Kursplan våren 2026
Kursplan våren 2026
Benämning
Verksamhetsförlagd utbildning inom socialt arbete
Engelsk benämning
Placement within Social Work
Kurskod
SC151L
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2023-06-09
Gäller från
2026-01-19
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs godkända kurser SC111L + SC112L + SC113L + SC131L + SC141L i kompletteringsutbildningen.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i Kompletterande utbildning för personer med avslutad utländsk högskoleutbildning i socialt arbete termin 4.
Innehåll
Kursen syftar till att studenten utvecklar de grundläggande kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som det professionella arbetet kräver. Terminen består av tre fyra delkurser som kan förläggas på annan ort än utbildningsorten.
Under kursen genomför studenten den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) i en verksamhet som bedriver socialt arbete. Kursen bedrivs på heltid, 40 timmar i veckan under 20 veckor. Studenten handleds i verksamheten 32 timmar i veckan och 8 timmar ägnas teoretiska uppgifter, egna studier, seminarier samt genomförande av PPU-moment. Handledaren utses i verksamheten och examinator för delkurserna är en vid institutionen anställd lärare. Samtliga placeringar godkänns av en vid institutionen anställd VFU-koordinator.
Kursen består av 4 delkurser:
Delkrus 1. Verksamhetsförlagd utbildning I, 14 hp
Innehåll
Under delkursen tränar studenten att omsätta teoretiska kunskaper i praktiskt socialt arbete. Viktiga moment består av att observera och pröva ett professionellt bemötande i arbetet med människor i utsatta situationer. Med stöd av handledaren plane-rar och genomför studenten sociala interventioner samt andra för det sociala arbetet relevanta arbetsuppgifter. Under delkursen studeras också det sociala arbetets organisatoriska kontext.
Lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. diskutera det sociala arbetets villkor/faktorer utifrån den verksamhetsförlagda utbildningsplatsens organisatoriska kontext och målgruppens behov,
2. visa kommunikativa färdigheter i samarbetet med målgruppen och professionella i verksamheten,
3. visa förmåga till ett etiskt och empatiskt förhållningssätt, och
4. beskriva sitt behov av fördjupad kunskap i det sociala arbetets teori och praktik.
Arbetsformer
Lärandemål 1 diskuteras vid ett reflektionsseminarium samt en skriftlig inlämnings-uppgift/VFU-rapport.
Lärandemål 2–4 uppnås genom att studenten och handledaren inledningsvis på terminen formulerar en målformulering för hur och när lärandemålen ska uppnås, på vilka olika sätt studenten kan uppnå en fördjupad kunskap samt vilka kriterier som ska ligga till grund för bedömning av prestationen. Målformuleringen blir ett processverktyg som kontinuerligt omformuleras i relation till studentens lärande. Vidare skriver studenten en arbetsdagbok som belyser hur teori och praktik integreras och som blir utgångspunkt i samtalen som kontinuerligt förs med handledaren. Mål-formulering, dagboksanteckningar, skriftliga uppgifter och reflektionsseminarium är obligatoriska moment.
Bedömningsformer
Lärandemål 1 examineras med fokus på studentens förmåga att med relevanta be-grepp beskriva utbildningsplatsens organisatoriska kontext och målgruppens behov.
Lärandemål 2–4 examineras i samråd med handledaren och med studentens mål-formulering som utgångspunkt. Fokus i bedömningen är studentens progression i yrkesrollen och förmåga att formulera sitt behov av fördjupad kunskap. Förmågan till ett etiskt och empatiskt förhållningssätt är också i fokus i bedömningen.
För att bli godkänd på delkursen krävs att handledare i samråd/dialog med examinerande VFU-lärare bedömer att kursens verksamhetsförlagda moment fullgjorts enligt kriterierna för godkänd. Student som inte deltar på seminarier erbjuds ytterligare ett tillfälle under pågående termin, alternativt att delta i seminarier nästkommande termin. Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen.
Delkurs 2. Personlig och professionell utveckling III, 1 hp
Innehåll
Fortlöpande under delkurs 2 utvecklas studentens personliga och professionella utveckling genom att studenten handleds och vägleds i enskilda samtal med handledare. Studenten reflekterar också tillsammans med andra studenter under ledning av PPU-lärare.
Lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna:
1. analysera sin personliga och professionella utveckling med fokus på empati och bemötande i relation till det sociala arbetets praktik.
Arbetsformer
Lärandemål 1 uppnås genom att studenten kontinuerligt under terminen skriver i arbetsdagboken, reflekterar och formulerar frågor och dilemman som tas upp i handledningen och med PPU-läraren. Arbetsdagbok, uppgifter och seminarium är obligatoriska moment.
Bedömningsformer
Lärandemål 1 bedöms individuellt muntligt vid aktivt deltagande på seminarium samt individuellt skriftligt genom en inlämningsuppgift där fokus i bedömningen är studentens förmåga att reflektera över sin personliga utveckling.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt på den skriftliga uppgiften och på seminariet. Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen. Student som inte deltar på seminariet erbjuds ytterligare ett tillfälle under pågående termin alternativt nästkommande termin.
Delkurs 3. Verksamhetsförlagd utbildning II, 14 hp
Innehåll
Under delkursen omsätter studenten självständigt sina teoretiska och praktiska kunskaper i socialt arbete. Studenten planerar, genomför och utvärderar egna sociala interventioner på självständigt sätt inom ramen för den verksamhetsförlagda utbildningsplatsen.
Lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. på ett självständigt sätt föreslå, motivera och ge förslag på interventioner med utgångspunkt i den verksamhetsförlagda utbildningsplatsens förutsättningar och kontext,
2. visa utvecklade kommunikativa färdigheter i samarbetet med målgruppen och med professionella i verksamheten.
3. identifiera och reflektera kring organisatorisk och professionella förhållningssätt i interprofessionell samverkan,
4. beskriva och presentera det sociala arbete som bedrivs på utbildningsplatsen, och
5. tillämpa grundläggande praktisk kunskap i professionellt socialt arbete.
Arbetsformer
Studenterna fortsätter under delkurs 3 att arbeta med både målformulering och dagboksanteckningar som initierades under delkurs 1. Lärandemål 1–5 uppnås genom att studenten under handledning och med stöd av målformuleringen utför och reflekterar i och kring centrala arbetsuppgifter i det sociala arbetet. Målformulering, dagboksanteckningar, uppgifter och seminarium är obligatoriska moment.
Bedömningsformer
Lärandemål 3 examineras individuellt muntligt på ett seminarium med fokus på interprofessionell samverkan. Lärandemål1,2 4 och 5 examineras individuellt muntligt vid seminarier och genom en individuell skriftlig uppgift. Fokus vid bedömning är studentens förmåga att muntligt och skriftligt presentera det sociala arbetets praktik samt sin professionella utveckling. Lärandemål 5 examineras i samråd med handledaren och med studentens målformulering som utgångspunkt. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att kunna tillämpa grundläggande praktisk kunskap i socialt arbete.
För att bli godkänd på delkursen krävs att handledaren intygar att kursens verksam-hetsförlagda moment fullgjorts enligt kriterierna för godkänt. Skriftliga uppgifter och seminarier ska också ha fullgjorts enligt kriterier för godkänt. Student som inte deltar på seminarier erbjuds ytterligare ett tillfälle under pågående termin, alternativt att delta i seminarier nästkommande termin. Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen.
Delkurs 4. Personlig och professionell utveckling IV, 1 hp
Innehåll
Fortlöpande under delkurs 4 utvecklas studentens personliga och professionella utveckling genom att studenten handleds och vägleds i enskilda samtal med handledare. Studenten reflekterar också tillsammans med andra studenter under ledning av PPU-lärare.
Lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna:
1. reflektera över den professionella rollen i praktiskt socialt arbete.
Arbetsformer
Lärandemål 1 uppnås genom att studenten kontinuerligt under terminen skriver i arbetsdagboken, reflekterar och formulerar frågor och dilemman som tas upp i handledningen och med PPU-läraren. Arbetsdagbok, uppgifter och seminarium är obligatoriska moment.
Bedömningsformer
Lärandemål 1 bedöms individuellt muntligt vid aktivt deltagande på seminarium samt individuellt skriftligt genom en inlämningsuppgift där fokus i bedömningen är studentens förmåga att reflektera över sin personliga utveckling.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt på den skriftliga uppgiften och på seminariet. Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen. Student som inte deltar på seminariet erbjuds ytterligare ett tillfälle under pågående termin alternativt nästkommande termin.
Betyg på hela kursen
För godkänt betyg på hela kursen krävs godkänt på alla fyra delkurserna.
Frånvaro
Ingen ledighet beviljas under kursen. Vid frånvaro som totalt överstiger 5 arbetsdagar under terminen ska VFU-läraren, handledaren och studenten komma överens om hur komplettering ska ske. Frånvaro under andra obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator.
Avbrott i den verksamhetsförlagda utbildningen
Den verksamhetsförlagda utbildningen kan avbrytas av studenten eller av examina-torn. I de fall studenten avbryter den verksamhetsförlagda utbildningen, utan medgivande av examinatorn, leder avbrottet till att kursen underkänns. Om avbrottet görs i samförstånd med examinatorn kan studenten antingen erbjudas en möjlighet till komplettering eller bli underkänd. Det avgörs efter examinatorns bedömning i det individuella fallet. Grund för beslutet är bedömningsunderlag från handledaren och VFU-läraren samt samtal med studenten. Vid avbrott av de verksamhetsförlagda studierna kan inte ny VFU-plats garanteras samma termin. Eventuell komplettering genomförs när VFU-plats finns tillgänglig. Studenten har rätt till ytterligare ett examinationstillfälle. Institutionen är ansvarig för att i samband med avbrottet göra en uppföljning och en planering av fortsatta studier. Beslut om, hur och i vilken omfattning den verksamhetsförlagda utbildningen ska kompletteras görs individuellt och fattas av examinatorn.
Om en student uppvisar grov oskicklighet eller annat olämpligt beteende kan examinator, efter samråd med handledare och biträdande prefekt, besluta att under-känna och avlägsna studenten i förtid från VFU-placeringen. I de fall detta inträffar upprättas en individuell plan för prövning av nödvändiga kunskaper och färdigheter för genomförande av VFU. Studenten har rätt att, erbjudas ytterligare ett
kurstillfälle enligt denna plan.
Rätt till omprov avseende VFU
För studenter som underkänts i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds ett om-provstillfälle när utbildningsplats, lärare och handledare är tillgängliga. Den verksamhetsförlagda utbildningen kan avbrytas av studenten eller av examinatorn. I de fall studenten på eget initiativ och utan medgivande av examinatorn avbryter praktiken leder avbrottet till att kursen underkänns och att studenten erbjuds att gå om kursen vid nästa kurstillfälle om inte det maximala antalet examinationstillfällen redan uppnåtts. Om avbrottet görs i samförstånd med examinatorn kan det antingen resultera i att studenten erbjuds en möjlighet till komplettering (samma eller följande termin) eller till att kursen underkänns, beroende på examinatorns bedömning i det enskilda fallet. Eventuell komplettering kan genomföras när praktikplats finns tillgänglig. Om studenten visat sådan grov oskicklighet under praktiken att klienter, patienter eller brukare riskerar att skadas, kan examinator efter samråd med handledare och prefekt besluta att underkänna studenten i förtid. I de fall detta inträffar kan studenten erbjudas en ny praktik endast under förutsättning att det maximala antalet examinationstillfällen inte redan uppnåtts och att studenten genomgått en prövning av för praktikens genomförande nödvändiga kunskaper och färdigheter. Prövningen görs enligt den individuella plan som upprättas vid dessa tillfällen. Studenten har rätt att inom ett år efter avbrottet genomgå två prövningar enligt denna plan.
Rätt till omprov avseende teoretiska delkurser
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat
Kurslitteratur
Delkurs 1. Verksamhetsförlagd utbildning I, 14 hp
Bie K, (2021 ) Reflektionshandboken. Malmö: Gleerups Utbildning (128 s. )
Ämnesspecifik valbar litteratur med koppling till målgrupp och temaområde inom den verksamhetsförlagda utbildningen väljs i samråd med handledaren.
Vetenskapliga artiklar om ca 300 sidor tillkommer.
Delkurs 2. Personlig och professionell utveckling III, 1 hp
Bie K, (2021 ) Reflektionshandboken. Malmö: Gleerups Utbildning (128 s.)
Delkurs 3. Verksamhetsförlagd utbildning II, 14 hp
Bie K, (2021 ) Reflektionshandboken. Malmö: Gleerups Utbildning (128 s )
Vetenskapliga artiklar eller motsvarande tillkommer ca 50 s.
Delkurs 4. Personlig och professionell utveckling IV, 1 hp
Bie K, (2021) Reflektionshandboken. Malmö: Gleerups Utbildning (128 s.)
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitet sammanställer kursvärderingarna samt in-formerar om resultaten och eventuella beslut som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.