 (2), 69-88. 20 s.
Leight Star S, Lampland M, (2009). Reckoning with standards. In Leight Star S, Lampland M, (Eds) Standards and their stories: How quantifying, classifying, and formalizing practices shape everyday life. London: Cornell University Press, s 3-24. 22 s.
Noordegraaf M, (2016) Reconfiguring Professional Work: Changing Forms of Professionalism in Public Services. Administration & Society, 48 (7), 783-820, 38 s.
Power M, (2000) The Audit Society - Second Thoughts. International Journal of Auditing, 4, 111-119. 8 s.
Power M, (2004) The Risk Management of Everything: Rethinking the politics of uncertainty. London: Demos, s 1-71. 71 s.
Sahlin-Andersson K, (2006). Transparensens former. I Levay C. & Waks C, (Eds) Strävan efter transparens. Stockholm: SNS Förlag, s 9-46. 39 s.
Svenaeus F, (2010) Evidensbaseringsrörelsen och det goda omdömet – en kritisk betraktelse. Ikaros 2, (33), 33-38. 6 s.
Svensson K, Åström K, (2013) The Field of Social Regulation. Professions & Professionalism, 3 (2), 1-16. 16 s.
Svensson L, (2008) Profesjon og organisajon. I Molander A & Terum LI (Red) Profesjonsstudier. Oslo: Universitetsforlaget, s.130-143. 14 s.
Thedvall R, (2015) Managing preschool the Lean way. Evaluating work processes by numbers and colours. Social Anthropology, 23(1), 42–52. 11 s.
Thorsén H, (2008) Människosyn och etik. Stockholm: Remus förlag. 165 s.
Vetenskapliga artiklar tillkommer, ca 100 s.

2. Personlig och professionell utveckling IV, 1 hp, 1 hp

Fisher T, Somerton J, (2000) Reflection on action: the process of helping social work students to develop their use of theory in practice. Social Work Education,19, (4), 387-401. 16 s.
Macaulay C, Cree V, (1999). Transfer of learning: concept and process. Social Work Education, 18,(2), 183 -194. 11 s.

Kursvärdering

Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängliga på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omtentamen baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.