Kursplan hösten 2015
Kursplan hösten 2015
Benämning
Sociala problem och interventioner
Engelsk benämning
Social Problems and Interventions
Kurskod
SC141A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2015-08-22
Gäller från
2015-08-31
Behörighetskrav
Matematik B, Samhällskunskap A samt godkända kurser motsvarande minst 30 högskolepoäng från termin 1 och 2 i programmet.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Socialt arbete
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i socionomprogrammet och är en kurs inom huvudområdet socialt arbete på nivå 31-60 hp som även kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i socialt arbete.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskap om sociala problem och livsvillkor ur ett livsförlopps- och mångfaldsperspektiv samt kunskap och färdigheter avseende interventioner, preventioner och evidensbaserat socialt arbete. Vidare syftar kursen till att studenten utvecklar sin personliga och professionella kompetens.
Innehåll
Kursen består av fyra delkurser:
Delkurser
1. Sociala problem i ett livsförlopps- och mångfaldspersp., 10 hp
Delkursens innehåll
Delkursen fokuserar på människors situation med utgångspunkt i ett livsförlopps- och mångfaldsperspektiv. Målgruppernas livsvillkor diskuteras med utgångspunkt i ett kritiskt perspektiv på sociala problem. Aspekter på social utsatthet diskuteras i relation till funktionshinder, åldrande, barn- och unga och missbruk. Vidare innehåller delkursen reflektioner om etnisk mångfald, fattigdom, våld och sexualitet. Samarbete och samverkan mellan myndigheter, frivilligorganisationer och brukarorganisationer diskuteras.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. analysera sociala problem och identifiera utsatta grupper och miljöer samt reflektera över sociala kategoriseringsmönsters betydelser för människor,
2. beskriva och problematisera de sociala kontexter i vilka socialt arbete verkar,
3. diskutera betydelsen av ett kritiskt förhållningssätt till sociala problem,
4. reflektera över och tillämpa olika teoretiska förklaringsmodeller avseende bruk och beroende av alkohol och andra droger, och
5. diskutera och problematisera interprofessionellt samarbete och samverkan mellan myndigheter, frivilliga organisationer och brukarorganisationer.
Delkursens arbetsformer
Studentens förmåga till kritiskt tänkande tränas genom att de i arbete med praktiknära fall kopplar samman teori och praktik på ett sätt så att olika perspektiv på sociala problem i relation till identifierade målgrupper belyses. Arbetet med fallen innefattar såväl skriftliga som muntliga moment och bygger på interaktivitet och studentmedverkan i lärandeprocessen. Vidare innehåller delkursen examinerande seminarier där studenterna får möjlighet att visa att de kan tillämpa olika teoretiska perspektiv och förklaringsmodeller i socialt arbete.
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemålen 1,3 och 4 genom enskild skriftlig tentamen. Lärandemål 2 och 5 examineras genom muntliga presentationer i seminarier.
2. Prevention och intervention i socialt arbete, 11 hp
Delkursens innehåll
Under delkursen diskuteras både förebyggande socialt arbete och sociala interventioner för utsatta grupper med utgångspunkt från innehållet i delkurs 1. Särskild tonvikt läggs på barns och ungas uppväxt- och livsvillkor. Preventioner och interventioner i socialt arbete analyseras på samhälls-, grupp- och individnivå och ur ett mångfalds- och livsförloppsperspektiv.. Förebyggande socialt arbete i form av fältarbete ges ett särskilt utrymme. Interprofessionellt samarbete diskuteras. Metodbaserat och relationsbaserat socialt arbete jämförs. Samtalsträning ges särskilt utrymme. Begrepp som brukarnas delaktighet, habilitering och rehabilitering problematiseras.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. analysera preventiva insatser på samhälls-, grupp- och individnivå,
2. redogöra för och analysera preventioner och interventioner i socialt arbete utifrån metoder och dess teoretiska grunder,
3. diskutera och problematisera ett evidensbaserat synsätt i socialt arbete,
4. tillämpa ett empatiskt förhållningssätt i olika samtalssituationer och kommunikationssammanhang, och
5. beskriva och analysera motivationsprocesser i socialt arbete.
Delkursens arbetsformer
I delkursen utgår studenten från praktiknära beskrivningar samt i ett studentaktivt och problemlösande arbetssätt. Under delkursen arbetar studenten med stöd av litteraturstudier, föreläsningar, färdighetsträning och bearbetning i mindre grupper för att utveckla kunskap om och kritiskt granska olika metoder för prevention och intervention i socialt arbete.
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemål 1-3 och 5 genom individuella uppgifter. Lärandemål 2 examineras dessutom genom praktiska tillämpningsuppgifter i form av övningar och seminarier där studenten skall visa förståelse för och kritiskt kunna granska hur olika arbetsmetoder kan tillämpas inom det sociala arbetet med definierade målgrupper. Lärandemål 4 examineras genom olika tillämpningsuppgifter i form av övningar.
3. Forskningsmetodik och fördjupningsarbete, 8 hp
Delkursens innehåll
I delkursen diskuteras forskningsmetodiska begrepp som problemformulering, syfte och frågeställningar samt val av metod och material i vetenskapliga studier. En sammanhängande vetenskaplig text med koppling till relevant forskning och teori utformas och problematiseras. Datainsamlings- och analysmetoder diskuteras och vetenskapliga arbeten granskas.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. motivera metodval och reflektera över metodologiska frågeställningar i vetenskapliga studier,
2. kritiskt granska vetenskapliga texter,
3. presentera en studie som en sammanhängande akademisk text, och
4. kritiskt granska och framföra konstruktiva synpunkter på en annan students text.
Delkursens arbetsformer
Under delkursen väljer studenten en inriktning för ett fördjupningsarbete och tränar de olika moment i forskningsprocessen som krävs för att kunna genomföra en vetenskaplig studie. Studenten handleds i praktiska metodövningar och i skrivprocessen. Slutseminariet, då varje fördjupningsarbete presenteras och kommenteras, genomförs efter särskilda anvisningar i grupp. Examinationsgrundande seminarier, redovisningstillfällen och praktiska övningar är obligatoriska.
Delkursens bedömningsformer
Examinationen av lärandemål 1 och 2 i görs genom muntliga tillämpningsuppgifter. Lärandemål 3 examineras genom att studenten presenterar en sammanhängande vetenskaplig text. Lärandemål 4 examineras genom bedömning av kamratgranskning där studenten ger synpunkter på en annan students text.
4. Personlig och professionell utveckling II, 1 hp
Delkursens innehåll
I delkursen diskuteras och analyseras erfarenheter av betydelse för den professionella utvecklingen och den framtida yrkesrollen.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. problematisera frågeställningar som är relevanta för utbildning och yrkesutövning i socialt arbete samt kunna kritiskt granska sina egna och andras föreställningar om socialt arbete.
Delkursens arbetsformer
I delkursen arbetar studenterna i arbetsgrupper. I dessa tränar de sin förmåga att lyssna på andra och genom perspektivbyte ta hänsyn till individuella och kulturella förutsättningar och deras betydelse för människors åsikter och handlingar. Deltagande i schemalagd aktivitet är obligatorisk.
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras studenten genom aktivt deltagande i arbetsgrupper samt skriftlig uppgift av reflekterande karaktär. Närvaro är obligatoriskt. Eventuell frånvaro i obligatoriska moment kan kompenseras enligt beslut av examinator. Betygsgrader för delkursen är Underkänd eller Godkänd.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i studiehandledningen.
Lärandemål
Kursen består av 4 delkurser:
1. Sociala problem i ett livsförlopps- och mångfaldsperspektiv, 10 hp
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. analysera sociala problem och identifiera utsatta grupper och miljöer samt reflektera över sociala kategoriseringsmönsters betydelser för människor,
2. beskriva och problematisera de sociala kontexter i vilka socialt arbete verkar,
3. diskutera betydelsen av ett kritiskt förhållningssätt till sociala problem,
4. reflektera över och tillämpa olika teoretiska förklaringsmodeller avseende bruk och beroende av alkohol och andra droger, och
5. diskutera och problematisera interprofessionellt samarbete och samverkan mellan myndigheter, frivilliga organisationer och brukarorganisationer.
2. Prevention och intervention i socialt arbete, 11 hp
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. analysera preventiva insatser på samhälls-, grupp- och individnivå,
2. redogöra för och analysera preventioner och interventioner i socialt arbete utifrån metoder och dess teoretiska grunder,
3. diskutera och problematisera ett evidensbaserat synsätt i socialt arbete,
4. tillämpa ett empatiskt förhållningssätt i olika samtalssituationer och kommunikationssammanhang, och
5. beskriva och analysera motivationsprocesser i socialt arbete.
3. Forskningsmetodik och fördjupningsarbete, 8 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. motivera metodval och reflektera över metodologiska frågeställningar i vetenskapliga studier,
2. kritiskt granska vetenskapliga texter,
3. presentera en studie som en sammanhängande akademisk text, och
4. kritiskt granska och framföra konstruktiva synpunkter på en annan students
text.
4. Personlig och professionell utveckling II, 1 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna problematisera frågeställningar som är relevanta för utbildning och yrkesutövning i socialt arbete samt kunna kritiskt granska sina egna och andras föreställningar om socialt arbete.
Arbetsformer
Studentens förmåga till kritiskt tänkande tränas genom att de i fiktiva fall kopplar samman teori och praktik. Studenten konstruerar praktiknära beskrivningar av identifierade målgrupper där olika perspektiv på sociala problem belyses. Arbetet med fallen innefattar såväl skriftliga som muntliga moment och bygger på interaktivitet och studentmedverkan i lärandeprocessen. Vidare innehåller delkursen examinerande seminarier där studenterna får möjlighet att visa att de kan tillämpa olika teoretiska perspektiv och förklaringsmodeller i socialt arbete.
I delkurs2 utgår studenten från praktiknära beskrivningar samt i ett studentaktivt och problemlösande arbetssätt. Under delkursen arbetar studenten med stöd av litteraturstudier, föreläsningar, färdighetsträning och bearbetning i mindre grupper för att utveckla kunskap om och kritiskt granska olika metoder för prevention och intervention i socialt arbete.
Under delkurs 3 väljer studenten en inriktning för ett fördjupningsarbete och tränar de olika moment i forskningsprocessen som krävs för att kunna genomföra en vetenskaplig studie. Studenten handleds i praktiska metodövningar och i skrivprocessen. Slutseminariet, då varje fördjupningsarbete presenteras och kommenteras, genomförs efter särskilda anvisningar i grupp. Examinationsgrundande seminarier, redovisningstillfällen och praktiska övningar är obligatoriska.
I delkurs 4 arbetar studenterna i arbetsgrupper. I dessa tränar de sin förmåga att lyssna på andra och genom perspektivbyte ta hänsyn till individuella och kulturella förutsättningar och deras betydelse för människors åsikter och handlingar. Deltagandet i reflektionsgrupper är obligatorisk.
Bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemålen 1,3 och 4 genom enskild skriftlig tentamen. Lärandemål 2 och 5 examineras dels genom aktivt deltagande i redovisning av grupparbete och dels genomföra muntliga presentationer i seminarier.
I delkurs 2 examineras lärandemål 1, 2, 3 och 5 genom individuella uppgifter. Lärandemål 2 examineras dessutom genom praktiska tillämpningsuppgifter i form av övningar och seminarier där studenten skall visa förståelse för och kritiskt kunna granska hur olika arbetsmetoder kan tillämpas inom det sociala arbetet med definierade målgrupper. Lärandemål 4 examineras genom olika tillämpningsuppgifter i form av övningar.
Examinationen av lärandemål 1 och 2 i delkurs 3 görs genom muntliga tillämpningsuppgifter. Lärandemål 3 examineras genom att studenten presenterar en sammanhängande vetenskaplig text. Lärandemål 4 examineras genom bedömning av kamratgranskning där studenten ger synpunkter på en annan students text.
I delkurs 4 examineras studenten genom aktivt deltagande i arbetsgrupper. i reflektionsgruppen och en examination som består av en intervjubaserad enskild skriftlig uppgift. Närvaro i reflektionsgrupper är obligatoriskt. Eventuell frånvaro i obligatoriska moment kan kompenseras enligt beslut av examinator. Betygsgrader för delkurs 4: Underkänd eller Godkänd.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i studiehandledningen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
1. Sociala problem i ett livsförlopps- och mångfaldspersp., 10 hp
Andersson, L & Öberg, P. (red.) (2012) Jämlik ålderdom? I samtiden och framtiden. Malmö: Liber. 215 s.
Herz, M. (red.) (2012) Kritiskt socialt arbete. Malmö: Liber. 185 s.
Dychawy Rosner, I. (2010). Samarbete för hälsa. Lund: Studentlitteratur. 220 s.
Lalander, P & Johansson, T (2012) Ungdomsgrupper - i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. 278 s.
Lindqvist, R (2012) Funktionshindrade i välfärdssamhället. Malmö: Gleerups. 199 s.
Lalander, P & Svensson, B. (2014). Perspektiv på Socialt utsatthet. Lund: Studentlitteratur. 279 s.
Perez, E. (2013) När den offentliga sektorn inte räcker till – nya arbetsformer i integrationsarbetet. Malmö: Service Point Holmbergs. 166 s.
Svensson, B. (2003) Knarkare och plitar. Tvångsvården inifrån. Stockholm: Carlsson. 230 s.
Internationella och nationella artiklar från vetenskapliga tidskrifter om ca 100 s tillkommer
2. Prevention och intervention i socialt arbete, 11 hp
Ander, B, Andersson, M, Jordevik, K & Leisti, A (2005) Möten i mellanrummet, socialt förebyggande arbete med ungdomar. Stockholm: Gothia. 228 s.
Askeland, G.A. (1996) Studier och klientarbete – samma arbetsprocess? Lund; Studentlitteratur. Pdf 131s. (information om åtkomst av kursansvariga).
Cederberg, M. (red) (2009). Kunskapsstöd för socialt arbete i skolan – en exemplifierande forskningsöversikt. s 9-110. Malmö Stad. pdf 101s.
Cederborg, Ann-Christin (red.) 2014, Barnperspektiv i socialtjänstens arbete. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 164 sid.
Eliasson, J (2009) Ätit tid och kostat pengar. En utvärdering av iscensättandet av en fältgrupp i Umeå. UFFE-meddelande 7/2009. Utvecklings och fältforskningsenheten, Umeå socialtjänst. pdf 66 s.
Eriksson - Sjöö, T (2008). CAP methodology in a school settlement. pdf 9 s. Malmö högskola, MUEP.
Eriksson-Sjöö, T., Cederberg M., Östman, M. & Ekblad, S. (2012) Quality of life and health promotion intervention – a follow up study among newly arrived Arabic speaking refugees in Malmö, Sweden. International Journal of migration, health and social care. Vol 8 No. 3 2012 pp. 112-126., pp. 112-126, pdf 14 s.
Forsling, S (2001) Fickan och hästen. Bilder från ett hem med särskild tillsyn.Sis 2/2001 pdf 133s. George, M (2012) Migration Traumatic Experiences and Refugee Distress: Implications for Social Work Practice. Clinical Social Work Journal, pdf 9 s.
Hansson & Cederblad (2012) Salutogen familjeterapi. I Fokus på familjen. Årgång 40, nr 3, 2012. Finns på Orkanens bibliotek att kopiera.
Höjer, I. & Sjöholm, Y. ”Att stå på egna ben – om övergången från samhällsvård till vuxenliv”. Socialvetenskaplig tidskrift, 1:2011, sid. 24-40, pdf 16 s
Iwarsson, Petter. (2007) Samtal med barn och ungdomar – erfarenheter från arbetet på BRIS. Stockholm, Gothia Förlag. 161 sid.
Jenner, H. (2004). Motivation och motivationsarbete i skola och behandling. Forskning i fokus, nr 19, pdf 113 s.
Lagerlöf, H (2012) Samhällsvård och välfärdsresurser. En studie av skolgång, fritid och kamratrelationer bland unga i familjehem och institutioner. Rapport i socialt arbete nr 137/2012. Ak avh. Pdf 270s
Sallnäs, M., Wiklund, S. & Lagerlöf, H. ”Social barnavård ur ett välfärdsperspektiv”. Socialvetenskaplig tidskrift nr 1: 2010, sid. 5-27.
Sallnäs, M., Wiklund, S. & Lagerlöf, H. ”Samhällsvårdade barn, gate-keeping och forskning”. Socialvetenskaplig tidskrift, nr 2: 2010, sid.116-131, pdf 15 s
Socialstyrelsen rapport 2009 (IMS-institutet för metoder i socialt arbete). Multisystemisk terapi för ungdomar med allvarliga beteendeproblem; Resultat efter två år. (pdf sid. 1-59)
SOU 2008:18 Evidensbaserad praktik inom socialtjänsten – till nytta för brukaren. Betänkande Utredningen för kunskapsbaserad socialtjänst. s 9-33, pdf 24 s.
SOU 2010:95 Se, tolka och agera. s 11-44, 186-227, 242-252. pdf 83 s.
Twelvetrees, A (2008) Community Work. New York: Palgrave. 210 s.
Tillkommer aktuella internationella och nationella artiklar ca 120 s.
3. Forskningsmetodik och fördjupningsarbete, 8 hp
Gudmundsson, P. Skrivanvisningar för studenter vid fakulteten Hälsa och Samhälle, pdf 16 s.
Kvale, S & Brinkmann, S (2009) Den kvalitativa forskningsintervjun. Andra upplagan. Lund: Studentlitteratur. 370 s.
Meeuwisse, A, Swärd, H, Eliasson-Lappalainen, R & Jacobsson, K (2008) Forskningsmetodik för socialarbetare. Stockholm; Natur och Kultur. Kapitel 1,2,4,6,8,10,12 och 15. 105 s.
Robson, C (2002) Real World Research. Andra upplagan. Oxford: Blackwell. Kap 3-6, 8, 10, 13-15. 208 s.
Internationella och nationella aktuella artiklar från vetenskapliga tidskrifter, 300 s.
4. Personlig och professionell utveckling II, 1 hp
Internationella och nationella aktuella artiklar från vetenskapliga tidskrifter, ca 80 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs efter varje delkurs slutförande samt att resultatet av kursvärderingen återkopplas till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängliga på särskild plats samt återkopplas till de studenter som påbörjar delkursen vid nästkommande kurstillfälle. I delkurs 1 och 2 genomförs dessutom en formativ utvärdering (sk. temperaturtagning) efter halva delkursen.