Kursplan våren 2022
Kursplan våren 2022
Benämning
Socialt arbete: Verksamhetsförlagd utbildning
Engelsk benämning
Social Work: Placement
Kurskod
SC151B
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2021-06-01
Gäller från
2021-08-30
Behörighetskrav
Matematik B, Samhällskunskap A samt godkända kurser motsvarande minst 90 högskolepoäng från termin 1-4 i programmet inklusive kursen Juridik i socialt arbete, 30 hp.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen utgör termin 5 i socionomprogrammet.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar de grundläggande kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som det professionella sociala arbetet kräver.
Innehåll
Struktur för samtliga tre delkurser
Terminen består av tre delkurser som kan förläggas på annan ort än utbildningsorten.
Under delkurs 1, 2 och 3 genomför studenten den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) i en verksamhet som bedriver socialt arbete. Kursen bedrivs på heltid, 40 timmar i veckan under 20 veckor. Studenten handleds i verksamheten 32 timmar i veckan och 8 timmar ägnas egna studier. Handledaren utses i verksamheten och examinator för delkurserna är en vid institutionen anställd lärare. Samtliga placeringar godkänns av en vid institutionen anställd VFU koordinator.
Bedömningsformer för hela kursen
Examination
För att bli godkänd på delkurserna krävs närvaro i verksamheten omfattande 32 timmar i veckan, aktivt deltagande på kursens obligatoriska seminarier, samt att de skriftliga uppgifterna är godkända. Dessutom krävs att handledare vid den verksamhetsförlagda utbildningen intygar genom ett skriftligt betygsunderlag att kursens verksamhetsförlagda moment fullgjorts enligt kriterierna för betyget godkänd. För godkänt betyg på hela kursen krävs godkänt på alla tre delkurserna.
Frånvaro
Ingen ledighet beviljas under kursen. Vid frånvaro som totalt överstiger 5 arbetsdagar under terminen ska VFU-läraren, handledaren och studenten komma överens om hur komplettering ska ske. Frånvaro under andra obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator.
Avbrott i den verksamhetsförlagda utbildningen
Den verksamhetsförlagda utbildningen kan avbrytas av studenten eller av examinatorn. I de fall studenten avbryter praktiken, utan medgivande av examinatorn, leder avbrottet till att kursen underkänns. Om avbrottet görs i samförstånd med examinatorn kan studenten antingen erbjudas en möjlighet till komplettering eller bli underkänd. Det avgörs efter examinatorns bedömning i det individuella fallet. Grund för beslutet är bedömningsunderlag från handledaren och VFU-läraren samt samtal med studenten. Vid avbrott av de verksamhetsförlagda studierna kan inte ny VFU-plats garanteras samma termin. Eventuell komplettering genomförs när VFU-plats finns tillgänglig. Studenten har rätt till ytterligare ett examinationstillfälle. Institutionen är ansvarig för att i samband med avbrottet göra en uppföljning och en planering av fortsatta studier. Beslut om, hur och i vilken omfattning den verksamhetsförlagda utbildningen ska kompletteras görs individuellt och fattas av examinatorn.
Om en student uppvisar grov oskicklighet eller annat olämpligt beteende kan examinator, efter samråd med handledare och biträdande prefekt, besluta att underkänna och avlägsna studenten i förtid från VFU-placeringen. I de fall detta inträffar upprättas en individuell plan för prövning av nödvändiga kunskaper och färdigheter för genomförande av VFU. Studenten har rätt att, erbjudas ytterligare ett kurstillfälle enligt denna plan.
Kursen består av tre delkurser:
Delkurser
1. Verksamhetsförlagd utbildning I, 14 hp
Delkursens innehåll
Under delkursen tränar studenten att omsätta teoretiska kunskaper i praktiskt socialt arbete. Viktiga moment består av att observera och pröva ett professionellt bemötande i arbetet med människor i utsatta situationer. Med stöd av handledaren planerar och genomför studenten sociala interventioner samt andra för det sociala arbetet relevanta arbetsuppgifter. Under delkursen studeras också det sociala arbetets organisatoriska kontext. Fortlöpande diskuteras etiska dilemman med frågeställningar som berör relationen mellan socialt arbete och samhällets maktstrukturer.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. diskutera vilka faktorer som möjliggör eller begränsar socionomens handlingsutrymme utifrån den verksamhetsförlagda utbildningsplatsens organisatoriska kontext,
2. visa kommunikativa färdigheter i samarbetet med målgruppen och professionella i verksamheten,
3. visa förmåga till ett etiskt och empatiskt förhållningssätt, och
4. beskriva sitt behov av fördjupad kunskap i det sociala arbetets teori och praktik.
Delkursens arbetsformer
Gällande lärandemål 2–4 formulerar studenten och handledaren inledningsvis på terminen en handlingsplan för hur och när lärandemålen ska uppnås, på vilka olika sätt studenten kan uppnå en fördjupad kunskap samt vilka kriterier som ska ligga till grund för bedömning av prestationen. Handlingsplanen blir ett processverktyg som kontinuerligt omformuleras i relation till studentens lärande. Vidare skriver studenten en arbetsdagbok som belyser hur teori och praktik integreras och som blir utgångspunkt i samtalen som kontinuerligt förs med handledaren. Handlingsplan, arbetsdagbok, skriftliga uppgifter och seminarier är obligatoriska moment.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 examineras med fokus på studentens förmåga att med relevanta begrepp beskriva socionomens handlingsutrymme i utbildningsplatsens organisatoriska kontext.
Lärandemål 2–4 examineras i samråd med handledaren och med studentens handlingsplan som utgångspunkt. Fokus i bedömningen är studentens progression i yrkesrollen och förmåga att formulera sitt behov av fördjupad kunskap. Förmågan till ett etiskt och empatiskt förhållningssätt är också i fokus i bedömningen.
För att bli godkänd på delkursen krävs att handledaren intygar att kursens verksamhetsförlagda moment fullgjorts enligt kriterierna för godkänd. Student som inte deltar på seminarier erbjuds ytterligare ett tillfälle under pågående termin, alternativt att delta i seminarier nästkommande termin. Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen.
2. Verksamhetsförlagd utbildning II, 14 hp
Delkursens innehåll
Under delkursen omsätter studenten självständigt sina teoretiska och praktiska kunskaper i socialt arbete. Studenten planerar, genomför och utvärderar egna sociala interventioner. Fortlöpande utforskas etiska dilemman samt frågeställningar som berör relationen mellan den professionella rollen, egna förutsättningar och det sociala arbetet.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. föreslå och motivera förslag till interventioner med utgångspunkt i organisationen samt teorier i socialt arbete,
2. identifiera och reflektera kring professionella förhållningssätt i interprofessionell samverkan,
3. beskriva och presentera det sociala arbete som bedrivs på utbildningsplatsen,
4. beskriva sin personliga och professionella utveckling samt sitt behov av fördjupad kunskap, och
5. tillämpa grundläggande praktisk kunskap i professionellt socialt arbete.
Delkursens arbetsformer
Studenterna fortsätter under delkurs 2 att arbeta både med handlingsplan och arbetsdagbok som initierades under delkurs 1. Lärandemål 1–5 uppnås genom att studenten under handledning och med stöd i handlingsplanen utför och reflekterar i och kring centrala arbetsuppgifter i det sociala arbetet. Handlingsplan, arbetsdagbok, uppgifter och seminarier är obligatoriska moment.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 examineras på ett seminarium där studentens visar hur vetenskaplig kunskap kan bidra till praktisk kunskap i socialt arbete. Lärandemål 2 examineras på ett seminarium med fokus på interprofessionell samverkan. Lärandemål 3 och 4 examineras på två seminarier och med en skriftlig uppgift. Fokus är studentens förmåga att muntligt och skriftligt presentera det sociala arbetets praktik samt sin professionella utveckling. Lärandemål 5 examineras i samråd med handledaren och med studentens handlingsplan som utgångspunkt. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att kunna tillämpa grundläggande praktisk kunskap i socialt arbete.
För att bli godkänd på delkursen krävs att handledaren intygar att kursens verksamhetsförlagda moment fullgjorts enligt kriterierna för godkänt. Skriftliga uppgifter och seminarier ska också ha fullgjorts enligt kriterier för godkänt. Student som inte deltar på seminarier erbjuds ytterligare ett tillfälle under pågående termin, alternativt att delta i seminarier nästkommande termin. Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen.
3. Personlig och professionell utveckling III, 2 hp
Delkursens innehåll
Fortlöpande under hela terminen utvecklas studentens personliga och professionella utveckling genom att studenten handleds och vägleds i enskilda samtal med handledare. Studenten reflekterar också tillsammans med andra studenter under ledning av lärare.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna:
1. analysera sin personliga och professionella utveckling i relation till yrkesetiska aspekter.
Delkursens arbetsformer
Lärandemål 1 uppnås genom att studenten kontinuerligt under terminen skriver i arbetsdagboken, reflekterar och formulerar frågor och dilemman som tas upp i handledningen och med vfu-läraren. Arbetsdagbok, uppgifter och seminarium är obligatoriska moment.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 bedöms genom en skriftlig uppgift på ett seminarium med fokus i bedömningen på studentens förmåga att reflektera över sin personliga utveckling mot en medveten etik i sin professionella roll. För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt på den skriftliga uppgiften och på seminariet. Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen. Student som inte deltar på seminariet erbjuds ytterligare ett tillfälle under pågående termin alternativt nästkommande termin.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i kursen ges möjlighet till omtentamen med samma kursinnehåll och med samma krav när utbildningsplats och handledare finns att tillgå.
Kurslitteratur och övriga läromedel
1. Verksamhetsförlagd utbildning I, 14 hp
Bie K, (2009) Reflektionshandboken. Malmö: Gleerups Utbildning. (96 s.)
Dunk-West P, (2013) Att bli socialarbetare. Lund: Studentlitteratur. (230 s.)
Cajvert L, (2020) VFU i praktiken. Lund: Studentlitteratur (236 s.)
Olson, H, (2018). En mer personlig bok om förändringsarbete: så här tänker jag och gör jag - tror jag. Vulkan. (217 s.)
Evan T, Harris J, (2004) Street - Level Bureaucracy, Social Work and the (Exaggerated) Death of Discretion, British Journal of Social Work (2004), 34(6), 871-895.
Vetenskapliga artiklar eller motsvarande tillkommer ca 50s.
Dessutom tillkommer: Ämnesspecifik valbar litteratur med koppling till målgrupp och temaområde inom den verksamhetsförlagda utbildningen (omfattning varierar med VFU-plats). Det senare väljs i samråd med handledaren.
2. Verksamhetsförlagd utbildning II, 14 hp
Bie K, (2009) Reflektionshandboken. Malmö: Gleerups Utbildning. (96 s.)
Dunk-West P, (2013) Att bli socialarbetare. Lund: studentlitteratur. (230 s.)
Etik i socialt arbete – Etisk kod för socialarbetare. (2018-02-16)
Cajvert L, (2020) VFU i praktiken. Lund: Studentlitteratur (236 s.)
Socialstyrelsen, (2001) Utan fast punkt – om förvaltning, kunskap, språk och etik i socialt arbete, Stockholm: Socialstyrelsen (168 s.)
Vetenskapliga artiklar eller motsvarande tillkommer ca 50 s.
3. Personlig och professionell utveckling III, 2 hp
Bie K, (2009) Reflektionshandboken. Malmö: Gleerups Utbildning. (96 s.)
Dunk-West P, (2013) Att bli socialarbetare. Lund: studentlitteratur. (230 s.)
Cajvert L, (2020) VFU i praktiken. Lund: Studentlitteratur (236 s.)
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att kursvärderingar genomförs i kursen. En formativ muntlig kursvärdering görs efter halva kursen. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slut. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna i form av en kursrapport med föreslagna ändringar. Rapporten görs också tillgänglig för studenter på pågående kurs och för de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.