Kursplan hösten 2016
Kursplan hösten 2016
Benämning
Sociala problem och interventioner
Engelsk benämning
Social Problems and Interventions
Kurskod
SC141A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2016-06-13
Gäller från
2016-08-29
Behörighetskrav
Matematik B, Samhällskunskap A samt godkända kurser motsvarande minst 30 högskolepoäng från termin 1 och 2 i programmet.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Socialt arbete
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i socionomprogrammet termin 4 och är en kurs inom huvudområdet socialt arbete på nivå 31-60 hp som även kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i socialt arbete.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskap om sociala problem och livsvillkor ur ett livsförlopps- och mångfaldsperspektiv samt professionell kunskap och färdigheter avseende interventioner, prevention och evidensbaserat socialt arbete. Vidare syftar kursen till att studenten utvecklar sin personliga och professionella kompetens.
Innehåll
Kursen består av fyra delkurser:
Delkurser
1. Sociala problem i ett livsförlopps- och mångfaldspersp., 10 hp
Delkursens innehåll
Delkursen fokuserar på människors situation med utgångspunkt i ett livsförlopps- och mångfaldsperspektiv. Målgruppernas livsvillkor diskuteras med utgångspunkt i ett kritiskt perspektiv på sociala problem med relevans för socialt arbete. Social utsatthet diskuteras i relation till sociala problem och betydelse av sociala sammanhang som människor befinner sig i. Samarbete och samverkan mellan myndigheter, frivilligorganisationer och brukarorganisationer diskuteras.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. analysera och redogöra för sociala problem och identifiera utsatta grupper och miljöer samt reflektera över sociala kategoriseringsmönsters betydelser för människor,
2. beskriva och problematisera de sociala kontexter i vilka socialt arbete verkar,
3. diskutera betydelsen av ett kritiskt förhållningssätt till sociala problem och socialpedagogisk teoribildning med relevans för socialt arbete,
4. beskriva och reflektera över tillämpning av olika teoretiska förklaringsmodeller avseende mångfald och transkulturella möten i socialt arbete, och
5. diskutera och problematisera interprofessionellt samarbete och samverkan mellan myndigheter, frivilliga organisationer och brukarorganisationer.
Delkursens arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, tvärgruppsseminarier, workshops, grupparbeten och individuella fältstudier. Lärande mål 1-5 uppnås genom aktivt deltagande i angivna arbetsformer samt obligatorisk grupp- och individuell bearbetning av kursens innehåll. Lärandemål 1 och 2 uppnås dessutom genom ett arbete med obligatoriska fältuppgifter där studentens förmåga till kritiskt tänkande tränas. Genom praktiknära fältuppgifter undersöker de studerande koppling mellan teori och praktik på ett sätt så att olika perspektiv på sociala problem identifieras i relation till berörda målgrupper. Lärande mål 3 uppnås genom att studenten deltar i föreläsningar bearbetar ämnet i gruppuppgifter och på ett redovisningsseminarium. Lärande mål 4 och 5 uppnås genom deltagande i undervisningen samt obligatoriska tvärgruppsseminarier. Arbetet med fälltuppgifter innefattar såväl skriftliga som muntliga moment och bygger på interaktivitet och studentmedverkan i lärandeprocessen.
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemålen 1,3 och 4 genom enskild skriftlig inlämningsuppgift samt en skriftlig tentamen. Lärandemål 2 och 5 examineras genom muntliga och skriftliga presentationer i grupp vid seminarier, där vikten i bedömningen läggs på studentens förmåga att redogöra för och kritisk reflektera över det sociala arbetets sammanhang. Dessutom examineras lärandemål 2 och 5 genom individuell skriftlig tentamen. Fokus i bedömningarna för kursmålen 1-5 relateras till studentens förmåga att redogöra för och kritiskt granska utsatta gruppers miljöer samt att reflektera över teoretiska förklaringsmodeller med relevans för socialt arbete. Samtliga examinerande moment i delkursen sammanvägs och utgör underlag för betyg. Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen Eventuell frånvaro i obligatoriska moment kan kompenseras i form av enskild skriftlig inlämningsuppgift enligt beslut av examinator.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i studiehandledningen.
2. Prevention och intervention i socialt arbete, 11 hp
Delkursens innehåll
Under delkursen diskuteras både förebyggande socialt arbete och sociala interventioner för utsatta grupper med utgångspunkt från innehållet i delkurs 1. Särskild tonvikt läggs på barns och ungas uppväxt- och livsvillkor. Prevention och interventioner i socialt arbete analyseras på samhälls-, grupp- och individnivå och ur ett mångfalds- och livsförloppsperspektiv. Förebyggande socialt arbete i form av fältarbete ges ett särskilt utrymme. Interprofessionellt samarbete diskuteras. Metodbaserat och relationsbaserat socialt arbete jämförs. Samtalsträning ges särskilt utrymme. Begrepp som brukarnas delaktighet, habilitering och rehabilitering problematiseras.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. analysera preventiva insatser på samhälls-, grupp- och individnivå,
2. redogöra för och analysera prevention och interventioner i socialt arbete utifrån metoder och dess teoretiska grunder,
3. diskutera och problematisera ett evidensbaserat synsätt i socialt arbete,
4. tillämpa ett empatiskt förhållningssätt i olika samtalssituationer och kommunikationssammanhang, och
5. beskriva och analysera motivationsprocesser i socialt arbete.
.
Delkursens arbetsformer
I delkursen utgår studenten från praktiknära beskrivningar i ett student aktivt arbetssätt. Under delkursen arbetar studenten med stöd av litteratur, föreläsningar, färdighetsträning och bearbetning i mindre grupper för att utveckla kunskap om och kritiskt granska olika metoder för prevention, intervention och evidensbaserat synsätt i socialt arbete. Obligatoriska inslag i delkursen för lärandesmål 1, 2, 3 och 5 omfattas av övningar och seminarier med fokus på prevention, intervention samt motivationsprocesser i socialt arbete. Dessutom tränas lärandemål 4 genom obligatoriska samtalsövningar. Eventuell frånvaro i obligatoriska moment kan kompenseras kan i form av en enskild skriftlig inlämningsuppgift enligt beslut av examinator.
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemål 1-3 och 5 genom skriftlig individuelltentamen. Dessutom examineras lärandemål 1, 3 och 5 genom ett skriftligt och muntligt fördjupningsarbete i grupp. Kursmål 2 och 4 examineras individuellt genom praktiska tillämpningsuppgifter i form av färdighetsträning. Fokus i bedömningen läggs på utveckling av färdigheter att tillämpa ett empatiskt förhållningssätt i relevanta samtal- och kommunikations sammanhang för socialt arbete. Praktiska tillämpningsuppgifter i form av övningar och redovisningsseminarier, samt individuell skriftlig tentamen, utgör tillsammans, underlag för bedömningen. Examinationskriterier specificeras i studiehandledningen.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i studiehandledningen.
3. Forskningsmetodik och fördjupningsarbete, 8 hp
Delkursens innehåll
I delkursen diskuteras forskningsmetodiska begrepp som problemformulering, syfte och frågeställningar samt val av metod och material i vetenskapliga studier. En sammanhängande vetenskaplig text med koppling till relevant forskning och teori utformas och problematiseras. Datainsamlings- och analysmetoder diskuteras och vetenskapliga arbeten granskas.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. motivera metodval och reflektera över metodologiska frågeställningar i vetenskapliga studier,
2. kritiskt granska vetenskapliga texter,
3. presentera en studie som en sammanhängande akademisk text, och
4. kritiskt granska och framföra konstruktiva synpunkter på en annan students text.
Delkursens arbetsformer
Under delkursen väljer studenten en inriktning för ett fördjupningsarbete och tränar de olika moment i forskningsprocessen som krävs för att kunna genomföra en vetenskaplig studie. Studenten handleds i praktiska metodövningar och i skrivprocessen. Slutseminariet, då varje fördjupningsarbete presenteras och kommenteras, genomförs efter särskilda anvisningar. Examinationsgrundande seminarier, redovisningstillfällen och praktiska övningar är obligatoriska. Lärandemål 1 bearbetas genom att metodmomentet i den vetenskapliga studien presenteras och diskuteras kontinuerligt i seminarieform samt vid det avslutande obligatoriska seminariet när hela arbetet presenteras och försvaras. Lärandemål 2 innebär att den studerande ska granska och redovisa tidigare vetenskapliga studier med relevans för socialt arbete. Lärandemål 3 omfattar en egen formulerad och presenterad fördjupningsstudie. Lärandemål 4 innehåller obligatoriska moment där studenten tränar analys och konstruktiv kritik genom granskning av annan students fördjupningsarbete. Eventuell frånvaro i obligatoriska moment kan kompenseras i form av en enskild skriftlig inlämningsuppgift enligt beslut av examinator.
Delkursens bedömningsformer
Examinationen av lärandemål 1, 2, 3, och 4 sker genom individuellt och i grupp framställda moment i fördjupningsarbetet. Lärandemål 3 examineras genom att studenten presenterar muntligt och skriftligt en sammanhängande vetenskaplig text. Lärandemål 4 examineras genom analys och konstruktiv kritik till annan students fördjupningsarbete. Detta genomförs såväl skriftligt som muntligt. Fokus i bedömningarna ligger vid förmåga att granska andras och att framställa egen sammanhängande akademisk text. Kriterier för bedömning presenteras i studiehandledningen.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i studiehandledningen.
4. Personlig och professionell utveckling II, 1 hp
Delkursens innehåll
I delkursen diskuteras och analyseras erfarenheter av betydelse för den professionella utvecklingen och den framtida yrkesrollen.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. problematisera frågeställningar som är relevanta för utbildning och yrkesutövning i socialt arbete samt kunna kritiskt granska sina egna och andras föreställningar om socialt arbete.
Delkursens arbetsformer
I delkursen arbetar studenterna individuellt och i grupper för personlig och professionell utveckling (PPU). I dessa tränar studenterna sin förmåga att integrera och medvetandegöra upplevelser av sociala processer och insikter som har relevans för den kommande rollen som socionom. Med stöd av obligatoriska lärarledda PPU seminarier presenteras såväl muntligt som skriftligt reflektioner kring personlig självkännedom och det sociala arbetets handlingsutrymme. Deltagande i schemalagda PPU seminarier är obligatorisk.
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras studenten genom aktivt deltagande i PPU seminarier som bygger på två individuella skriftliga uppgifter av reflekterande karaktär som presenteras och reflekteras i grupp. En individuell skriftlig presentation av sociala problemställningar inkluderande socialarbetarens roll att möta människor i socialt utsatta situationer lämnas in inför PPU seminarium. Bedömningen fokuseras på den enskilde studentens formativa och summativa reflektion över den professionella och personliga utvecklingen.
Eventuell frånvaro kan kompletteras genom ett extra insatt seminarium under pågående termin. Betygsgrader för delkursen är Underkänd eller Godkänd.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i studiehandledningen.
Lärandemål
Kursen består av 4 delkurser:
1. Sociala problem i ett livsförlopps- och mångfaldsperspektiv, 10 hp
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. analysera sociala problem och identifiera utsatta grupper och miljöer samt reflektera över sociala kategoriseringsmönsters betydelser för människor,
2. beskriva och problematisera de sociala kontexter i vilka socialt arbete verkar,
3. diskutera betydelsen av ett kritiskt förhållningssätt till sociala problem,
4. reflektera över och tillämpa olika teoretiska förklaringsmodeller avseende bruk och beroende av alkohol och andra droger, och
5. diskutera och problematisera interprofessionellt samarbete och samverkan mellan myndigheter, frivilliga organisationer och brukarorganisationer.
2. Prevention och intervention i socialt arbete, 11 hp
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. analysera preventiva insatser på samhälls-, grupp- och individnivå,
2. redogöra för och analysera preventioner och interventioner i socialt arbete utifrån metoder och dess teoretiska grunder,
3. diskutera och problematisera ett evidensbaserat synsätt i socialt arbete,
4. tillämpa ett empatiskt förhållningssätt i olika samtalssituationer och kommunikationssammanhang, och
5. beskriva och analysera motivationsprocesser i socialt arbete.
3. Forskningsmetodik och fördjupningsarbete, 8 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. motivera metodval och reflektera över metodologiska frågeställningar i vetenskapliga studier,
2. kritiskt granska vetenskapliga texter,
3. presentera en studie som en sammanhängande akademisk text, och
4. kritiskt granska och framföra konstruktiva synpunkter på en annan students
text.
4. Personlig och professionell utveckling II, 1 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna problematisera frågeställningar som är relevanta för utbildning och yrkesutövning i socialt arbete samt kunna kritiskt granska sina egna och andras föreställningar om socialt arbete.
Arbetsformer
Studentens förmåga till kritiskt tänkande tränas genom att de i fiktiva fall kopplar samman teori och praktik. Studenten konstruerar praktiknära beskrivningar av identifierade målgrupper där olika perspektiv på sociala problem belyses. Arbetet med fallen innefattar såväl skriftliga som muntliga moment och bygger på interaktivitet och studentmedverkan i lärandeprocessen. Vidare innehåller delkursen examinerande seminarier där studenterna får möjlighet att visa att de kan tillämpa olika teoretiska perspektiv och förklaringsmodeller i socialt arbete.
I delkurs2 utgår studenten från praktiknära beskrivningar samt i ett studentaktivt och problemlösande arbetssätt. Under delkursen arbetar studenten med stöd av litteraturstudier, föreläsningar, färdighetsträning och bearbetning i mindre grupper för att utveckla kunskap om och kritiskt granska olika metoder för prevention och intervention i socialt arbete.
Under delkurs 3 väljer studenten en inriktning för ett fördjupningsarbete och tränar de olika moment i forskningsprocessen som krävs för att kunna genomföra en vetenskaplig studie. Studenten handleds i praktiska metodövningar och i skrivprocessen. Slutseminariet, då varje fördjupningsarbete presenteras och kommenteras, genomförs efter särskilda anvisningar i grupp. Examinationsgrundande seminarier, redovisningstillfällen och praktiska övningar är obligatoriska.
I delkurs 4 arbetar studenterna i arbetsgrupper. I dessa tränar de sin förmåga att lyssna på andra och genom perspektivbyte ta hänsyn till individuella och kulturella förutsättningar och deras betydelse för människors åsikter och handlingar. Deltagandet i reflektionsgrupper är obligatorisk.
Bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemålen 1,3 och 4 genom enskild skriftlig tentamen. Lärandemål 2 och 5 examineras dels genom aktivt deltagande i redovisning av grupparbete och dels genomföra muntliga presentationer i seminarier.
I delkurs 2 examineras lärandemål 1, 2, 3 och 5 genom individuella uppgifter. Lärandemål 2 examineras dessutom genom praktiska tillämpningsuppgifter i form av övningar och seminarier där studenten skall visa förståelse för och kritiskt kunna granska hur olika arbetsmetoder kan tillämpas inom det sociala arbetet med definierade målgrupper. Lärandemål 4 examineras genom olika tillämpningsuppgifter i form av övningar.
Examinationen av lärandemål 1 och 2 i delkurs 3 görs genom muntliga tillämpningsuppgifter. Lärandemål 3 examineras genom att studenten presenterar en sammanhängande vetenskaplig text. Lärandemål 4 examineras genom bedömning av kamratgranskning där studenten ger synpunkter på en annan students text.
I delkurs 4 examineras studenten genom aktivt deltagande i arbetsgrupper. i reflektionsgruppen och en examination som består av en intervjubaserad enskild skriftlig uppgift. Närvaro i reflektionsgrupper är obligatoriskt. Eventuell frånvaro i obligatoriska moment kan kompenseras enligt beslut av examinator. Betygsgrader för delkurs 4: Underkänd eller Godkänd.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i studiehandledningen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
1. Sociala problem i ett livsförlopps- och mångfaldspersp., 10 hp
Andersson L, Öberg P, (red.) (2012) Jämlik ålderdom? I samtiden och framtiden. Malmö: Liber. 215 s.
Blom B, Morén S, (2015) Teori för socialt arbete. Lund: Studentlitteratur. 190 s.
Cederlund C, Berglund S, (2014) Socialpedagogik: pedagogiskt socialt arbete (1:a uppl.). Stockholm: Liber. 183 s.
Dychawy Rosner I, (2010) Samarbete för hälsa. Lund: Studentlitteratur. 220 s.
Herz M, (red.) (2012) Kritiskt socialt arbete. Malmö: Liber. 185 s.
Lalander P, Johansson T, (2012) Ungdomsgrupper - i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. 278 s.
Lindqvist R, (2012) Funktionshindrade i välfärdssamhället. Malmö: Gleerups. 199 s.
Lalander P, Svensson B, (2014) Perspektiv på Socialt utsatthet. Lund: Studentlitteratur. 279 s.
Internationella och nationella artiklar från vetenskapliga tidskrifter om ca 100 s tillkommer
2. Prevention och intervention i socialt arbete, 11 hp
Cederberg M, (red), (2009). Kunskapsstöd för socialt arbete i skolan – en exemplifierande forskningsöversikt. s 9-110. Malmö Stad. pdf 101s.
Cederborg A-C, (red.), (2014) Barnperspektiv i socialtjänstens arbete. Malmö: Gleerups Utbildning AB. 164 sid.
Englander M, (2014) Empathy Training from a Phenomenological Perspective. Malmö University, Malmö, Sweden. Journal of Phenomenological Psychology 45, 5–26.
Eriksson - Sjöö T, (2008) CAP methodology in a school settlement. pdf 9 s. Malmö högskola, MUEP.
Eriksson-Sjöö T, Cederberg M, Östman M, Ekblad S, (2012) Quality of life and health promotion intervention – a follow up study among newly arrived Arabic speaking refugees in Malmö, Sweden. International Journal of migration, health and social care. Vol 8 No. 3, pp. 112-126. pdf 14 s.
Forsling S, (2001) Flickan och hästen. Bilder från ett hem med särskild tillsyn. SiS 2/2001 pdf 133s.
George M, (2012) Migration Traumatic Experiences and Refugee Distress: Implications for Social Work Practice. Clinical Social Work Journal, pdf 9 s.
Hansson K, Cederblad M, (2012) Salutogen familjeterapi. I Fokus på familjen. Årgång 40, nr 3. Finns på Orkanens bibliotek att kopiera.
Iwarsson P, (2007) Samtal med barn och ungdomar – erfarenheter från arbetet på BRIS. Stockholm, Gothia Förlag. 161 sid.
Killén K, (2008) Barndomen varar i generationer. Om förebyggande arbete med utsatta familjer. Lund: Studentlitteratur. 278 sid.
Näsman E, (2012) Barnfattigdom. Om bemötande och metoder ur ett barnperspektiv. Stockholm: Gothia Förlag. 207 sidor.
Revstedt R, (2014) Motivationsarbete. Stockholm: Liber AB. 297 sidor.
Sallnäs M, Wiklund S, Lagerlöf H, (2010) Samhällsvårdade barn, gate-keeping och forskning. Socialvetenskaplig tidskrift, nr 2, sid.116-131, pdf 15 s
SOU 2008:18 Evidensbaserad praktik inom socialtjänsten – till nytta för brukaren. Betänkande Utredningen för kunskapsbaserad socialtjänst. s 9-33, pdf 24 s.
Twelvetrees A ,(2008) Community Work. New York: Palgrave. 210 s.
Tillkommer aktuella internationella och nationella artiklar ca 120 s.
3. Forskningsmetodik och fördjupningsarbete, 8 hp
Gudmundsson P, (2012) Skrivanvisningar för studenter vid fakulteten Hälsa och Samhälle, pdf 16 s.
Bryman A , (2011) Samhällsvetenskapliga metoder (2:a uppl.). Stockholm: Liber. 690 s.
Internationella och nationella aktuella artiklar från vetenskapliga tidskrifter, 300 s.
4. Personlig och professionell utveckling II, 1 hp
Bie K, (2009) Reflektionshandboken. Malmö: Gleerups Utbildning AB. 96 s.
Internationella och nationella aktuella artiklar från vetenskapliga tidskrifter, ca 80 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs efter varje delkurs slutförande samt att resultatet av kursvärderingen återkopplas till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängliga på särskild plats samt återkopplas till de studenter som påbörjar delkursen vid nästkommande kurstillfälle. I delkurs 1 och 2 genomförs dessutom en formativ utvärdering (sk. temperaturtagning) efter halva delkursen.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen.