Kursplan våren 2013
Kursplan våren 2013
Benämning
Sociala problem och interventioner
Engelsk benämning
Social Problems and Interventions
Kurskod
SC141A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2010-10-19
Gäller från
2013-01-21
Behörighetskrav
Matematik B, Samhällskunskap A samt godkända kurser motsvarande minst 30 högskolepoäng från termin 1 och 2 i programmet.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Socialt arbete
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i socionomprogrammet och är en kurs inom huvudområdet socialt arbete på nivå 31-60 hp som även kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i socialt arbete.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskap om sociala problem och livsvillkor ur ett livsförlopps- och mångfaldsperspektiv samt kunskap och färdigheter avseende interventioner, preventioner och evidensbaserat socialt arbete. Vidare syftar kursen till att studenten utvecklar sin personliga och professionella kompetens.
Innehåll
Kursen består av fyra delkurser:
Delkurser
1. Sociala problem i ett livsförlopps- och mångfaldspersp., 10 hp
Delkursens innehåll
Delkursen fokuserar på människors situation med utgångspunkt i ett livsförlopps- och mångfaldsperspektiv. Målgruppernas livsvillkor diskuteras med utgångspunkt från ett brukarperspektiv. Heterogenitet diskuteras utifrån klass- och genusperspektiv. Flyktingars situation ges särskilt utrymme. Aspekter på social utsatthet diskuteras i relation till faktorer som migration, fattigdom, utbildning, hälsoproblematik, funktionshinder, våld, missbruk och sexuell läggning. Samarbete och samverkan mellan myndigheter, frivilligorganisationer och brukarorganisationer diskuteras.
2. Prevention och intervention i socialt arbete, 11 hp
Delkursens innehåll
Under delkursen diskuteras både förebyggande socialt arbete och sociala interventioner för utsatta grupper med utgångspunkt från innehållet i delkurs 1. Särskild tonvikt läggs på barns och ungas uppväxt- och livsvillkor. Preventioner och interventioner i socialt arbete analyseras på samhälls-, grupp- och individnivå och ur ett mångfalds- och livsförloppsperspektiv.. Förebyggande socialt arbete i form av fältarbete ges ett särskilt utrymme. Interprofessionellt diskuteras. Metodbaserat och relationsbaserat socialt arbete jämförs. Samtalsträning ges särskilt utrymme. Begrepp som brukarnas delaktighet, habilitering och rehabilitering problematiseras.
3. Forskningsmetodik och fördjupningsarbete, 8 hp
Delkursens innehåll
I delkursen diskuteras forskningsmetodiska begrepp som problemformulering, syfte och frågeställningar samt val av metod och material i vetenskapliga studier. En sammanhängande vetenskaplig text med koppling till relevant forskning och teori utformas och problematiseras. Datainsamlings- och analysmetoder diskuteras och vetenskapliga arbeten granskas.
4. Personlig och professionell utveckling II, 1 hp
Delkursens innehåll
I delkursen diskuteras och analyseras erfarenheter av betydelse för den professionella utvecklingen och den framtida yrkesrollen.
Lärandemål
Kursen består av 4 delkurser:
1. Sociala problem i ett livsförlopps- och mångfaldsperspektiv, 10 hp
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. analysera sociala problem och identifiera utsatta grupper och miljöer och utifrån intersektionella perspektiv reflektera över sociala kategoriseringsmönsters betydelser för människor,
2. redogöra för och problematisera samband utbildning, fattigdom, ohälsa och sociala problem,
3. redogöra för migrationsprocesser samt reflektera över dess inverkan på individ och familj,
4. reflektera över och tillämpa olika teoretiska förklaringsmodeller avseende bruk och beroende av alkohol och andra droger, och
5. diskutera och problematisera interprofessionellt samarbete och samverkan mellan myndigheter, frivilliga organisationer och brukarorganisationer.
2. Prevention och intervention i socialt arbete, 11 hp
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. analysera preventiva insatser på samhälls-, grupp- och individnivå,
2. redogöra för och analysera preventioner och interventioner i socialt arbete utifrån metoder och dess teoretiska grunder,
3. diskutera och problematisera ett evidensbaserat synsätt i socialt arbete,
4. tillämpa ett empatiskt förhållningssätt i olika samtalssituationer och kommunikationssammanhang, och
5. beskriva och analysera motivationsprocesser i socialt arbete.
3. Forskningsmetodik och fördjupningsarbete, 8 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. motivera metodval och reflektera över metodologiska frågeställningar i vetenskapliga studier,
2. kritiskt granska vetenskapliga texter,
3. presentera en studie som en sammanhängande akademisk text, och
4. kritiskt granska och framföra konstruktiva synpunkter på en annan students
text.
4. Personlig och professionell utveckling II, 1 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna problematisera frågeställningar som är relevanta för utbildning och yrkesutövning i socialt arbete samt kunna kritiskt granska sina egna och andras föreställningar om socialt arbete.
Arbetsformer
I delkurs 1 tillämpas fallstudiemetodik. Studentens förmåga till kritiskt tänkande tränas genom att de i fiktiva fall kopplar samman teori och praktik. Studenten konstruerar praktiknära beskrivningar av identifierade målgrupper där olika perspektiv på sociala problem belyses. Arbetet med fallen innefattar såväl skriftliga som muntliga moment och bygger på interaktivitet och studentmedverkan i lärandeprocessen. Vidare innehåller delkursen examinerande litteraturseminarier där studenterna får möjlighet att visa att de kan tillämpa olika teoretiska perspektiv och förklaringsmodeller i socialt arbete.
I delkurs 2 utgår studenten från de praktiknära beskrivningar som konstruerats under föregående delkurs. Under denna delkurs arbetar studenten med stöd av litteraturstudier, fältstudier, föreläsningar, demonstrationer och färdighetsträning med att utveckla kunskap om och kritiskt granska olika metoder för prevention och intervention.
Under delkurs 3 väljer studenten en inriktning för ett fördjupningsarbete och tränar de olika moment i forskningsprocessen som krävs för att kunna genomföra en vetenskaplig studie. Studenten handleds i praktiska metodövningar och i skrivprocessen. Slutseminariet, då varje fördjupningsarbete presenteras och kommenteras, genomförs efter särskilda anvisningar i grupp. Examinationsgrundande seminarier, redovisningstillfällen och praktiska övningar är obligatoriska.
I delkurs 4 arbetar studenterna i reflektionsgrupper. I dessa tränar de sin förmåga att lyssna på andra och genom perspektivbyte ta hänsyn till individuella och kulturella förutsättningar och deras betydelse för människors åsikter och handlingar. Deltagandet i reflektionsgrupper är obligatorisk.
Bedömningsformer
I delkurs 1 examineras lärandemålen genom bedömning av fallstudier som studenten konstruerar med utgångspunkt från sociala problem och utsatta grupper och miljöer samt med individuella uppgifter. Fallstudierna examineras såväl muntligt i grupp som enskilt. De individuella uppgifterna examineras skriftligt.
I delkurs 2 examineras lärandemål 1, 2, 3 och 5 genom individuella uppgifter. Lärandemål 2 examineras dessutom genom praktiska tillämpningsuppgifter i form av övningar och seminarier där studenten skall visa förståelse för och kritiskt kunna granska hur olika arbetsmetoder kan tillämpas inom det sociala arbetet med definierade målgrupper. Lärandemål 4 examineras genom olika tillämpningsuppgifter i form av övningar.
Examinationen av lärandemål 1 och 2 i delkurs 3 görs genom muntliga tillämpningsuppgifter. Lärandemål 3 examineras genom att studenten presenterar en sammanhängande vetenskaplig text. Lärandemål 4 examineras genom bedömning av kamratgranskning där studenten ger synpunkter på en annan students text.
I delkurs 4 examineras studenten genom aktivt deltagande i reflektionsgruppen och en examination som består av en intervjubaserad enskild skriftlig uppgift. Närvaro i reflektionsgrupper är obligatoriskt. Eventuell frånvaro i obligatoriska moment kan kompenseras enligt beslut av examinator. Betygsgrader för delkurs 4: Underkänd eller Godkänd
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i studiehandledningen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
1. Sociala problem i ett livsförlopps- och mångfaldspersp., 10 hp
Almqvist, A (2009) Utvärdering av en samverkansprocess – ProgG-projektet i Bollnäs. FoU Välfärd rapport 2009/3, pdf 34 s.
Andersson, L & Öberg, P. (red.) Jämlik ålderdom? I samtiden och framtiden. Malmö: Liber 215 s.
Butler, R.N. (1980) Ageism: A Foreword. Journal of social issues, 26(2) pp. 8-11, pdf 4 s.
Cederberg, M. (2012) Gymnasieskolan – inte en skola för alla? En forskningssammanställning om låg utbildning och hälsa. Rapport till Malmökommissionen, pdf 50 s.
Dahlberg, M & Vedung, E (2001) Demokrati och brukarutvärderingar. Lund: Studentlitteratur. 100 s.
Eriksson - Sjöö, T. (2012) Utmaningar och bemötanden i flyktingmottagandet, pdf 1-75, 75 s.
Eriksson-Sjöö, T., Ekblad, S. & Kecklund, G. (2010) Hög förekomst av sömnproblem och trötthet hos flyktingar på SFI: konsekvenser för hälsa och inlärmig. I: Utmaningar och bemötanden i flyktingmottagandet. Orginalartikel I. Pdf 8 s.
Fekjaer, H O (2009) Rus ? bruk, motiver, skader, behandling, forebygging, historikk. Oslo: Gyldendal. 200/400 s, 200 s.
George, M (2012) Migration Traumatic Experiences and Refugee Distress: Implications for Social Work Practice. Clinical Social Work Journal, pdf 9 s.
Jönsson, H. (2004) Övergrepp mot äldre i två perspektiv. I: Socialvetenskaplig tidskrift 2004, nr 3-4. s 310-328, 19 s.
Klevmarken, A. (2012) Pensionering och inkomstskillnader – nu och i framtiden. I: Andersson, L och Öberg, P (red.) Jämlik ålderdom? I samtiden och framtiden. Malmö: Liber 21 s
Lalander, P & Johansson, T (2012) Ungdomsgrupper - i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. 278 s.
Lindqvist, L (2007) Funktionshindrad i välfärdsamhället. Malmö: Gleerups. s 36–134, 112 s.
Mattsson, T. (2010) Intersektionalistet i socialt arbete. Malmö: Gleerups, 178 s.
Nationellt centrum för kvinnofrid (2002) Han var väl inte alltid så snäll. pdf 36 s.
Nationellt centrum för kvinnofrid (2010) Hedersrelaterat våld och förtryck – en kunskaps och forskningsöversikt. pdf 64 s.
Putman, R D. (2001) Bowling Alone. Simon & Schuster. 541 s.
Torres, S. (2006) Elderly immigrants in Sweden: ”Otherness” under construction. Journal of Ethnic and Migration studies, 32(8): 1341-1358. 17 s.
Westlund, P. (2009) Salutogen GPS: för ett gott bemötande. Stockholm: Fortbildning i Stockholm, pdf 85 s.
Torres, S. Magnu´sson, F. (red.) Invandrarskap, äldrevård och omsorg. Malmö: Gleerups, s 19-51, 93-105, 38 s.
Internationella och nationella aktuella vetenskapliga artiklar ca 200 sidor
2. Prevention och intervention i socialt arbete, 11 hp
Ander, B, Andersson, M, Jordevik, K & Leisti, A (2005) Möten i mellanrummet, socialt förebyggande arbete med ungdomar. Stockholm: Gothia. 228 s
Andersson, O. (2009). Hållplats 8. En social intervention för unga kriminella i stadsdelen Rosengård, Malmö stad. FoU-rapport 2009:2. Malmö högskola, Hälsa och Samhälle, pdf 264 s.
Bohlin, U (2010) Habilitering (Kompendium), pdf 20 s.
Cederberg, M. (red) (2009). Kunskapsstöd för socialt arbete i skolan – en exemplifierande forskningsöversikt. pdf 110 s.
Eliasson, J (2009) Ätit tid och kostat pengar. En utvärdering av iscensättandet av en fältgrupp i Umeå. UFFE-meddelande 7/2009. Utvecklings och fältforskningsenheten, Umeå socialtjänst. pdf 66 s.
Englander, M. & Robinson, P. (2009). En fenomenologiskt grundad vårdpedagogisk metod för utbildning i empatiskt bemötande. Nordic Journal of Nursing Research & Clinical Studies/Vård i Norden, 4/2009, No. 94, Vol. 29, 38-40. pdf 3 s.
Eriksson - Sjöö, T (2008). CAP methodology in a school settlement. pdf 9 s.
Eriksson-Sjöö, T., Cederberg M., Östman, M. & Ekblad, S. (2012) Quality of life and health promotion intervention – a follow up study among newly arrived Arabic speaking refugees in Malmö, Sweden. International Journal of migration, health and social care. Vol 8 No. 3 2012 pp. 112-126., pp. 112-126, pdf 14 s.
Fekjaer, H O (2009) Rus? bruk, motiver, skader, behandling, forebygging, historikk. Oslo: Gyldendal. 200/400, 200 s.
Forsling, S. (2003) The girl and the horse. Images from a reform school. pdf 143 s.
Grände, J, Lundberg, Eriksson, M (2009) I arbete med våldsutsatta kvinnor: handbok för yrkesverksamma, Stockholm: Gothia, 160 s.
Hjort, E. Brukares erfarenhet av nätverksterapi. En studie av hur nätverksterapi upplevs av klienter med långvarig kontakt med socialtjänsten. Ersta Sköndal. pdf s 36.
Jenner, H. (2004). Motivation och motivationsarbete i skola och behandling. Forskning i fokus, nr 19, pdf 113 s.
Johansson, S. (2010) Omsorg och mångfald. Malmö: Gleerups, 238 s.
Killén, K. (2009) Barndomen varar i generationer. Om förebyggande arbete med utsatta familjer. Lund: Studentlitteratur, 278 s.
Mattsson, T. (2010) Intersektionalitet i socialt arbete. Malmö: Gleerups, s 89-99, 10 s.
Nelson-Jones, R (2003) Grundläggande samtalsmetodik – en handbok för hjälpare, Lund: Studentlitteratur. s 61-200, 139. 247s.
Runesson, I (2010) Rehabilitering (Kompendium). pdf 20 s.
SOU 2008:18 Evidensbaserad praktik inom socialtjänsten – till nytta för brukaren. Betänkande Utredningen för kunskapsbaserad socialtjänst. pdf, 130 s.
SOU 2010:95 Se, tolka och agera. s 11-44, 186-227, 242-252. pdf 83 s.
Torres, F. & Magnu´sson, F. (red.) Invandrarskap, äldrevård och äldreomsorg. Malmö: Gleerups s 109-128, 19 s.
Twelvetrees, A (2002) Community Work. New York: Palgrave. 210 s.
Övreeide, H (2001) Samtal med barn. Metodiska samtal med barn i svåra livssituationer. Lund; Studentlitteratur. 222 s.
Internationella och nationella aktuella vetenskapliga artiklar ca 200 s.
3. Forskningsmetodik och fördjupningsarbete, 8 hp
Gudmundsson, P. Skrivanvisningar för studenter vid fakulteten Hälsa och Samhälle, pdf 16 s.
Kvale, S & Brinkmann, S (2009) Den kvalitativa forskningsintervjun. Andra upplagan. Lund: Studentlitteratur. 370 s.
Meeuwisse, A, Swärd, H, Eliasson-Lappalainen, R & Jacobsson, K (2008) Forskningsmetodik för socialarbetare. Stockholm; Natur och Kultur. Kapitel 1,2,4,6,8,10,12 och 15. 105 s.
Robson, C (2002) Real World Research. Andra upplagan. Oxford: Blackwell. Kap 3-6, 8, 10, 13-15. 208 s.
Internationella och nationella aktuella artiklar från vetenskapliga tidskrifter, 300 s.
4. Personlig och professionell utveckling II, 1 hp
Gould, N & Taylor, I (1996) Reflective learning in Social Work. Ashgate. Kap. 3,4,5,9. ca 80 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs efter varje delkurs slutförande samt att resultatet av kursvärderingen återkopplas till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängliga på särskild plats samt återkopplas till de studenter som påbörjar delkursen vid nästkommande kurstillfälle. I delkurs 1 och 2 genomförs dessutom en formativ utvärdering (sk. temperaturtagning) efter halva delkursen.