Kursplan våren 2018
Kursplan våren 2018
Benämning
Juridik i socialt arbete
Engelsk benämning
Law and Social Work
Kurskod
SC131B
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2017-11-28
Gäller från
2018-01-15
Behörighetskrav
Godkända kurser om minst 30 högskolepoäng från termin 1 och 2.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen utgör termin 3 i socionomprogrammet.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten utvecklar kunskaper och färdigheter inom de civil- och offentligrättsliga områden som har särskild betydelse för det sociala arbetets teori och praxis.
Innehåll
Kursen består av tre delkurser:
Delkurser
1. Humanjuridik, 7.5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen är en introduktion till rättsvetenskapen och till juridisk metod. Rättskällor, även innefattande EU-rätten, och tolkningsprinciper samt den organisatoriska uppbyggnaden av statsapparaten behandlas. Lagstiftning som rör familjerätt diskuteras med särskild betoning på innehållet i barnkonventionen. I avsnittet om straffrätt behandlas lagregleringen för vissa brott och för påföljdssystemet med tonvikt på unga lagöverträdare. Därutöver ingår lagstiftning om social civilrätt såsom hyra, vräkning, skulder och skuldsanering. Slutligen behandlas rättsreglerna om tjänstefel, anställningsskydd, arbetsmiljö och förbud mot diskriminering.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. redogöra för lagmotiv med hjälp av förarbeten,
2. tillämpa rättsregler på områden av särskild betydelse för socialt arbete, och
3. redogöra för barns behov och för sådana samhälls- och familjeförhållanden som påverkar kvinnors och mäns livsbetingelser med utgångspunkt från ett juridiskt perspektiv.
Delkursens arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, enskilda studier, gruppövningar och seminarier. För att uppnå lärandemål 1 utarbetar studenten, med hjälp av informationssökning av förarbeten, en skriftlig redogörelse för lagmotiv. För att uppnå lärandemål 2 och 3 presenteras kursinnehållet vid föreläsningar, varefter studenten förbereder och vid grupparbeten diskuterar såväl verkliga rättsfall som fingerade rättsliga situationer avseende barns, kvinnors och mäns levnadsvillkor. Lärandemål 2 och 3 stöds av att studenten presenterar, analyserar och diskuterar sina bedömningar och slutsatser vid obligatoriska seminarier. Av de schemalagda momenten är seminarier och redovisningstillfällen obligatoriska och utgör, tillsammans med den avslutande skriftliga enskilda tentamen, underlag för bedömningen. Dessa moment i kursen bedöms vara en förutsättning för att uppnå lärandemålen och är därför obligatoriska.
Delkursens bedömningsformer
Seminarier och skriftlig salstentamen utgör underlag för bedömning av om samtliga lärandemål är uppfyllda. Lärandemål 1 examineras även genom en individuell skriftlig tillämpningsuppgift. Fokus vid bedömningen av studentens prestationer ligger på förmågan att tillämpa ett juridiskt tillvägagångssätt vid tolkning och tillämpning av rättsreglerna, samt redogörelser för relevanta samhällsförhållanden. Vid eventuell frånvaro i samband med obligatoriska moment ska i samråd med examinator en skriftlig ersättningsuppgift göras.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt resultat på salstentamen och den individuella skriftliga tillämpningsuppgiften, samt aktivt deltagande vid obligatoriska moment. För väl godkänt betyg på delkursen krävs väl godkänt resultat på salstentamen och godkänt på den individuella skriftliga tillämpningsuppgiften, samt aktivt deltagande vid obligatoriska moment.
2. Socialrätt med förvaltningsrätt, 12.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen belyses konstitutionella rättsprinciper och Europakonventionen, i synnerhet grundläggande mänskliga fri- och rättigheter, liksom allmänna handlingars offentlighet samt regler om sekretess. Social- och förvaltningsrätt, förvaltningsprocessrätt, kommunalrätt samt migrationsrätt diskuteras ingående liksom etiska aspekter på offentlig maktutövning. I delkursen behandlas målen och intentionerna med sociallagstiftningen samt genusaspekter och etiska dimensioner på dessa regelsystem. Rättsregler som berör hälso- och sjukvård, kriminalvård samt psykiatrisk vård belyses, och regleringar avseende de sociala tvångsvårdslagstiftningarna diskuteras utförligt. Med utgångspunkt i socialtjänstens stödjande insatser diskuteras socialtjänstlagen och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Vidare behandlas de delar av den socialförsäkringsrättsliga regleringen som är av särskild betydelse för det sociala arbetet.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. redogöra för social- och förvaltningsrättens innehåll och roll i samhället,
2. tillämpa social- och förvaltningsrättsliga regler på de rättsområden som har särskild betydelse för socialt arbete,
3. relatera olika typer av åtgärder till de rättsregler och övergripande rättsliga och etiska principer som styr lagstiftningen inom det sociala området,
4. kritiskt granska den juridiska normbildningen, och
5. redogöra för betydelsen av samverkan med andra yrkesgrupper vid tolkning och tillämpning av socialrättsliga regler.
Delkursens arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, enskilda studier, gruppövningar samt seminarier och är delvis nätbaserad. För att studenten ska kunna uppnå lärandemål 1 och 2 presenteras kursinnehållet vid föreläsningar, varefter studenten förbereder och vid grupparbeten diskuterar såväl verkliga rättsfall som fingerade situationer utifrån de behandlade rättsområdena. Koppling till lärandemål 3-5 görs genom att studenten presenterar, analyserar och diskuterar sina bedömningar och slutsatser samt föreslår lämplig samverkan med andra yrkesgrupper i olika typer av sociala situationer. Av de schemalagda momenten är seminarier obligatoriska och utgör, tillsammans med den avslutande skriftliga tentamen, underlag för bedömningen. Dessa moment i kursen bedöms vara en förutsättning för att uppnå lärandemålen och är därför obligatoriska.
Delkursens bedömningsformer
Samtliga lärandemål examineras genom en skriftlig salstentamen. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att göra bedömningar och att argumentera för olika lösningar samt att reflektera över beslutens konsekvenser liksom att skriftligt formulera slutsatser. Lärandemålen examineras även genom seminarieuppgifter. Fokus i bedömningen av dessa ligger på studentens förmåga att muntligt reflektera över beslutens konsekvenser liksom att muntligt formulera slutsatser. Bedömningen omfattar även studentens redogörelser för samverkan med företrädare för t.ex. polis, sjukvård och skola i olika typer av sociala situationer.
Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompenseras i samråd med examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarium kan erbjudas under terminstid.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt resultat på salstentamen och på seminarieuppgifterna. För väl godkänt betyg på delkursen krävs väl godkänt resultat på salstentamen, samt godkända seminarieuppgifter.
3. Handläggning och dokumentation i socialt arbete, 10 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas reglerna om handläggning och dokumentation samt om personuppgifter. Såväl skriftliga som muntliga moment i det sociala myndighetsutövandet diskuteras, som till exempel handläggning, dokumentation, beslutsfattande samt föredragning och förhandling. Den rättsliga tillämpningen i socialt arbete belyses ur ett professions- och verksamhetsperspektiv. Fallbeskrivningar diskuteras varvid de etiska och rättsliga principer som är styrande för insatserna sätts i fokus. Slutligen behandlas samhälleliga och rättsliga aspekter på samarbete mellan olika aktörer inom det sociala området samt vid bemötande av klienter.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. motivera vad som ska dokumenteras i en utredning med hänsyn till rättsregler och etiska överväganden,
2. genomföra sociala utredningar och motivera beslut för olika typer av situationer inom det socialrättsliga området,
3. föredra utredningar och delta i förhandlingar i socialnämnd,
4. värdera interventioner i det sociala arbetet med utgångspunkt från rättsliga och etiska aspekter, och
5. samråda med klienter vid handläggning av sociala utredningar.
Delkursens arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, filmvisning, enskilda studier, handledning, gruppövningar samt seminarier och rollspel. Lärandemål 1 och 2 stöds genom att studenterna tilldelas utredningsuppgifter som de handlägger under hela delkursen, och lärandemål 3 stöds av att studenterna föredrar utredningsuppgiften i form av rollspel. För att uppnå lärandemål 4 diskuterar studenterna verkliga och fingerade rättsliga situationer. Koppling till lärandemål 5 görs genom att studenten tränar på att bedriva lösningsbaserade utredningssamtal med klienter under handläggning och dokumentation av sociala utredningar. Av de schemalagda momenten är kursintroduktion, seminarier och redovisningstillfällen obligatoriska och utgör underlag för bedömningen. Dessa moment i kursen bedöms vara en förutsättning för att uppnå lärandemålen och är därför obligatoriska.
Delkursens bedömningsformer
Samtliga lärandemål examineras genom en individuell skriftlig handläggningsuppgift och en muntlig föredragning inför studentgruppen. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att göra utredningar samt att argumentera för olika lösningar och reflektera över beslutens konsekvenser liksom att muntligt och skriftligt formulera slutsatser samt att tillämpa kunskaperna i praktiska övningar. Bedömningen av handläggningsuppgiften omfattar även studentens förmåga till samverkan med företrädare för t.ex. polis, sjukvård och skola vid utredningar som rör det sociala arbetet. Vid eventuell frånvaro i samband med obligatoriska moment ska i samråd med examinator en muntlig komplettering göras för den muntliga föredragningen och skriftliga ersättningsuppgifter göras för övriga obligatoriska moment.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt resultat på den individuella skriftliga handläggningsuppgiften och den muntliga föredragningen, samt aktivt deltagande vid seminarier. För väl godkänt betyg på delkursen krävs väl godkänt resultat på den individuella skriftliga handläggningsuppgiften och godkänt på den muntliga föredragningen, samt aktivt deltagande vid seminarier.
För godkänt betyg på hela kursen krävs godkänt på alla delkurser. För väl godkänt betyg på hela kursen krävs väl godkänt på minst två av delkurserna och minst godkänt på en delkurs.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Lärandemål
Kursen består av tre delkurser:
1. Humanjuridik, 7,5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. redogöra för lagmotiv med hjälp av förarbeten,
2. tillämpa rättsregler på områden av särskild betydelse för socialt arbete, och
3. redogöra för barns behov och för sådana samhälls- och familjeförhållanden som påverkar kvinnors och mäns livsbetingelser med utgångspunkt från ett juridiskt perspektiv.
2. Socialrätt med förvaltningsrätt, 12,5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. redogöra för social- och förvaltningsrättens innehåll och roll i samhället,
2. tillämpa social- och förvaltningsrättsliga regler på de rättsområden som har särskild betydelse för socialt arbete,
3. relatera olika typer av åtgärder till de rättsregler och övergripande rättsliga och etiska principer som styr lagstiftningen inom det sociala området,
4. kritiskt granska den juridiska normbildningen, och
5. redogöra för betydelsen av samverkan med andra yrkesgrupper vid tolkning och tillämpning av socialrättsliga regler.
3. Handläggning och dokumentation i socialt arbete, 10 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. motivera vad som ska dokumenteras i en utredning med hänsyn till rättsregler och etiska överväganden,
2. genomföra sociala utredningar och motivera beslut för olika typer av situationer inom det socialrättsliga området,
3. föredra utredningar och delta i förhandlingar i socialnämnd,
4. värdera interventioner i det sociala arbetet med utgångspunkt från rättsliga och etiska aspekter, och
5. samråda med klienter vid handläggning av sociala utredningar.
Arbetsformer
Kursen består av tre delkurser:
1. Humanjuridik, 7,5 hp
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, enskilda studier, gruppövningar och seminarier. För att uppnå lärandemål 1 utarbetar studenten, med hjälp av informationssökning av förarbeten, en skriftlig redogörelse för lagmotiv, vilken föredras vid ett seminarium inför studentgruppen. För att uppnå lärandemål 2 och 3 presenteras kursinnehållet vid föreläsningar, varefter studenten förbereder och vid grupparbeten diskuterar såväl verkliga rättsfall som fingerade rättsliga situationer avseende barns, kvinnors och mäns levnadsvillkor. Lärandemål 2 och 3 stöds av att studenten presenterar, analyserar och diskuterar sina bedömningar och slutsatser vid obligatoriska seminarier. Av de schemalagda momenten är kursintroduktion, gästföreläsningar, seminarier och redovisningstillfällen obligatoriska och utgör, tillsammans med den avslutande skriftliga enskilda tentamen, underlag för bedömningen.
2. Socialrätt med förvaltningsrätt, 12,5 hp
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, enskilda studier, gruppövningar samt seminarier och är delvis nätbaserad. För att studenten ska kunna uppnå lärandemål 1 och 2 presenteras kursinnehållet vid föreläsningar, varefter studenten förbereder och vid grupparbeten diskuterar såväl verkliga rättsfall som fingerade situationer utifrån de behandlade rättsområdena. Koppling till lärandemål 3-5 görs genom att studenten presenterar, analyserar och diskuterar sina bedömningar och slutsatser samt föreslår lämplig samverkan med andra yrkesgrupper i olika typer av sociala situationer. Av de schemalagda momenten är kursintroduktion, gästföreläsningar och seminarier obligatoriska och utgör, tillsammans med den avslutande skriftliga tentamen, underlag för bedömningen.
3. Handläggning och dokumentation i socialt arbete, 10 hp
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, filmvisning, enskilda studier, handledning, gruppövningar samt seminarier och rollspel. Lärandemål 1 och 2 stöds genom att studenterna tilldelas utredningsuppgifter som de handlägger under hela delkursen, och lärandemål 3 stöds av att studenterna föredrar utredningsuppgiften i form av rollspel. För att uppnå lärandemål 4 diskuterar studenterna verkliga och fingerade rättsliga situationer. Koppling till lärandemål 5 görs genom att studenten tränar på att bedriva lösningsbaserade utredningssamtal med klienter under handläggning och dokumentation av sociala utredningar. Av de schemalagda momenten är kursintroduktion, gästföreläsningar, seminarier och redovisningstillfällen obligatoriska och utgör underlag för bedömningen.
Bedömningsformer
Kursen består av tre delkurser:
1. Humanjuridik, 7,5 hp
Seminarier och skriftlig salstentamen utgör underlag för bedömning av om lärandemålen är uppfyllda. Lärandemål 1 examineras även genom en skriftlig tillämpningsuppgift med föredragning inför studentgruppen. Fokus vid bedömningen av studentens prestationer ligger på förmågan att tillämpa ett juridiskt tillvägagångssätt vid tolkning och tillämpning av rättsreglerna. Eventuell frånvaro i obligatoriska moment kan kompenseras enligt beslut av examinator.
2. Socialrätt med förvaltningsrätt, 12,5 hp
Samtliga lärandemål examineras genom en skriftlig salstentamen. Lärandemålen examineras även genom seminarieuppgifter. Fokus i examinationen ligger på studentens förmåga att göra bedömningar och att argumentera för olika lösningar samt att reflektera över beslutens konsekvenser liksom att muntligt och skriftligt formulera slutsatser. Bedömningen omfattar även studentens redogörelser för samverkan med företrädare för t.ex. polis, sjukvård och skola i olika typer av sociala situationer. Eventuell frånvaro i obligatoriska moment kan kompenseras enligt beslut av examinator.
3. Handläggning och dokumentation i socialt arbete, 10 hp
Lärandemålen examineras genom en skriftlig handläggningsuppgift och en föredragning inför studentgruppen. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att göra utredningar samt att argumentera för olika lösningar och reflektera över beslutens konsekvenser liksom att muntligt och skriftligt formulera slutsatser samt att tillämpa kunskaperna i praktiska övningar. Bedömningen av handläggningsuppgiften omfattar även studentens förmåga till samverkan med företrädare för t.ex. polis, sjukvård och skola vid utredningar som rör det sociala arbetet. Eventuell frånvaro i obligatoriska moment kan kompenseras enligt beslut av examinator.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur och övriga läromedel
1. Humanjuridik, 7.5 hp
Jareborg N, Zila J, (2017) Straffrättens påföljdslära. 5 uppl. Stockholm: Wolters Kluwer, 197 s.
Grauers P H, (2017) Person och avtal – en kortfattad inledning till person- och avtalsrätten, 4:e upplagan, Malmö: Liber, 181 s.
Göransson H G, Garpe B, (2016) Arbetsrätten: en introduktion. 7., [rev.] uppl. Stockholm: Wolters Kluwer. 126 s.
Hammarberg T, (2006) Mänskliga rättigheter: konventionen om barnets rättigheter. Ny rev.uppl. Stockholm: Utrikesdepartementet. 80 s. Tillgänglig på webbplats: regeringen.se.
Matteson M, (2017) Konsumenträtt med skuldsanering - en introduktion för professionsutbildningar (1 uppl.). Malmö: Liber. 100 s.
Olshed M, (2015) Hyresjuridik för socionomer. 2., uppdaterade uppl. Malmö: Gleerups utbildning. 130 s.
Schiratzki J, (2017) Barnrättens grunder. 6 uppl. Lund: Studentlitteratur. 176 s.
Wennberg S, (2017) Introduktion till straffrätten. 11., rev. uppl. Stockholm: Wolters Kluwer. 116 s.
Zetterström S, (2012) Juridiken och dess arbetssätt: en introduktion. 2., [uppdaterade] uppl. Uppsala: Iustus. 176 s.
Aktuell lagtext, rättsfall och arbetsmaterial tillkommer (ca 150 s).
2. Socialrätt med förvaltningsrätt, 12.5 hp
Arvidsson E, (2017) Socialförsäkringsrätt – vid funktionsnedsättning och sjukdom. Malmö: (2 uppl) Gleerups Utbildning AB. 190 s.
Björkman U, Lundin O, (2018) Kommunen och lagen: en introduktion. 6., [rev. och aktualiserade] uppl. Uppsala: Iustus. 100 s.
Clevesköld L, Thunved A, (2015) Sekretess: handbok för socialtjänsten. 4., [omarb.] uppl. Stockholm: Wolters Kluwer. 100 s.
Lundgren L, Sunesson P A, Thunved A, (2018) Nya sociallagarna: med kommentarer i lydelsen den 1 januari 2018. 31 (rev) uppl. Stockholm: Wolters Kluwer. 500 s.
Socialstyrelsen, (2015) Handläggning och dokumentation inom socialtjänsten. Stockholm: Socialstyrelsen. 250 s.
Staaf A, Zanderin L, (2017) Förvaltningsrätt – en introduktion för professionsutbildningar. 5. uppl. Malmö, Liber. 125 s.
Staaf A, Zanderin L, (red) (2011) Mänskliga rättigheter i svensk belysning. 2., rev. och uppdaterade uppl. Malmö: Liber. 224 s.
Staaf A, Wendel L, Zanderin L, (2018) Hälso- och sjukvårdsrätt: en introduktion för professionsutbildningar. 3:e uppl. Malmö: Liber. 151 s.
Stern R, Wikström J, (2016) Migrationsrätt: Skyddsbehov och trovärdighetsbedömning i asylärenden. Malmö: Liber. 100 s.
Aktuell lagtext, vetenskapliga artiklar, rättsfall och arbetsmaterial tillkommer (ca 150 s).
3. Handläggning och dokumentation i socialt arbete, 10 hp
Clevesköld L, Thunved A, (2015) Sekretess: handbok för socialtjänsten. 4., [omarb.] uppl. Stockholm: Wolters Kluwer. 100 s.
Edvardsson B, Vahlne Westerhäll L, (2014). På saklig grund: utredningsarbete inom socialtjänsten. 1. uppl. Malmö: Gleerup. 250 s.
Lundgren L, Sunesson P A, Thunved A, (2018) Nya sociallagarna: med kommentarer i lydelsen den 1 januari 2018. 31 (rev) uppl. Stockholm: Wolters Kluwer. 500 s.
Socialstyrelsen, (2015) Handläggning och dokumentation inom socialtjänsten. Stockholm: Socialstyrelsen. 250 s.
Aktuell lagtext, vetenskapliga artiklar, rättsfall och arbetsmaterial tillkommer (ca 150 s).
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs efter varje delkurs slutförande och för att resultatet av kursvärderingen återkopplas till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängliga på särskild plats samt återkopplas till de studenter som påbörjar delkursen vid nästkommande kurstillfälle. I delkurs 2 och 3 genomförs dessutom en formativ utvärdering (s.k. temperaturtagning) efter halva delkursen. Även resultatet av denna diskuteras med studenterna på schemalagd tid.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska
studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.