Kursplan våren 2018
Kursplan våren 2018
Benämning
Socialt arbete: Verksamhetsförlagd utbildning
Engelsk benämning
Social Work: Placement
Kurskod
SC151B
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2017-11-14
Gäller från
2018-01-15
Behörighetskrav
Matematik B, Samhällskunskap A samt godkända kurser motsvarande minst 90 högskolepoäng från termin 1-4 i programmet inklusive kursen Juridik i socialt arbete, 30 hp.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen utgör termin 5 i socionomprogrammet.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar de grundläggande kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som det professionella sociala arbetet kräver.
Innehåll
Struktur för samtliga tre delkurser
Terminen består av tre delkurser som kan förläggas på annan ort än utbildningsorten. Samtliga praktikplatser godkänns av utbildningsanordnaren.
Under delkurs 1, 2 och 3 genomför studenten den verksamhetsförlagda utbildningen i en verksamhet som bedriver socialt arbete. Undervisningen på praktikplatsen leds av en av handledare som utses på praktikplatsen och omfattar i snitt 35 timmar i veckan. Examinator för delkursen är en vid fakulteten anställd praktiklärare.
Examination
För att bli godkänd på delkurserna krävs; närvaro på praktikplatsen omfattande 35 timmar i veckan; aktivt deltagande på kursens obligatoriska seminarier; samt att de skriftliga inlämningsuppgifterna är godkända. Dessutom krävs att handledaren intygar att kursens verksamhetsförlagda moment fullgjorts med ett tillfredsställande resultat. Handledarens utlåtande utgör en del av bedömningsunderlaget för examination.
Rätt till omtentamen Student som underkänts i kursen ges möjlighet till en omtentamen med samma kursinnehåll och med samma krav när utbildningsplats och handledare finns att tillgå.
Frånvaro
Vid frånvaro som totalt överstiger 5 arbetsdagar under terminen, beslutar examinator om eventuell komplettering av tid. Frånvaro i andra obligatoriska moment kompenseras enligt beslut av examinator.
Avbrott i den verksamhetsförlagda utbildningen
Den verksamhetsförlagda utbildningen kan avbrytas av studenten eller av examinatorn. I de fall studenten avbryter praktiken, utan medgivande av examinatorn, leder avbrottet till att kursen underkänns. Om avbrottet görs i samförstånd med examinatorn kan studenten antingen erbjudas en möjlighet till komplettering eller bli underkänd. Det avgörs efter examinatorns bedömning i det individuella fallet. Eventuell komplettering genomförs när praktikplats finns tillgänglig. Studenten erbjuds att gå om kursen vid nästa kurstillfälle såvida inte det maximala antalet examinationstillfällen redan uppnåtts.
Underkänd med prövning
Om en student uppvisar grov oskicklighet eller annat olämpligt beteende under praktiken kan examinator, efter samråd med handledare och studierektor, besluta att underkänna studenten i förtid. Detta kan till exempel gälla om klienter, patienter eller brukare riskerar att skadas, diskrimineras eller på annat sätt få sin tillit missbrukad. I de fall detta inträffar upprättas en individuell plan för prövning av nödvändiga kunskaper och färdigheter för praktikens genomförande. Studenten har rätt att, inom ett år efter avbrottet, genomgå två prövningar enligt denna plan.
Kursen består av tre delkurser:
Delkurser
1. Verksamhetsförlagd utbildning I, 14 hp
Delkursens innehåll
Under delkursen tränar studenten på att omsätta teoretiska kunskaper i praktiskt socialt arbete. De viktigaste momenten består av att observera och pröva ett professionellt bemötande i arbetet med människor i utsatta situationer. Med stöd av handledaren planerar och genomför studenten sociala interventioner samt andra, för det sociala arbetet, relevanta arbetsuppgifter. Under delkursen studeras också det sociala arbetets organisatoriska kontext. Fortlöpande diskuteras etiska dilemman med frågeställningar som berör relationen mellan socialt arbete och samhällets maktstrukturer.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
- beskriva socionomens yrkesroll och organisatoriska kontext,
- reflektera över hur föreställningar om kön, klass, sexualitet, etnicitet, ålder och funktionsvariationer påverkar det sociala arbetets praktik,
- visa grundläggande färdigheter i professionellt socialt arbete,
- systematiskt reflektera och föreslå interventioner med utgångspunkt från brukares delaktighet och teorier i socialt arbete,
- visa förmåga till empatisk förståelse av brukares situation och behov,
- reflektera över betydelsen av hur egna attityder och etik påverkar i mötet med verksamhetens målgrupp, och
- beskriva sin personliga och professionella utveckling samt sitt behov av fördjupad kunskap i det sociala arbetets teori och praktik.
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemål 1-5 deltar studenten i undervisning i form av en föreläsning, utbildningshandledning, enskilda studier, diskussioner och ett seminarium. För att uppnå lärandemål 6 och 7 deltar studenten i ett seminarium samt genomför två enskilda skriftliga uppgifter.
Vid föreläsningen inhämtar studenten kunskap om utbildningshandledningens speciella pedagogik. Under seminarierna sker en formativ bedömning av studentens kunskaper, färdigheter och det förhållningssätt som det professionella sociala arbetet kräver. Alla moment i kursen bedöms vara en förutsättning för att uppnå lärandemålen och är därför obligatoriska.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 och 2 bedöms genom en enskild skriftlig uppgift. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att beskriva verksamhetens organisatoriska sammanhang och kunna identifiera olika maktstrukturer inom socialt arbete. Detta motsvarar 4 högskolepoäng.
Lärandemål 3, 4 och 5 bedöms enskilt. Det sker dels muntligt i samråd med utbildningshandledaren dels genom en skriftlig uppgift. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att visa och reflektera över grundläggande färdigheter i det sociala arbetet. Detta motsvarar 6 högskolepoäng.
Lärandemål 6 bedöms på ett seminarium. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att diskutera attityder och etiska utmaningar i det sociala arbetets praktik vilket motsvarar 1 högskolepoäng.
Lärandemål 7 bedöms genom en enskild skriftlig uppgift och ett seminarium. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att formulera och värdera den egna utvecklingen och kunna formulera vilka kunskaper och färdigheter som är av vikt att vidare utveckla för att självständigt kunna bedriva professionellt socialt arbete. Detta motsvarar 3 högskolepoäng.
För att bli godkänd på delkursen krävs närvaro på praktikplatsen omfattande 35 timmar i veckan, att övriga obligatoriska moment är uppfyllda och att de skriftliga inlämningsuppgifterna är godkända. Dessutom krävs att handledaren intygar att kursens verksamhetsförlagda moment fullgjorts med ett tillfredsställande resultat.
Student som inte deltar på seminarier erbjuds ytterligare ett tillfälle under pågående termin, alternativt att delta i seminarier nästkommande termin.
Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen.
2. Verksamhetsförlagd utbildning II, 14 hp
Delkursens innehåll
Under delkursen omsätter studenten självständigt sina teoretiska och praktiska kunskaper i socialt arbete. Studenten planerar, genomför och utvärderar egna sociala interventioner. Fortlöpande utforskas etiska dilemman samt frågeställningar som berör relationen mellan den professionella rollen, egna förutsättningar eller det sociala arbetet.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
- beskriva människors livsvillkor och behov av sociala insatser med utgångspunkt från ett brukar- och verksamhetsperspektiv,
- föreslå och motivera förslag till interventioner med utgångspunkt från teorier i socialt arbete,
- visa kommunikativa färdigheter i samarbetet med målgruppen och professionella i verksamheten,
- visa förmåga till ett etiskt och empatiskt förhållningssätt i möten med verksamhetens målgrupp,
- identifiera professionella förhållningssätt och samverka interprofessionellt,
- beskriva och presentera det sociala arbete som bedrivs i den verksamhetsförlagda utbildningen.
Delkursens arbetsformer
Lärandemål 1-3 uppnås genom att studenten, under handledning, utför för det sociala arbetets centrala arbetsuppgifter. Studenten genomför också studiebesök. Lärandemål 4 uppnås genom att studenten deltar i utbildningshandledning, ett seminarium och en enskild skriftlig uppgift. Lärandemål 5-6 uppnås genom två seminarier. Alla moment i kursen bedöms vara en förutsättning för att uppnå lärandemålen och är därför obligatoriska.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1–3 bedömer praktikläraren efter samråd med handledaren och genom en skriftlig uppgift. Vidare deltar studenten i ett seminarium med fokus på studentens förmåga att presentera det sociala arbetets praktik utifrån ett brukar- och verksamhetsperspektiv. 8 högskolepoäng.
Lärandemål 1, 2 och 3 bedömer praktikläraren efter samråd med utbildningshandledaren. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att förstå och visa professionellt praktiskt socialt arbete. Detta motsvarar 7 högskolepoäng.
Lärandemål 4 examineras på ett seminarium och genom en skriftlig enskild uppgift. Fokus i bedömningen är studentens förmåga till ett etiskt och empatiskt förhållningssätt i möten med verksamhetens målgrupp. Detta motsvarar 4 högskolepoäng.
Lärandemål 5 examineras på ett seminarium. Fokus i bedömning är studentens förmåga att reflektera kring samverkan i team med andra yrkesgrupper. Detta motsvarar 1 högskolepoäng.
Lärandemål 6 examineras på ett seminarium och genom en skriftlig enskild uppgift. Fokus är studentens förmåga att muntligt och skriftligt presentera det sociala arbetets praktik utifrån ett brukar- och verksamhetsperspektiv. Detta motsvarar 2 högskolepoäng.
För att bli godkänd på delkursen krävs närvaro på praktikplatsen omfattande 35 timmar i veckan, att övriga obligatoriska moment är uppfyllda och att de skriftliga inlämningsuppgifterna är godkända. Dessutom krävs att handledaren intygar att kursens verksamhetsförlagda moment fullgjorts med ett tillfredsställande resultat.
Student som inte deltar på seminarier erbjuds ytterligare ett tillfälle under pågående termin, alternativt att delta i seminarier nästkommande termin.
Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen.
3. Personlig och professionell utveckling III, 2 hp
Delkursens innehåll
Fortlöpande under hela terminen utvecklas studentens personliga och professionella utveckling genom att studenten handleds och vägleds i enskilda samtal med handledare. Studenten reflekterar också tillsammans med andra studenter under ledning av lärare.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna:
1. identifiera samt kritiskt reflektera över hur maktstrukturer och föreställningar om kön, klass, sexualitet, etnicitet, ålder och funktionsvariationer påverkar det sociala arbetets praktik,
2. självständigt reflektera över sin personliga och professionella utveckling samt sitt behov av ytterligare kunskaper i det sociala arbetets teori och praktik.
Delkursens arbetsformer
Lärandemål 1 uppnås genom en skriftlig enskild uppgift och ett seminarium. Lärandemål 2 genom att studenten kontinuerligt under hela terminen för samtal med praktikhandledaren om den egna utvecklingen och genom ett reflektionsseminarium.
Alla moment i kursen bedöms vara en förutsättning för att uppnå lärandemålen och är därför obligatoriska.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 och 2 bedöms genom en enskild skriftlig inlämningsuppgift och ett seminarium. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att kritiskt reflektera över hur maktstrukturer påverkar det sociala arbetets praktik. Fokus är också studentens förmåga att reflektera över sin personliga och professionella utveckling. Detta motsvarar 2 högskolepoäng.
Student som inte deltar på seminarier erbjuds ytterligare ett tillfälle under pågående termin, alternativt att delta i seminarier nästkommande termin.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt på den enskilda inlämningsuppgiften och på seminariet.
Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen.
För godkänt betyg på hela kursen krävs godkänt på alla tre delkurserna.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i kursen ges möjlighet till en omtentamen med samma kursinnehåll och med samma krav när utbildningsplats och handledare finns att tillgå.
Den verksamhetsförlagda utbildningen kan avbrytas av studenten eller av examinatorn. I de fall studenten avbryter praktiken, utan medgivande av examinatorn, leder avbrottet till att kursen underkänns. Om avbrottet görs i samförstånd med examinatorn kan studenten antingen erbjudas en möjlighet till komplettering eller bli underkänd. Det avgörs efter examinatorns bedömning i det individuella fallet. Eventuell komplettering genomförs när praktikplats finns tillgänglig. Studenten erbjuds att gå om kursen vid nästa kurstillfälle såvida inte det maximala antalet examinationstillfällen redan uppnåtts.
Om en student uppvisar grov oskicklighet eller annat olämpligt beteende under praktiken kan examinator, efter samråd med handledare och studierektor, besluta att underkänna studenten i förtid. Detta kan till exempel gälla om klienter, patienter eller brukare riskerar att skadas, diskrimineras eller på annat sätt få sin tillit missbrukad. I de fall detta inträffar upprättas en individuell plan för prövning av nödvändiga kunskaper och färdigheter för praktikens genomförande. Studenten har rätt att, inom ett år efter avbrottet, genomgå två prövningar enligt denna plan.
Kurslitteratur och övriga läromedel
1. Verksamhetsförlagd utbildning I, 14 hp
Bie K, (2009) Reflektionshandboken. Malmö: Gleerups Utbildning. 96 s.
Dunk-West P, (2013) Att bli socialarbetare. Lund: studentlitteratur. (29 s. av 230 s)
Mattsson T, (2015) Intersektionalitet i socialt arbete. Malmö: Gleerups. 87 s.
Petitt B, Olson H, (2013) Om svar anhålles! Stockholm: Mareld förlag. s. 143-196. 52 s.
Tveiten S, (2013) Yrkesmässig handledning – mer än ord. Lund: Studentlitteratur AB. 7 s.
Vetenskapliga artiklar tillkommer, ca 50 s.
2. Verksamhetsförlagd utbildning II, 14 hp
Dunk-West P, (2013) Att bli socialarbetare. Lund: studentlitteratur. (82 s. av 230 s.)
Etik i socialt arbete – Etisk kod för socialarbetare. (via Its learning)
Odbratt G, (2003). Dom alla. Stockholm: Journal. s. 81-89, 9 s. (via Its learning)
Vetenskapliga artiklar tillkommer, ca 50 s.
3. Personlig och professionell utveckling III, 2 hp
Dunk-West P, (2013) Att bli socialarbetare. Lund: studentlitteratur. (44 s. av 230 s.)
Mattsson T, (2015) Intersektionalitet i socialt arbete. Malmö: Gleerups AB. 95 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att kursvärderingar genomförs i kursen. En formativ muntlig kursvärdering görs efter halva kursen. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slut. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna i form av en kursrapport med föreslagna ändringar. Rapporten görs också tillgänglig för studenter på pågående kurs och för de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.