Kursplan våren 2020
Kursplan våren 2020
Benämning
Socialt arbete: Verksamhetsförlagd utbildning
Engelsk benämning
Social Work: Placement
Kurskod
SC151B
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2019-05-13
Gäller från
2019-09-02
Behörighetskrav
Matematik B, Samhällskunskap A samt godkända kurser motsvarande minst 90 högskolepoäng från termin 1-4 i programmet inklusive kursen Juridik i socialt arbete, 30 hp.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen utgör termin 5 i socionomprogrammet.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar de grundläggande kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som det professionella sociala arbetet kräver.
Innehåll
Struktur för samtliga tre delkurser
Terminen består av tre delkurser som kan förläggas på annan ort än utbildningsorten.
Under delkurs 1, 2 och 3 genomför studenten den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) i en verksamhet som bedriver socialt arbete. Kursen bedrivs på heltid, 40 timmar i veckan under 20 veckor. Studenten handleds i verksamheten 35 timmar i veckan och 5 timmar ägnas egna studier. Handledaren utses i verksamheten och examinator för delkursen är en vid fakulteten anställd lärare. Samtliga placeringar godkänns av utbildningsanordnaren
Bedömningsformer för hela kursen
Examination
För att bli godkänd på delkurserna krävs närvaro i verksamheten omfattande 35 timmar i veckan, aktivt deltagande på kursens obligatoriska seminarier, samt att de skriftliga inlämningsuppgifterna är godkända. Dessutom krävs att handledare vid den verksamhetsförlagda utbildningen intygar att kursens verksamhetsförlagda moment fullgjorts enligt kriterierna för betyget godkänd. Handledarens utlåtande utgör en del av bedömningsunderlaget för examinatorn.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i kursen ges möjlighet till omtentamen med samma kursinnehåll och med samma krav när utbildningsplats och handledare finns att tillgå.
Frånvaro
Ingen ledighet beviljas under kursen. Vid frånvaro som totalt överstiger 5 arbetsdagar under terminen ska VFU-läraren, handledaren och studenten komma överens om hur komplettering ska ske. Frånvaro under andra obligatoriska moment kompenseras enligt beslut av examinator.
Avbrott i den verksamhetsförlagda utbildningen
Den verksamhetsförlagda utbildningen kan avbrytas av studenten eller av examinatorn. I de fall studenten avbryter praktiken, utan medgivande av examinatorn, leder avbrottet till att kursen underkänns. Om avbrottet görs i samförstånd med examinatorn kan studenten antingen erbjudas en möjlighet till komplettering eller bli underkänd. Det avgörs efter examinatorns bedömning i det individuella fallet. Grund för beslutet är bedömningsunderlag från handledaren och VFU-läraren samt samtal med studenten. Vid avbrott av de verksamhetsförlagda studierna kan inte ny VFU-plats garanteras samma termin. Eventuell komplettering genomförs när VFU-plats finns tillgänglig. Studenten har rätt till ytterligare ett examinationstillfälle. Institutionen är ansvarig för att i samband med avbrottet göra en uppföljning och en planering av fortsatta studier. Beslut om, hur och i vilken omfattning den verksamhetsförlagda utbildningen ska kompletteras görs individuellt och fattas av examinator.
Om en student uppvisar grov oskicklighet eller annat olämpligt beteende kan examinator, efter samråd med handledare och biträdande prefekt, besluta att underkänna och avlägsna studenten i förtid från VFU-placeringen. I de fall detta inträffar upprättas en individuell plan för prövning av nödvändiga kunskaper och färdigheter för genomförande av VFU. Studenten har rätt att, erbjudas ytterligare ett kurstillfälle enligt denna plan.
För godkänt betyg på hela kursen krävs godkänt på alla tre delkurserna.
Kursen består av tre delkurser:
Delkurser
1. Verksamhetsförlagd utbildning I, 14 hp
Delkursens innehåll
Under delkursen tränar studenten att omsätta teoretiska kunskaper i praktiskt socialt arbete. De viktigaste momenten består av att observera och pröva ett professionellt bemötande i arbetet med människor i utsatta situationer. Med stöd av handledaren planerar och genomför studenten sociala interventioner samt andra för det sociala arbetet relevanta arbetsuppgifter. Under delkursen studeras också det sociala arbetets organisatoriska kontext. Fortlöpande diskuteras etiska dilemman med frågeställningar som berör relationen mellan socialt arbete och samhällets maktstrukturer.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. diskutera vilka faktorer som möjliggör eller begränsar socionomens handlingsutrymme utifrån den verksamhetsförlagda utbildningsplatsens organisatoriska kon-text,
2. visa kommunikativa färdigheter i samarbetet med målgruppen och professionella i verksamheten,
3. visa förmåga till ett etiskt och empatiskt förhållningssätt,
4. beskriva sitt behov av fördjupad kunskap i det sociala arbetets teori och praktik.
Delkursens arbetsformer
Lärandemål 1 uppnås genom en skriftlig individuell uppgift och ett seminarium. Lärandemål 2–4 uppnås under handledning där teori och praktiska erfarenheter integreras i det sociala arbetets praktik. Alla moment i kursen bedöms vara en förutsättning för att uppnå lärandemålen och är därför obligatoriska.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 examineras med fokus på studentens förmåga att med relevanta begrepp beskriva socionomens handlingsutrymme i utbildningsplatsens organisatoriska kontext.
Lärandemål 2–4 examineras i ett trepartssamtal mellan lärare, handledare och student. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att beskriva och motivera interventioner i det sociala arbetet som bedrivs på utbildningsplatsen. Fokus är också studentens kommunikativa förmåga, etiska och empatiska förhållningssätt samt förmåga att formulera och motivera sitt behov av fördjupad kunskap.
För att bli godkänd på delkursen krävs att handledaren intygar att kursens verksamhetsförlagda moment fullgjorts enligt kriterierna för godkänd. Student som inte deltar på seminarier erbjuds ytterligare ett tillfälle under pågående termin, alternativt att delta i seminarier nästkommande termin. Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen.
2. Verksamhetsförlagd utbildning II, 14 hp
Delkursens innehåll
Under delkursen omsätter studenten självständigt sina teoretiska och praktiska kunskaper i socialt arbete. Studenten planerar, genomför och utvärderar egna sociala interventioner. Fortlöpande utforskas etiska dilemman samt frågeställningar som berör relationen mellan den professionella rollen, egna förutsättningar och det sociala arbetet.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. föreslå och motivera förslag till interventioner med utgångspunkt i organisationen samt teorier i socialt arbete,
2. identifiera och reflektera kring professionella förhållningssätt i interprofessionell samverkan,
3. beskriva och presentera det sociala arbete som bedrivs på utbildningsplatsen,
beskriva sin personliga och professionella utveckling samt sitt behov av fördjupad
4. visa kunskap i det sociala arbetets teori och praktik,
5. visa grundläggande praktisk kunskap i professionellt socialt arbete.
Delkursens arbetsformer
Lärandemål 1–2 uppnås genom seminarier. Lärandemål 3 uppnås genom en inlämningsuppgift och en presentation.
Lärandemål 4–5 uppnås genom att studenten under handledning utför centrala arbetsuppgifter i det sociala arbetet.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 examineras på ett seminarium där studentens visar hur vetenskaplig kunskap bidrar till praktisk kunskap i socialt arbete.
Lärandemål 2 examineras på ett seminarium. Fokus i bedömning är studentens förmåga att samverka interprofessionellt.
Lärandemål 3 och 4 examineras på ett seminarium och en skriftlig enskild uppgift. Fokus är studentens förmåga att muntligt och skriftligt presentera det sociala arbetets praktik samt kunna beskriva sin professionella och personliga utveckling.
Lärandemål 5 examineras i samråd med handledaren. Fokus i bedömningen är studentens förmåga till självständighet i det sociala arbetet som bedrivs i den verksamhetsförlagda utbildningen.
För att bli godkänd på delkursen krävs att handledaren intygar att kursens verksamhetsförlagda moment fullgjorts enligt kriterierna för godkänd. Student som inte deltar på seminarier erbjuds ytterligare ett tillfälle under pågående termin, alternativt att delta i seminarier nästkommande termin. Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen.
3. Personlig och professionell utveckling III, 2 hp
Delkursens innehåll
Fortlöpande under hela terminen utvecklas studentens personliga och professionella utveckling genom att studenten handleds och vägleds i enskilda samtal med handledare. Studenten reflekterar också tillsammans med andra studenter under ledning av lärare.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. argumentera för varför och på vilket sätt ett intersektionellt perspektiv är relevant i det sociala arbetet som bedrivs i organisationen.
2. diskutera intersektionalitet i relation till teorier om social utsatthet och ett etiskt förhållningssätt.
Delkursens arbetsformer
Lärandemål 1 uppnås genom en skriftlig enskild uppgift. Lärandemål 2 genom att studenten kontinuerligt under hela terminen för samtal med handledaren om den egna utvecklingen och genom ett seminarium. Alla moment i kursen bedöms vara en förutsättning för att uppnå lärandemålen och är därför obligatoriska. Student som inte deltar på seminariet erbjuds ytterligare två tillfällen under pågående termin alternativt nästkommande termin.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 bedöms genom en enskild skriftlig inlämningsuppgift. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att diskutera maktstrukturer och ett etiskt förhållningssätt i yrkesutövandet. Detta motsvarar 1 högskolepoäng. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att reflektera över sin personliga utveckling mot en medveten etik i den professionella rollen. Detta motsvarar 1 högskolepoäng. Lärandemål 2 bedöms på ett seminarium. För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt på den enskilda inlämningsuppgiften och på seminariet.
Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen.
För godkänt betyg på hela kursen krävs godkänt på alla tre delkurserna
Kurslitteratur och övriga läromedel
1. Verksamhetsförlagd utbildning I, 14 hp
Bie K, (2009) Reflektionshandboken. Malmö: Gleerups Utbildning. (96 s.)
Dunk-West P,(2013) Att bli socialarbetare. Lund: studentlitteratur. (230s.)
MattssonT,(2015) Intersektionalitet i socialtarbete. Malmö: Gleerups. (204s.)
PetittB, OlsonH, (2013) Om svar anhålles! Stockholm: Mareldförlag. 143–196.(52s.)
Evan T. Harris J, (2004) Street - Level Bureaucracy, Social Work and the (Exaggerated) Death of Discretion, British Journal of Social Work (2004), 34(6), 871-895
Vetenskapliga artiklar tillkommer ca 50s.
2. Verksamhetsförlagd utbildning II, 14 hp
Bie K, (2009) Refektionshandboken. Malmö: Gleerups Utbildning. (96 s.)
Dunk-WestP,(2013) Att bli socialarbetare. Lund: studentlitteratur.(82s.av230s.)
Etik i socialtarbete – Etisk kod för socialarbetare.(2018-02-16)
MattssonT, (2015) Intersektionalitet i socialt arbete. Malmö: Gleerups. (204s.)
Socialstyrelsen, (2001) Utan fast punkt – om förvaltning, kunskap, språk och etik i socialt arbete, Stockholm: Socialstyrelsen (168 s.)
Vetenskapliga artiklar tillkommer ca 50 s.
3. Personlig och professionell utveckling III, 2 hp
Bie K, (2009) Reflektionshandboken. Malmö: Gleerups Utbildning. (96 s.)
Dunk-West P, (2013) Att bli socialarbetare. Lund: studentlitteratur. (44 s. av 230 s.)
Mattsson T, (2015) Intersektionalitet i socialt arbete. Malmö: Gleerups AB. (95 s.)
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att kursvärderingar genomförs i kursen. En formativ muntlig kursvärdering görs efter halva kursen. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slut. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna i form av en kursrapport med föreslagna ändringar. Rapporten görs också tillgänglig för studenter på pågående kurs och för de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.