Kursplan hösten 2017
Kursplan hösten 2017
Benämning
Socialt arbete: Sociala problem och interventioner
Engelsk benämning
Social Work: Social Problems and Interventions
Kurskod
SC141B
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2017-06-13
Gäller från
2017-08-28
Behörighetskrav
Godkända kurser motsvarande minst 30 högskolepoäng från termin 1 och 2 i programmet.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Socialt arbete
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Nivå 31-60. Kursen ingår I programmets fjärde termin.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskap om sociala problem och livsvillkor ur ett livsförlopps- och mångfaldsperspektiv samt professionell kunskap och färdigheter avseende interventioner, prevention och evidensbaserat socialt arbete. Vidare syftar kursen till att studenten utvecklar sin personliga och professionella kompetens.
Innehåll
Kursen består av fyra delkurser:
Delkurser
1. Sociala problem i ett livsförlopps- och mångfaldspersp., 10 hp
Delkursens innehåll
Delkursen fokuserar på människors situation med utgångspunkt i ett livsförlopps- och mångfaldsperspektiv. Målgruppers livsvillkor diskuteras med utgångspunkt i ett kritiskt perspektiv på sociala problem med relevans för socialt arbete. Social utsatthet diskuteras i relation till sociala problem och betydelse av sociala sammanhang som människor befinner sig i. Samarbete och samverkan mellan myndigheter, frivilligorganisationer och brukarorganisationer diskuteras.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. analysera och redogöra för sociala problem och identifiera utsatta grupper och miljöer samt reflektera över sociala kategoriseringsmönsters betydelser för människor,
2. beskriva och problematisera de sociala kontexter i vilka socialt arbete verkar,
3. diskutera betydelsen av ett kritiskt förhållningssätt till sociala problem och socialpedagogisk teoribildning med relevans för socialt arbete,
4. beskriva och reflektera över tillämpning av olika teoretiska förklaringsmodeller avseende mångfald och transkulturella möten i socialt arbete, och
5. diskutera och problematisera interprofessionellt samarbete och samverkan mellan myndigheter, frivilliga organisationer och brukarorganisationer.
Delkursens arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, grupparbeten och individuella fältstudier. Lärandemål 1, 2 och 3 uppnås genom ett arbete med en individuell fältuppgift där studentens förmåga till kritiskt tänkande tränas. I den praktiknära fältuppgiften undersöker de studerande koppling mellan teori och praktik på ett sätt så att olika perspektiv på sociala problem identifieras i relation till berörda målgrupper. Fältuppgiften redovisas i form av en individuell rapport och presenteras muntligt vid ett seminarium. Lärandemål 4 och 5 uppnås genom diskussioner vid obligatoriska seminarier, samt individuella litteraturstudier, där studenten övar förmåga att problematisera och reflektera.
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemålen 1, 2 och 3 i form av en individuell rapport och en individuell muntlig presentation av rapporten, där fokus i bedömningen läggs på studentens förmåga att redogöra för och kritisk reflektera över det sociala arbetets professionella sammanhang och utsatta gruppers miljöer. Lärandemål 4 och 5 examineras genom en individuell skriftlig tentamen, där fokus för bedömningen är studentens förmåga att reflektera över teoretiska förklaringsmodeller med relevans för socialt arbete, samt att problematisera samverkan. Samtliga examinerande moment i delkursen sammanvägs och utgör underlag för betyg. Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen Eventuell frånvaro i obligatoriska moment ska kompenseras i form av enskild skriftlig inlämningsuppgift enligt beslut av examinator.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt resultat på den individuella skriftliga rapporten, den individuella muntliga presentationen, den individuella skriftliga tentamen, samt att obligatoriska moment är uppfyllda. För väl godkänt betyg på delkursen krävs godkänt resultat på den individuella rapporten och den muntliga presentationen, väl godkänt på den skriftliga tentamen, samt att obligatoriska moment är uppfyllda.
2. Prevention och intervention i socialt arbete, 11 hp
Delkursens innehåll
Under delkursen diskuteras både förebyggande socialt arbete och sociala interventioner för utsatta grupper med utgångspunkt från innehållet i delkurs 1. Särskild tonvikt läggs på barns och ungas uppväxt- och livsvillkor. Prevention och interventioner i socialt arbete analyseras på samhälls-, grupp- och individnivå och ur ett mångfalds- och livsförloppsperspektiv. Förebyggande socialt arbete i form av fältarbete ges ett särskilt utrymme. Interprofessionellt samarbete diskuteras. Metodbaserat och relationsbaserat socialt arbete jämförs. Samtalsträning ges särskilt utrymme. Begrepp som brukarnas delaktighet, habilitering och rehabilitering problematiseras.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. analysera preventiva insatser på samhälls-, grupp- och individnivå,
2. redogöra för och analysera prevention och interventioner i socialt arbete utifrån metoder och dess teoretiska grunder,
3. diskutera och problematisera ett evidensbaserat synsätt i socialt arbete,
4. tillämpa olika förhållningssätt i samtalssituationer och kommunikationssammanhang kopplade till socialt arbete, och
5. beskriva och analysera motivationsprocesser i socialt arbete.
Delkursens arbetsformer
I delkursen utgår studenten från praktiknära beskrivningar i ett studentaktivt arbetssätt. Under delkursen arbetar studenten med stöd av litteratur, föreläsningar, färdighetsträning och bearbetning i mindre grupper för att utveckla kunskap om och kritiskt granska olika metoder för prevention, intervention och evidensbaserat synsätt i socialt arbete. Lärandemål 1-3 och 5 stöds genom övningar och seminarier med fokus på prevention, intervention samt motivationsprocesser i socialt arbete, samt muntlig redovisning i grupp och tre mindre individuella skriftliga tentamina. Dessutom tränas lärandemål 4 genom obligatoriska samtalsövningar. Eventuell frånvaro i obligatoriska moment ska kompenseras i form av en enskild skriftlig inlämningsuppgift enligt beslut av examinator.
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemål 1-3 och 5 genom tre mindre skriftliga individuella tentamina, samt genom ett fördjupningsarbete i grupp som redovisas muntligt, varvid individuell bedömning säkerställs vid den muntliga redovisningen. Fokus i bedömningen läggs på studentens förmåga att redogöra för och analysera prevention, intervention och motivationsprocesser i socialt arbete. Lärandemål 2 och 4 examineras individuellt genom praktiska tillämpningsuppgifter i form av färdighetsträning. Fokus i bedömningen läggs på färdigheter att tillämpa olika förhållningssätt i relevanta samtal- och kommunikations sammanhang för socialt arbete. Praktiska tillämpningsuppgifter i form av övningar och redovisningsseminarier, samt individuell skriftlig tentamen, utgör tillsammans, underlag för bedömningen. Bedömningskriterier specificeras i studiehandledningen.
För godkänt betyg på delkursen behövs godkänt resultat på de tre individuella skriftliga tentamina, det muntliga och skriftliga fördjupningsarbetet i grupp, de praktiska tillämpningsuppgifterna, samt att obligatoriska moment är uppfyllda. För väl godkänt betyg på delkursen krävs godkänt resultat på det muntliga och skriftliga fördjupningsarbetet i grupp och de praktiska tillämpningsuppgifterna, minst godkänt på de tre individuella skriftliga tentamina, väl godkänt på minst två av tre individuella skriftliga tentamina, samt att obligatoriska moment är uppfyllda.
3. Forskningsmetodik och fördjupningsarbete, 8 hp
Delkursens innehåll
I delkursen diskuteras forskningsmetodiska begrepp som problemformulering, syfte och frågeställningar samt val av metod och material i vetenskapliga studier. En sammanhängande vetenskaplig text med koppling till relevant forskning och teori utformas och problematiseras. Datainsamlings- och analysmetoder diskuteras och vetenskapliga arbeten granskas.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. motivera metodval och reflektera över metodologiska frågeställningar i vetenskapliga studier inom området socialt arbete,
2. kritiskt granska vetenskapliga texter,
3. presentera en studie inom området social arbete som en sammanhängande akademisk text, och
4. kritiskt granska och framföra konstruktiva synpunkter på en annan students text.
Delkursens arbetsformer
Under delkursen väljer studenten en inriktning för ett fördjupningsarbete och tränar de olika moment i forskningsprocessen som krävs för att kunna genomföra en vetenskaplig studie. Studenten handleds i praktiska metodövningar och i skrivprocessen. Slutseminariet, då varje fördjupningsarbete presenteras och kommenteras, genomförs efter särskilda anvisningar. Examinationsgrundande seminarier, redovisningstillfällen och praktiska övningar är obligatoriska. Lärandemål 1 bearbetas genom att metodmomentet i den vetenskapliga studien presenteras och diskuteras kontinuerligt i seminarieform samt vid det avslutande obligatoriska seminariet när hela arbetet presenteras och försvaras. Lärandemål 2 stöds genom att den studerande under seminarierna övar förmågan att granska och redovisa tidigare vetenskapliga studier med relevans för socialt arbete. Lärandemål 3 övas genom presentation av utkast till fördjupningsarbetet under seminarierna som ska leda till en egen formulerad och presenterad fördjupningsstudie. Lärandemål 4 övas under obligatoriska moment där studenten tränar analys och konstruktiv kritik genom granskning av annan students fördjupningsarbete. Eventuell frånvaro i obligatoriska moment ska kompenseras i form av en enskild skriftlig inlämningsuppgift enligt beslut av examinator.
Delkursens bedömningsformer
Examinationen av lärandemål 1, 2 och 3 sker i fördjupningsarbetet och bedöms individuellt genom att det under kursen sker kontinuerliga presentationer och diskussioner av fördjupningsarbetets delar. Lärandemål 4 examineras genom analys och konstruktiv kritik av annan students fördjupningsarbete. Detta genomförs såväl skriftligt som muntligt, varvid individuell bedömning görs vid den muntliga redovisningen. Fokus i bedömningarna ligger vid förmåga att granska andras och att framställa egen sammanhängande akademisk text. Kriterier för bedömning presenteras i studiehandledningen.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt resultat på fördjupningsarbetet och granskningen av en annan students fördjupningsarbete, samt godkänt deltagande vid obligatoriska moment. För väl godkänt betyg på delkursen krävs väl godkänt resultat på fördjupningsarbetet och godkänd granskning av en annan students fördjupningsarbete, samt godkänt deltagande vid obligatoriska moment.
4. Personlig och professionell utveckling II, 1 hp
Delkursens innehåll
I delkursen diskuteras och analyseras erfarenheter av betydelse för den professionella utvecklingen och den framtida yrkesrollen.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. problematisera frågeställningar som är relevanta för utbildning och yrkesutövning i socialt arbete samt kunna kritiskt granska sina egna och andras föreställningar om socialt arbete.
Delkursens arbetsformer
I delkursen arbetar studenten individuellt och i grupper för personlig och professionell utveckling (PPU). I dessa tränar studenten sin förmåga att integrera och medvetandegöra upplevelser av sociala processer och insikter som har relevans för det kommande arbetet inom socialt arbete. Med stöd av ett obligatoriskt lärarlett PPU-seminarium presenteras, såväl muntligt som skriftligt, reflektioner kring personlig självkännedom och det sociala arbetets handlingsutrymme. Deltagande i schemalagda PPU seminarier är obligatoriskt.
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras studenten genom aktivt deltagande vid ett seminarium, samt två individuella skriftliga uppgifter av reflekterande karaktär som presenteras muntligt vid seminariet. En individuell skriftlig inlämningsuppgift om sociala problemställningar inkluderande socialarbetarens roll att möta människor i socialt utsatta situationer lämnas in inför PPU seminariet, och en inlämningsuppgift skrivs och lämnas in efter seminariet . Bedömningen fokuseras på den enskilde studentens formativa och summativa reflektion över den professionella och personliga utvecklingen. Eventuell frånvaro kan kompletteras genom ett extra insatt seminarium under pågående termin. Betygsgrader för delkursen är Underkänd eller Godkänd.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt resultat på de två individuella skriftliga inlämningsuppgifterna, samt att obligatoriska moment är uppfyllda.
För godkänt betyg på hela kursen krävs godkänt på alla fyra delkurser. För väl godkänt betyg på hela kursen krävs minst godkänt på alla fyra delkurser och väl godkänt på två av delkurserna 1-3.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i studiehandledningen.
Lärandemål
Kursen består av 4 delkurser:
1. Sociala problem i ett livsförlopps- och mångfaldsperspektiv, 10 hp
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. analysera sociala problem och identifiera utsatta grupper och miljöer samt reflektera över sociala kategoriseringsmönsters betydelser för människor,
2. beskriva och problematisera de sociala kontexter i vilka socialt arbete verkar,
3. diskutera betydelsen av ett kritiskt förhållningssätt till sociala problem,
4. reflektera över och tillämpa olika teoretiska förklaringsmodeller avseende bruk och beroende av alkohol och andra droger, och
5. diskutera och problematisera interprofessionellt samarbete och samverkan mellan myndigheter, frivilliga organisationer och brukarorganisationer.
2. Prevention och intervention i socialt arbete, 11 hp
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. analysera preventiva insatser på samhälls-, grupp- och individnivå,
2. redogöra för och analysera preventioner och interventioner i socialt arbete utifrån metoder och dess teoretiska grunder,
3. diskutera och problematisera ett evidensbaserat synsätt i socialt arbete,
4. tillämpa ett empatiskt förhållningssätt i olika samtalssituationer och kommunikationssammanhang, och
5. beskriva och analysera motivationsprocesser i socialt arbete.
3. Forskningsmetodik och fördjupningsarbete, 8 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. motivera metodval och reflektera över metodologiska frågeställningar i vetenskapliga studier,
2. kritiskt granska vetenskapliga texter,
3. presentera en studie som en sammanhängande akademisk text, och
4. kritiskt granska och framföra konstruktiva synpunkter på en annan students
text.
4. Personlig och professionell utveckling II, 1 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna problematisera frågeställningar som är relevanta för utbildning och yrkesutövning i socialt arbete samt kunna kritiskt granska sina egna och andras föreställningar om socialt arbete.
Arbetsformer
Studentens förmåga till kritiskt tänkande tränas genom att de i fiktiva fall kopplar samman teori och praktik. Studenten konstruerar praktiknära beskrivningar av identifierade målgrupper där olika perspektiv på sociala problem belyses. Arbetet med fallen innefattar såväl skriftliga som muntliga moment och bygger på interaktivitet och studentmedverkan i lärandeprocessen. Vidare innehåller delkursen examinerande seminarier där studenterna får möjlighet att visa att de kan tillämpa olika teoretiska perspektiv och förklaringsmodeller i socialt arbete.
I delkurs2 utgår studenten från praktiknära beskrivningar samt i ett studentaktivt och problemlösande arbetssätt. Under delkursen arbetar studenten med stöd av litteraturstudier, föreläsningar, färdighetsträning och bearbetning i mindre grupper för att utveckla kunskap om och kritiskt granska olika metoder för prevention och intervention i socialt arbete.
Under delkurs 3 väljer studenten en inriktning för ett fördjupningsarbete och tränar de olika moment i forskningsprocessen som krävs för att kunna genomföra en vetenskaplig studie. Studenten handleds i praktiska metodövningar och i skrivprocessen. Slutseminariet, då varje fördjupningsarbete presenteras och kommenteras, genomförs efter särskilda anvisningar i grupp. Examinationsgrundande seminarier, redovisningstillfällen och praktiska övningar är obligatoriska.
I delkurs 4 arbetar studenterna i arbetsgrupper. I dessa tränar de sin förmåga att lyssna på andra och genom perspektivbyte ta hänsyn till individuella och kulturella förutsättningar och deras betydelse för människors åsikter och handlingar. Deltagandet i reflektionsgrupper är obligatorisk.
Bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemålen 1,3 och 4 genom enskild skriftlig tentamen. Lärandemål 2 och 5 examineras dels genom aktivt deltagande i redovisning av grupparbete och dels genomföra muntliga presentationer i seminarier.
I delkurs 2 examineras lärandemål 1, 2, 3 och 5 genom individuella uppgifter. Lärandemål 2 examineras dessutom genom praktiska tillämpningsuppgifter i form av övningar och seminarier där studenten skall visa förståelse för och kritiskt kunna granska hur olika arbetsmetoder kan tillämpas inom det sociala arbetet med definierade målgrupper. Lärandemål 4 examineras genom olika tillämpningsuppgifter i form av övningar.
Examinationen av lärandemål 1 och 2 i delkurs 3 görs genom muntliga tillämpningsuppgifter. Lärandemål 3 examineras genom att studenten presenterar en sammanhängande vetenskaplig text. Lärandemål 4 examineras genom bedömning av kamratgranskning där studenten ger synpunkter på en annan students text.
I delkurs 4 examineras studenten genom aktivt deltagande i arbetsgrupper. i reflektionsgruppen och en examination som består av en intervjubaserad enskild skriftlig uppgift. Närvaro i reflektionsgrupper är obligatoriskt. Eventuell frånvaro i obligatoriska moment kan kompenseras enligt beslut av examinator. Betygsgrader för delkurs 4: Underkänd eller Godkänd.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i studiehandledningen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
1. Sociala problem i ett livsförlopps- och mångfaldspersp., 10 hp
Andersson L, Öberg P, (red.) (2012) Jämlik ålderdom? I samtiden och framtiden. Malmö: Liber. 215 s.
Blom B, Morén S, (2015) Teori för socialt arbete. Lund: Studentlitteratur. 190 s.
Cederlund C, Berglund S, (2014) Socialpedagogik: pedagogiskt socialt arbete (1:a uppl.). Stockholm: Liber. 183 s.
Dychawy Rosner I, (2010) Samarbete för hälsa. Lund: Studentlitteratur. 220 s.
Dychawy Rosner I, (2016) Family matters are not just domestic affairs: a perspective on social pedagogy in social work. Papers of Social Pedagogy, 2 (5): 6-16.
Dychawy Rosner I, (2016) Challenges of migration for the social pedagogy in Swedish context. Papers of Social Pedagogy, 1 (4): 6-16.
Edling C, & Liljeros F, (red) (2016). Ett delat samhälle – makt, intersektionalitet och social skiktning. Stockholm: Liber AB.
Herz M, (red.) (2012) Kritiskt socialt arbete. Malmö: Liber. 185 s. Lalander P, Johansson T, (2012) Ungdomsgrupper - i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. 278 s.
Lindqvist R, (2012) Funktionshindrade i välfärdssamhället. Malmö: Gleerups. 199 s.
Internationella och nationella artiklar från vetenskapliga tidskrifter om ca 100 s tillkommer
2. Prevention och intervention i socialt arbete, 11 hp
Backlund Å, (red.), Spångberg Weitz Y, (red.), Högdin S, (red.), (2017) Skolsocialt arbete - Skolan som plats för och del i det sociala arbetet. Malmö, Gleerups Utbildning, 256 s.
Cederberg M, (red), (2009). Kunskapsstöd för socialt arbete i skolan – en exemplifierande forskningsöversikt. s 9-110. Malmö Stad. pdf 101s.
Englander M, (2014) Empathy Training from a Phenomenological Perspective. Malmö University, Malmö, Sweden. Journal of Phenomenological Psychology 45, 5–26.
Eriksson - Sjöö T, (2008) CAP methodology in a school settlement. pdf 9 s. Malmö högskola, MUEP.
Eriksson-Sjöö T, Cederberg M, Östman M, Ekblad S, (2012) Quality of life and health promotion intervention – a follow up study among newly arrived Arabic speaking refugees in Malmö, Sweden. International Journal of migration, health and social care. Vol 8 No. 3, pp. 112-126. pdf 14 s.
Forsling S, (2001) Flickan och hästen. Bilder från ett hem med särskild tillsyn. SiS 2/2001 pdf 133s.
George M, (2012) Migration Traumatic Experiences and Refugee Distress: Implications for Social Work Practice. Clinical Social Work Journal, pdf 9 s.
Hansson K, Cederblad M, (2012) Salutogen familjeterapi. I Fokus på familjen. Årgång 40, nr 3. Finns på Orkanens bibliotek att kopiera.
Iwarsson P, (2007) Samtal med barn och ungdomar – erfarenheter från arbetet på BRIS. Stockholm, Gothia Förlag. 161 sid.
Jenner H, (2004) Motivation och motivationsarbete. Stockholm, Myndighet för skolutveckling. 122 sidor. PDF, hämtas: http://stiftelsen-hvasser.no/documents/Motivasjon_Motivasjonsarbeide_Haakan_Jenner.pdf
Killén K, (2008) Barndomen varar i generationer. Om förebyggande arbete med utsatta familjer. Lund: Studentlitteratur. 278 sid.
Mattsson T (2017) Våld i barnavårdsutredningar, Om socialtjänstens ansvar och viljan att veta. Malmö, Gleerups Utbildning AB. Del 1, kap. 1-4, 67 sidor.
Näsman E, (2012) Barnfattigdom. Om bemötande och metoder ur ett barnperspektiv. Stockholm: Gothia Förlag. 207 sidor.
Sallnäs M, Wiklund S, Lagerlöf H, (2010) Samhällsvårdade barn, gate-keeping och forskning. Socialvetenskaplig tidskrift, nr 2, sid.116-131, pdf 15 s
SOU 2008:18 Evidensbaserad praktik inom socialtjänsten – till nytta för brukaren. Betänkande Utredningen för kunskapsbaserad socialtjänst. s 9-33, pdf 24 s.
Swärd S, (2016) Barnkonventionen i praktisk tillämpning: handbok för socialtjänsten. Stockholm, Wolters Kluver 276 sidor.
Twelvetrees A ,(2008) Community Work. New York: Palgrave. 210 s.
Tillkommer aktuella internationella och nationella artiklar ca 120 s.
3. Forskningsmetodik och fördjupningsarbete, 8 hp
Gudmundsson P, (2016) Skrivanvisningar för studenter vid fakulteten Hälsa och Samhälle, pdf 16 s.
Bryman A , (2011) Samhällsvetenskapliga metoder (2:a uppl.). Stockholm: Liber. 690 s.
Internationella och nationella aktuella artiklar från vetenskapliga tidskrifter, 300 s.
4. Personlig och professionell utveckling II, 1 hp
Bie K, (2009) Reflektionshandboken. Malmö: Gleerups Utbildning AB. 96 s.
Internationella och nationella aktuella artiklar från vetenskapliga tidskrifter, ca 80 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs efter varje delkurs slutförande samt att resultatet av kursvärderingen återkopplas till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängliga på särskild plats samt återkopplas till de studenter som påbörjar delkursen vid nästkommande kurstillfälle. I delkurs 1 och 2 genomförs dessutom en formativ utvärdering (sk. temperaturtagning) efter halva delkursen.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen.