Kursplan våren 2015
Kursplan våren 2015
Benämning
Det sociala arbetets organisering och professionalisering
Engelsk benämning
The Organisation and Professionalisation of Social Work
Kurskod
SC161A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2014-12-02
Gäller från
2015-01-19
Behörighetskrav
Matematik B, Samhällskunskap A samt godkända kurser motsvarande minst 110 högskolepoäng från termin 1-5 i programmet.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Socialt arbete
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i socionomprogrammet och är en kurs inom huvudområdet socialt arbete på nivå 61-90 hp, som även kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i socialt arbete.
Syfte
Kursen syftar till att studenten fördjupar sina kunskaper inom huvudområdet socialt arbete med tonvikt på organisering och utförande samt dess konsekvenser för brukare. Vidare syftar kursen till att studenten fördjupar sin personliga och professionella kompetens.
Innehåll
Kursen består av två delkurser.
Delkurser
1. Det sociala arbetets organisering och professionaliseri, 6.5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen tar sin utgångspunkt i professionellt socialt arbete som analyseras utifrån teorier om organisation, profession, makt och etik. Särskild vikt läggs på kunskapsproduktion i socialt arbete och på vilka effekter arbetet har för socionomer, brukare och andra aktörer.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. analysera det sociala arbetets praktik utifrån ett organisatorisk perspektiv,
2. dra slutsatser om hur skillnader i organisering och val av professionella strategier i socialt arbete påverkar det sociala arbetets praktik,
3. reflektera över människosyn, etik och förhållningssätt i det professionella sociala arbetet, och
4. tillämpa yrkesetiska regler.
Delkursens arbetsformer
I delkursen bedrivs undervisningen i form av föreläsningar och seminarier.
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemål 1 – 3 genom seminarier och skriftlig tentamen. I dessa examinationsuppgifter skall studenten redogöra för den valda litteraturen, visa god analytisk förmåga och kunna relatera den skriftliga uppgiften till professionellt socialt arbete.
2. Personlig och professionell utveckling IV, 1 hp, 1 hp
Delkursens innehåll
I reflexionsgrupper prövar studenten olika teoriers relevans för det sociala arbetet genom att tillämpa dem på de erfarenheter studenten gjort under den verksamhetsförlagda utbildningen.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. integrera forskningsbaserade teorier i det praktiska sociala arbetet och kritiskt värdera deras användbarhet i sitt sammanhang.
Delkursens arbetsformer
I delkursen genomförs reflektionsgrupper.
Delkursens bedömningsformer
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig uppgift samt deltagande i reflektionsgrupper. Eventuell frånvaro i obligatoriska moment kan kompenseras enligt beslut av examinator.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen genomförs på fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
1. Det sociala arbetets organisering och professionaliseri, 6.5 hp
Bergmark, A & Lundström, T (2006). Mot en evidensbaserad praktik? – Om färdriktningen i socialt arbete. Socialvetenskaplig Tidskrift, 2, sid 99-113. 14 s.
Brante, T (2009) Vad är en profession? – teoretiska ansatser och definitioner. I Lindh, M (red) Profession och vetenskap: idéer och strategier för ett professionslärosäte, s 15-34. Borås: Högskolan i Borås. 19 s.
Christensen, T., Lagreid, P., Roness, P.G., & Rövik, K.A. (2005) Organisationsteori för offentlig sektor. Malmö: Liber. 237 s.
Dellgran, P. & Höjer, S. (2005) Rörelser i tiden. Professionalisering och privatisering i socialt arbete. Socialvetenskaplig tidskrift Nr 2-3, 246-267. 32 s.
Denvall, V & Johansson, K (2012). Kejsarens nya kläder – implementering av evidensbaserad praktik. Socialvetenskaplig Tidskrift, 1, sid 26-45. 18 s.
Flexner, A (1915). Is social work a profession? New York: The New York School of Philantropy. 21 s.
Hall, Patrik (2012) Managementbyråkrati: organisationspolitisk makt i svensk offentlig förvaltning. Malmö: Liber. 327 s.
Hasenfeld, Y. (2010) Human Services as Complex Organisations. Thousend Oaks Cal: Sage Publications. 2nd ed. 7-57. 50 s.
Hood, C. (1991) A public management for all seasons? Public Administration, 69, sid 3-19. 16 s.
Mattsson, K (2014) Välfärdsfabriken: om arbetets mening och gränslös kontroll, Leopard Förlag. 191 s
Pettersen, J (2008). Lean Production – Universallösning eller modefluga? En kritisk granskning av Lean-konceptets innehåll och retorik. Linköpings Universitet, Helix working papers. 34 s.
Svensson, L (2008) Profesjon og organisajon. I Molander, A & Terum, L I (red.) Profesjonsstudier. Oslo: Universitetsforlaget. s.130-143. 14 s.
Thorsén, H (2008) Människosyn och etik. Stockholm: Remus förlag. 165 s.
Vetenskapliga artiklar tillkommer.
2. Personlig och professionell utveckling IV, 1 hp, 1 hp
Fisher, T & Somerton, J (2000) Reflection on action: the process of helping social work students to develop their use of theory in practice. Social Work Education, VOL. 18, NO.4, s. 387-401. 16 s.
Macaulay, C & Cree, V (1999). Transfer of learning: concept and process. Social Work Education, VOL. 18, NO. 2. s. 183 -194. 11 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängliga på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.