Kursplan hösten 2018
Kursplan hösten 2018
Benämning
Socialt arbete: Verksamhetsförlagd utbildning
Engelsk benämning
Social Work: Placement
Kurskod
SC151B
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2018-04-30
Gäller från
2018-09-03
Behörighetskrav
Matematik B, Samhällskunskap A samt godkända kurser motsvarande minst 90 högskolepoäng från termin 1-4 i programmet inklusive kursen Juridik i socialt arbete, 30 hp.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen utgör termin 5 i socionomprogrammet.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar de grundläggande kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som det professionella sociala arbetet kräver.
Innehåll
Struktur för samtliga tre delkurser
Terminen består av tre delkurser som kan förläggas på annan ort än utbildningsorten.
Under delkurs 1, 2 och 3 genomför studenten den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) i en verksamhet som bedriver socialt arbete. Undervisningen omfattar i snitt 35 timmar i veckan och leds av en av handledare som utses i verksamheten. Examinator för delkursen är en vid fakulteten anställd lärare. Samtliga placeringar godkänns av utbildningsanordnaren.
Bedömningsformer för hela kursen
Examination
För att bli godkänd på delkurserna krävs närvaro i verksamheten omfattande 35 timmar i veckan, aktivt deltagande på kursens obligatoriska seminarier, samt att de skriftliga inlämningsuppgifterna är godkända. Det krävs dessutom att handledaren intygar att den verksamhetsförlagda utbildningen fullgjorts.
Rätt till omtentamen
För godkänt betyg krävs godkänt på alla tre delkurserna
För studenter som underkänts i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds ett omtentamenstillfälle när utbildningsplats, lärare och handledare är tillgängliga.
Den verksamhetsförlagda utbildningen kan avbrytas av studenten eller av examinatorn. I de fall studenten på eget initiativ och utan medgivande av examinatorn avbryter praktiken leder avbrottet till att kursen underkänns och att studenten erbjuds att gå om kursen vid nästa kurstillfälle om inte det maximala antalet examinationstillfällen redan uppnåtts. Om avbrottet görs i samförstånd med examinatorn kan det antingen resultera i att studenten erbjuds en möjlighet till komplettering (samma eller följande termin) eller till att kursen underkänns, beroende på examinatorns bedömning i det enskilda fallet. Eventuell komplettering kan genomföras när praktikplats finns tillgänglig. Om studenten visat sådan grov oskicklighet under praktiken att klienter, patienter eller brukare riskerar att skadas, kan examinator efter samråd med handledare och prefekt besluta att underkänna studenten i förtid. I de fall detta inträffar kan studenten erbjudas en ny praktik endast under förutsättning att det maximala antalet examinationstillfällen inte redan uppnåtts och att studenten genomgått en prövning av för praktikens genomförande nödvändiga kunskaper och färdigheter. Prövningen görs enligt den individuella plan som upprättas vid dessa tillfällen. Studenten har rätt att inom ett år efter avbrottet genomgå en prövning enligt denna plan.
Kursen består av tre delkurser:
Delkurser
1. Verksamhetsförlagd utbildning I, 14 hp
Delkursens innehåll
Under delkursen tränar studenten att omsätta teoretiska kunskaper i praktiskt socialt arbete. De viktigaste momenten består av att observera och pröva ett professionellt bemötande i arbetet med människor i utsatta situationer. Med stöd av handledaren planerar och genomför studenten sociala interventioner samt andra för det sociala arbetet relevanta arbetsuppgifter. Under delkursen studeras också det sociala arbetets organisatoriska kontext. Fortlöpande diskuteras etiska dilemman med frågeställningar som berör relationen mellan socialt arbete och samhällets maktstrukturer.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. beskriva socionomens yrkesroll och organisatoriska kontext,
2. reflektera över hur föreställningar om kön, klass, sexualitet, etnicitet, ålder och funktionsvariationer påverkar det sociala arbetets praktik,
3. visa grundläggande färdigheter i professionellt socialt arbete,
4. systematiskt reflektera och föreslå interventioner med utgångspunkt från brukares delaktighet och teorier i socialt arbete,
5. visa förmåga till empatisk förståelse av brukares situation och behov,
6. reflektera över betydelsen hur egna attityder och etik påverkar i mötet med verksamhetens målgrupp.
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemål 1-6 integreras teoretiska och praktiska erfarenheter. Mer specifikt utformas en enskild inlämningsuppgift och ett seminarium. Under seminariet sker en formativ utvärdering av kursens innehåll. Alla moment i kursen bedöms vara en förutsättning för att uppnå lärandemålen och är därför obligatoriska.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 och 2 bedöms genom en enskild skriftlig uppgift och ett seminarium. Fokus i bedömningen av den skriftliga uppgiften ligger på studentens förmåga att beskriva verksamhetens organisatoriska sammanhang och att kunna identifiera olika maktstrukturer. Vid seminariet ligger fokus på studentens beskrivning av den professionella rollen och det sammanhang där VFU genomförs.
Lärandemål 3, 4, 5 och 6 bedöms enskilt via ett bedömningsformulär med fokus på studentens förmåga att utföra grundläggande färdigheter i professionellt socialt arbete. Dessutom bedöms studentens förmåga att reflektera över egna attityder och etiska utmaningar i det sociala arbetets praktik.
För att bli godkänd på delkursen krävs att handledaren intygar att kursens verksamhetsförlagda moment fullgjorts enligt preciserade kriterier som framgår i studiehandledningen. Student som inte deltar på seminariet erbjuds ytterligare ett tillfälle under pågående termin, alternativt att delta i ett seminarium nästkommande termin. Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen.
2. Verksamhetsförlagd utbildning II, 14 hp
Delkursens innehåll
Under delkursen omsätter studenten självständigt sina teoretiska och praktiska kunskaper i socialt arbete. Studenten planerar, genomför och utvärderar egna sociala interventioner. Fortlöpande utforskas etiska dilemman samt frågeställningar som berör relationen mellan den professionella rollen, egna förutsättningar och det sociala arbetet.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. beskriva människors livsvillkor och behov av sociala insatser med utgångspunkt från ett brukar- och verksamhetsperspektiv,
2. föreslå och motivera förslag till interventioner med utgångspunkt från teorier i socialt arbete,
3. visa kommunikativa färdigheter i samarbetet med målgruppen och professionella i verksamheten,
4. visa förmåga till ett etiskt och empatiskt förhållningssätt i möten med verksamhetens målgrupp,
5. identifiera och kritiskt reflektera kring professionella förhållningssätt och samverka interprofessionellt,
6. beskriva och presentera det sociala arbete som bedrivs i den verksamhetsförlagda utbildningen,
7. beskriva sin personliga och professionella utveckling samt sitt behov av fördjupad kunskap i det sociala arbetets teori och praktik.
Delkursens arbetsformer
Lärandemål 1-4 uppnås genom att studenten under handledning utför centrala arbetsuppgifter för det sociala arbetet. Lärandemål 5-6 uppnås genom två seminarier och två enskilda skriftliga uppgifter. Lärandemål 7 examineras vid ett seminarium med fokus på fördjupning av en vetenskaplig artikel med relevans för socialt arbete och det sociala arbetets praktik. Alla moment i kursen bedöms vara en förutsättning för att uppnå lärandemålen och är därför obligatoriska.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1–4 bedöms av examinatorn efter samråd med handledaren samt genom en enskild skriftlig uppgift. Fokus i bedömningen är studentens förmåga till ett etiskt och empatiskt förhållningssätt i möten med verksamhetens målgrupp.
Lärandemål 5 examineras på ett seminarium och genom en skriftlig uppgift. Fokus i bedömning är studentens förmåga att kritiskt reflektera kring professionellt förhållningssätt och interprofessionell samverkan i team med andra yrkesgrupper.
Lärandemål 6 examineras på ett seminarium och genom en skriftlig enskild uppgift. Fokus är studentens förmåga att muntligt och skriftligt presentera det sociala arbetets praktik.
Lärandemål 7 bedöms genom ett seminarium. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att relatera sin personliga och professionella utveckling till vetenskaplig kunskap. Dessutom ska studenten kunna formulera sitt behov av ytterligare kunskaper och färdigheter för att självständigt kunna utföra professionellt socialt arbete.
För att bli godkänd på delkursen krävs att handledaren intygar att kursens verksamhetsförlagda moment fullgjorts enligt preciserade kriterier som framgår i studiehandledningen. Student som inte deltar på seminariet erbjuds ytterligare två tillfällen under pågående termin. Eventuell frånvaro vid obligatoriskt seminarium prövas i samråd med examinator. Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen.
3. Personlig och professionell utveckling III, 2 hp
Delkursens innehåll
Fortlöpande under hela terminen utvecklas studenten personligt och professionellt genom handledning och vägledning enskilt av handledare. Studenten reflekterar också tillsammans med andra studenter under ledning av lärare.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna:
1. identifiera samt kritiskt reflektera över hur maktstrukturer och föreställningar om kön, klass, sexualitet, etnicitet, ålder och funktionsvariationer påverkar det sociala arbetets praktik,
2. självständigt reflektera över sin personliga och professionella utveckling samt sitt behov av ytterligare kunskaper i det sociala arbetets teori och praktik.
Delkursens arbetsformer
Lärandemål 1 uppnås genom en skriftlig enskild uppgift. Lärandemål 2 genom att studenten kontinuerligt under hela terminen för samtal med handledaren om den egna utvecklingen och genom ett seminarium. Alla moment i kursen bedöms vara en förutsättning för att uppnå lärandemålen och är därför obligatoriska.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 bedöms genom en enskild skriftlig inlämningsuppgift. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att kritiskt reflektera över hur maktstrukturer påverkar det sociala arbetets praktik. Detta motsvarar 1 högskolepoäng.
Lärandemål 2 bedöms på ett seminarium. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att reflektera över sin professionella och personliga utveckling. Detta motsvarar 1 högskolepoäng.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt på den enskilda inlämningsuppgiften och på seminariet. Student som inte deltar på seminariet erbjuds ytterligare två tillfällen under pågående termin. Eventuell frånvaro vid obligatoriskt seminarium prövas i samråd med examinator. Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
1. Verksamhetsförlagd utbildning I, 14 hp
Bie K, (2009) Reflektionshandboken. Malmö: Gleerups Utbildning. (96 s.)
Dunk-West P, (2013) Att bli socialarbetare. Lund: studentlitteratur. (29 s. av 230 s.)
Mattsson T, (2015) Intersektionalitet i socialt arbete. Malmö: Gleerups. (87 s.)
Petitt B, Olson H, (2013) Om svar anhålles! Stockholm: Mareld förlag. 143-196. (52 s.)
Vetenskapliga artiklar tillkommer ca 50 s.
2. Verksamhetsförlagd utbildning II, 14 hp
Bie K, (2009) Reflektionshandboken. Malmö: Gleerups Utbildning. (96 s.)
Dunk-West P, (2013) Att bli socialarbetare. Lund: studentlitteratur. (82 s. av 230 s.)
Etik i socialt arbete – Etisk kod för socialarbetare. (2018-02-16)
Järvinen M, (2002) Mötet mellan klient och system – om forskning i socialt arbete. Dansk sociologi, 13 (2), 74-84. (10 s.)
Odbratt G, (2003) Dom alla. Stockholm: Journal. 81-89. (9 s.)
Vetenskapliga artiklar tillkommer ca 50 s.
3. Personlig och professionell utveckling III, 2 hp
Bie K, (2009) Reflektionshandboken. Malmö: Gleerups Utbildning. (96 s.)
Dunk-West P, (2013) Att bli socialarbetare. Lund: studentlitteratur. (44 s. av 230 s.)
Mattsson T, (2015) Intersektionalitet i socialt arbete. Malmö: Gleerups AB. (95 s.)
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att kursvärderingar genomförs i kursen. En formativ muntlig kursvärdering görs efter halva kursen. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slut. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna i form av en kursrapport med föreslagna ändringar. Rapporten görs också tillgänglig för studenter på pågående kurs och för de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.