Kursplan hösten 2016
Kursplan hösten 2016
Benämning
Socialt arbete: Verksamhetsförlagd utbildning
Engelsk benämning
Social Work: Placement
Kurskod
SC151A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2016-06-14
Gäller från
2016-08-29
Behörighetskrav
Matematik B, Samhällskunskap A samt godkända kurser motsvarande minst 90 högskolepoäng från termin 1-4 i programmet inklusive kursen Juridik i socialt arbete, 30 hp.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen utgör termin 5 i socionomprogrammet.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar de grundläggande kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som det professionella sociala arbetet kräver.
Innehåll
Struktur för samtliga tre delkurser
Terminen består av tre delkurser som kan förläggas på annan ort än utbildningsorten. Samtliga praktikplatser godkänns av utbildningsanordnaren.
Under delkurs 1, 2 och 3 genomför studenten den verksamhetsförlagda utbildningen i en verksamhet som bedriver socialt arbete. Undervisningen på praktikplatsen leds av en av handledare som utses på praktikplatsen och omfattar i snitt 35 timmar i veckan. Examinator för delkursen är en vid fakulteten anställd praktiklärare.
Examination
För att bli godkänd på delkurserna krävs; närvaro på praktikplatsen omfattande 35 timmar i veckan; aktivt deltagande på kursens obligatoriska seminarier; samt att de skriftliga inlämningsuppgifterna är godkända. Dessutom krävs att handledaren intygar att kursens verksamhetsförlagda moment fullgjorts med ett tillfredsställande resultat. Handledarens utlåtande utgör en del av bedömningsunderlaget för examination.
Rätt till omtentamen Student som underkänts i kursen ges möjlighet till en omtentamen med samma kursinnehåll och med samma krav när utbildningsplats och handledare finns att tillgå.
Frånvaro
Vid frånvaro som totalt överstiger 5 arbetsdagar under terminen, beslutar examinator om eventuell komplettering av tid. Frånvaro i andra obligatoriska moment kompenseras enligt beslut av examinator.
Avbrott i den verksamhetsförlagda utbildningen
Den verksamhetsförlagda utbildningen kan avbrytas av studenten eller av examinatorn. I de fall studenten avbryter praktiken, utan medgivande av examinatorn, leder avbrottet till att kursen underkänns. Om avbrottet görs i samförstånd med examinatorn kan studenten antingen erbjudas en möjlighet till komplettering eller bli underkänd. Det avgörs efter examinatorns bedömning i det individuella fallet. Eventuell komplettering genomförs när praktikplats finns tillgänglig. Studenten erbjuds att gå om kursen vid nästa kurstillfälle såvida inte det maximala antalet examinationstillfällen redan uppnåtts.
Underkänd med prövning
Om en student uppvisar grov oskicklighet eller annat olämpligt beteende under praktiken kan examinator, efter samråd med handledare och studierektor, besluta att underkänna studenten i förtid. Detta kan till exempel gälla om klienter, patienter eller brukare riskerar att skadas, diskrimineras eller på annat sätt få sin tillit missbrukad. I de fall detta inträffar upprättas en individuell plan för prövning av nödvändiga kunskaper och färdigheter för praktikens genomförande. Studenten har rätt att, inom ett år efter avbrottet, genomgå två prövningar enligt denna plan.
Kursen består av tre delkurser:
Delkurser
1. Verksamhetsförlagd utbildning I, 14 hp
Delkursens innehåll
Under delkursen tränar studenten på att omsätta sina teoretiska kunskaper i praktiskt socialt arbete. De viktigaste momenten består av att observera och pröva ett professionellt bemötande och förhållningssätt i arbetet med människor i utsatta situationer. Studenten planerar och genomför sociala interventioner samt andra, för det professionella sociala arbetet, relevanta arbetsuppgifter. Under delkursen studeras det sociala arbetets organisering samt samverkan mellan olika verksamheter och professionella grupper. Fortlöpande diskuteras etiska dilemman i det sociala arbetet med frågeställningar som berör relationen mellan socialt arbete och samhällets maktstrukturer.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. tillämpa grundläggande färdigheter i professionellt socialt arbete,
2. granska socionomens yrkesroll och yrkesutövningens organisatoriska kontext samt villkoren för arbetsledare och medarbetare,
3. bedöma det sociala arbetets praktik med utgångspunkt från maktstrukturer i de förutsättningar som kön, klass, sexualitet, etnicitet, ålder och funktionsvariationer skapar,
4. identifiera olika förhållningssätt i interprofessionellt samarbete, och
5. identifiera betydelsen av egna attityder och etiska förhållningssätt i mötet med människor i det sociala arbetet.
Delkursens arbetsformer
För att uppnå samtliga lärandemål presenteras kursinnehållet, förutsättningar för den verksamhetsförlagda utbildningen och utbildningshandledningens speciella pedagogik. Obligatoriskt är utbildningshandledning, ett seminarium och två skriftliga uppgifter.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 bedöms av praktikläraren efter samråd med handledaren. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att formulera och värdera den egna utvecklingen i relation till de grundläggande färdigheter som är förutsättning för professionellt socialt arbete. Vidare ska studenten kunna formulera vilka kunskaper och färdigheter som är av vikt att vidare utveckla för att kunna bedriva socialt arbete. Detta motsvarar 8 högskolepoäng.
Lärandemål 2 och 3 examineras genom en enskild skriftlig uppgift där fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att beskriva och diskutera verksamhetens organisatoriska sammanhang samt förmåga att bedöma och identifiera olika maktstrukturer inom socialt arbete. Uppgiften motsvarar 4 högskolepoäng.
Lärandemål 4 och 5 examineras muntligt på ett seminarium och motsvarar 2 högskolepoäng. Vid bedömningen fokuseras på studentens förmåga att benämna och diskutera attityder och etiska utgångspunkter i det sociala arbetets praktik. Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen.
Student som inte deltar på seminariet erbjuds ett muntligt förhör under pågående termin alternativt att delta i ett seminarium nästkommande termin.
Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen.
2. Verksamhetsförlagd utbildning II, 14 hp
Delkursens innehåll
Under delkursen omsätter studenten sina teoretiska kunskaper i praktiskt socialt arbete genom att självständigt pröva ett professionellt bemötande i arbetet med människor i utsatta situationer. Under handledning planerar, genomför och utvärderar studenten egna sociala interventioner. Fortlöpande utforskas etiska dilemman samt frågeställningar som berör relationen mellan den professionella rollen, egna förutsättningar eller det sociala arbetet.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. beskriva människors livsvillkor och behov av sociala insatser med utgångspunkt från ett brukar- och verksamhetsperspektiv,
2. motivera förslag till interventioner med utgångspunkt från teorier i etik och socialt arbete samt brukarens delaktighet,
3. värdera det sociala arbetets praktik med utgångspunkt från hur egna förutsättningar och föreställningar om kön, klass, sexualitet, etnicitet, ålder och funktionsvariationer påverkar det sociala arbetets praktik,
4. tillämpa och värdera kommunikativa färdigheter i interprofessionellt samarbete, och
5. värdera och ta ställning till egna attityder och maktpositioner samt inneha ett medvetet etiskt förhållningssätt i mötet med människor i det sociala arbetet.
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemålen 1–3 handleds studenten kontinuerligt i det sociala arbetets praktik. Studenten genomför studiebesök i för praktikplatsens närliggande verksamheter.
Lärandemål 4 uppnås genom att studenten deltar i övningar under rubriken Utbildning i samverkan (UIS) och i en workshop.
Lärandemål 5 uppnås genom en individuell skriftlig uppgift och ett seminarium. Samtliga schemalagda aktiviteter är obligatoriska.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1–3 bedömer praktikläraren efter samråd med handledaren och genom en skriftlig uppgift. Vidare deltar studenten i ett seminarium med fokus på studentens förmåga att presentera det sociala arbetets praktik utifrån ett brukar- och verksamhetsperspektiv. 8 högskolepoäng.
Lärandemål 4 uppnås genom en gruppaktivitet där fokus i bedömningen är interprofessionellt samarbete vilket motsvarar 1 högskolepoäng. Student som ej deltar gör en skriftlig komplettering alternativ deltar nästkommande termin.
Lärandemål 5 examineras genom en skriftlig uppgift och ett seminarium där fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att formulera, diskutera och värdera ett etiskt förhållningssätt samt förmågan till självinsikt kring makt och attityder. Detta motsvarar 5 högskolepoäng. Student som är frånvarande på seminarierna erbjuds ett omtentamenstillfälle per missat tillfälle alternativt att delta i seminarier nästkommande termin.
Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen.
3. Personlig och professionell utveckling III, 2 hp
Delkursens innehåll
Fortlöpande under hela terminen utvecklas studentens personliga och professionella utveckling genom att studenten handleds och vägleds i enskilda samtal med handledare. Studenten reflekterar också tillsammans med andra studenter under ledning av lärare.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
1. systematiskt observera, analysera och presentera socionomers interventioner och relaterat till teorier i socialt arbete, och
2. reflektera kring det sociala arbetet, den personliga och professionella utvecklingen samt sin förmåga till empatisk förståelse av brukarnas situation och behov.
3. kritiskt reflektera kring det sociala arbetets praktik.
Delkursens arbetsformer
Lärandemål 1 och 2 uppnås genom att studenten kontinuerligt under hela terminen för samtal med handledaren om den egna utvecklingen och därmed utvecklar en granskande reflekterande hållning till det egna arbetet.
Lärandemål 3 uppnås genom ett reflektionsseminarium där studenten reflekterar över händelser och situationer som har haft speciell betydelse för den egna personliga och professionella utvecklingen.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1-3 examineras genom en skriftlig inlämningsuppgift med tillhörande seminarium vilket motsvarar 2 högskolepoäng.
Student som är frånvarande på seminarierna erbjuds ett omtentamenstillfälle per missat tillfälle alternativt att delta i seminarier nästkommande termin.
Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
1. Verksamhetsförlagd utbildning I, 14 hp
Mattsson T, (2015) Intersektionalitet i socialt arbete. Malmö: Gleerups. 87 s.
Petitt B, Olson H, (2013) Om svar anhålles! Stockholm: Mareld förlag. s. 143-196. 52 s.
Tveiten S, (2013) Yrkesmässig handledning – mer än ord. Lund: Studentlitteratur AB. 7 s.
Øvrelid B, (2008) Challenging the impact of Pratice placement in Education of Social Workers. Lillehammer University College. European Journal of Social Education 14/15. s 49-57, 9 s.
Vetenskapliga artiklar tillkommer, ca 50 s.
2. Verksamhetsförlagd utbildning II, 14 hp
Etik i socialt arbete – Etisk kod för socialarbetare. (via Its learning)
Herz M, (2016) Levande socialt arbete vardagsliv, sörjbarhet och sociala orättvisor: Solna: Liber AB. 184 s.
Odbratt, G. (2003). Dom alla. Stockholm: Journal. s. 81-89, 9 s. (via Its learning)
Vetenskapliga artiklar tillkommer, ca 50 s.
3. Personlig och professionell utveckling III, 2 hp
Mattsson, T (2015) Intersektionalitet i socialt arbete. Malmö: Gleerups AB. 95 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att kursvärderingar genomförs i kursen. En formativ muntlig kursvärdering görs efter halva kursen. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slut. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna i form av en kursrapport med föreslagna ändringar. Rapporten görs också tillgänglig för studenter på pågående kurs och för de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.