Kursplan våren 2014
Kursplan våren 2014
Benämning
Juridik i socialt arbete
Engelsk benämning
Social Work Law
Kurskod
SC131A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2013-06-27
Gäller från
2013-09-02
Behörighetskrav
Godkända kurser om minst 30 högskolepoäng från termin 1 och 2.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen utgör termin 3 i socionomprogrammet.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten utvecklar kunskaper och färdigheter inom de civil- och offentligrättsliga områden som har särskild betydelse för det sociala arbetets teori och praxis.
Innehåll
Kursen består av tre delkurser:
Delkurser
1. Humanjuridik, 7.5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen är en introduktion till rättsvetenskapen och till juridisk metod. Rättskällor, även innefattande EU-rätten, och tolkningsprinciper samt den organisatoriska uppbyggnaden av statsapparaten behandlas. Lagstiftning som rör familjerätt diskuteras med särskild betoning på innehållet i barnkonventionen. I avsnittet om straffrätt behandlas lagregleringen för vissa brott och för påföljdssystemet med tonvikt på unga lagöverträdare. Därutöver ingår lagstiftning om social civilrätt såsom hyra, vräkning, skulder och skuldsanering. Slutligen behandlas rättsreglerna om tjänstefel, anställningsskydd, arbetsmiljö och förbud mot diskriminering.
Delkursens lärandemål
Delkursens arbetsformer
Delkursens bedömningsformer
2. Socialrätt med förvaltningsrätt, 12.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen belyses konstitutionella rättsprinciper och Europakonventionen, i synnerhet grundläggande mänskliga fri- och rättigheter, liksom allmänna handlingars offentlighet samt regler om sekretess. Social- och förvaltningsrätt, förvaltningsprocessrätt, kommunalrätt samt migrationsrätt diskuteras ingående liksom etiska aspekter på offentlig maktutövning. I delkursen behandlas målen och intentionerna med sociallagstiftningen samt genusaspekter och etiska dimensioner på dessa regelsystem. Rättsregler som berör hälso- och sjukvård, kriminalvård samt psykiatrisk vård belyses, och regleringar avseende de sociala tvångsvårdslagstiftningarna diskuteras utförligt. Med utgångspunkt i socialtjänstens stödjande insatser diskuteras socialtjänstlagen och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Vidare behandlas de delar av den socialförsäkringsrättsliga regleringen som är av särskild betydelse för det sociala arbetet.
Delkursens lärandemål
Delkursens arbetsformer
Delkursens bedömningsformer
3. Handläggning och dokumentation i socialt arbete, 10 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas reglerna om handläggning och dokumentation samt om personuppgifter. Såväl skriftliga som muntliga moment i det sociala myndighetsutövandet diskuteras, som till exempel handläggning, dokumentation, beslutsfattande samt föredragning och förhandling. Den rättsliga tillämpningen i socialt arbete belyses ur ett professions- och verksamhetsperspektiv. Fallbeskrivningar diskuteras varvid de etiska och rättsliga principer som är styrande för insatserna sätts i fokus. Slutligen behandlas samhälleliga och rättsliga aspekter på samarbete mellan olika aktörer inom det sociala området samt vid bemötande av klienter.
Delkursens lärandemål
Delkursens arbetsformer
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål
Kursen består av tre delkurser:
1. Humanjuridik, 7,5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. redogöra för lagmotiv med hjälp av förarbeten,
2. tillämpa rättsregler på områden av särskild betydelse för socialt arbete, och
3. redogöra för barns behov och för sådana samhälls- och familjeförhållanden som påverkar kvinnors och mäns livsbetingelser med utgångspunkt från ett juridiskt perspektiv.
2. Socialrätt med förvaltningsrätt, 12,5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. redogöra för social- och förvaltningsrättens innehåll och roll i samhället,
2. tillämpa social- och förvaltningsrättsliga regler på de rättsområden som har särskild betydelse för socialt arbete,
3. relatera olika typer av åtgärder till de rättsregler och övergripande rättsliga och etiska principer som styr lagstiftningen inom det sociala området,
4. kritiskt granska den juridiska normbildningen, och
5. redogöra för betydelsen av samverkan med andra yrkesgrupper vid tolkning och tillämpning av socialrättsliga regler.
3. Handläggning och dokumentation i socialt arbete, 10 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. motivera vad som ska dokumenteras i en utredning med hänsyn till rättsregler och etiska överväganden,
2. genomföra sociala utredningar och motivera beslut för olika typer av situationer inom det socialrättsliga området,
3. föredra utredningar och delta i förhandlingar i socialnämnd,
4. värdera interventioner i det sociala arbetet med utgångspunkt från rättsliga och etiska aspekter, och
5. samråda med klienter vid handläggning av sociala utredningar.
Arbetsformer
Kursen består av tre delkurser:
1. Humanjuridik, 7,5 hp
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, enskilda studier, gruppövningar och seminarier. För att uppnå lärandemål 1 utarbetar studenten, med hjälp av informationssökning av förarbeten, en skriftlig redogörelse för lagmotiv, vilken föredras vid ett seminarium inför studentgruppen. För att uppnå lärandemål 2 och 3 presenteras kursinnehållet vid föreläsningar, varefter studenten förbereder och vid grupparbeten diskuterar såväl verkliga rättsfall som fingerade rättsliga situationer avseende barns, kvinnors och mäns levnadsvillkor. Lärandemål 2 och 3 stöds av att studenten presenterar, analyserar och diskuterar sina bedömningar och slutsatser vid obligatoriska seminarier. Av de schemalagda momenten är kursintroduktion, gästföreläsningar, seminarier och redovisningstillfällen obligatoriska och utgör, tillsammans med den avslutande skriftliga enskilda tentamen, underlag för bedömningen.
2. Socialrätt med förvaltningsrätt, 12,5 hp
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, enskilda studier, gruppövningar samt seminarier och är delvis nätbaserad. För att studenten ska kunna uppnå lärandemål 1 och 2 presenteras kursinnehållet vid föreläsningar, varefter studenten förbereder och vid grupparbeten diskuterar såväl verkliga rättsfall som fingerade situationer utifrån de behandlade rättsområdena. Koppling till lärandemål 3-5 görs genom att studenten presenterar, analyserar och diskuterar sina bedömningar och slutsatser samt föreslår lämplig samverkan med andra yrkesgrupper i olika typer av sociala situationer. Av de schemalagda momenten är kursintroduktion, gästföreläsningar och seminarier obligatoriska och utgör, tillsammans med den avslutande skriftliga tentamen, underlag för bedömningen.
3. Handläggning och dokumentation i socialt arbete, 10 hp
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, filmvisning, enskilda studier, handledning, gruppövningar samt seminarier och rollspel. Lärandemål 1 och 2 stöds genom att studenterna tilldelas utredningsuppgifter som de handlägger under hela delkursen, och lärandemål 3 stöds av att studenterna föredrar utredningsuppgiften i form av rollspel. För att uppnå lärandemål 4 diskuterar studenterna verkliga och fingerade rättsliga situationer. Koppling till lärandemål 5 görs genom att studenten tränar på att bedriva lösningsbaserade utredningssamtal med klienter under handläggning och dokumentation av sociala utredningar. Av de schemalagda momenten är kursintroduktion, gästföreläsningar, seminarier och redovisningstillfällen obligatoriska och utgör underlag för bedömningen.
Bedömningsformer
Kursen består av tre delkurser:
1. Humanjuridik, 7,5 hp
Seminarier och skriftlig salstentamen utgör underlag för bedömning av om lärandemålen är uppfyllda. Lärandemål 1 examineras även genom en skriftlig tillämpningsuppgift med föredragning inför studentgruppen. Fokus vid bedömningen av studentens prestationer ligger på förmågan att tillämpa ett juridiskt tillvägagångssätt vid tolkning och tillämpning av rättsreglerna. Eventuell frånvaro i obligatoriska moment kan kompenseras enligt beslut av examinator.
2. Socialrätt med förvaltningsrätt, 12,5 hp
Samtliga lärandemål examineras genom en skriftlig salstentamen. Lärandemålen examineras även genom seminarieuppgifter. Fokus i examinationen ligger på studentens förmåga att göra bedömningar och att argumentera för olika lösningar samt att reflektera över beslutens konsekvenser liksom att muntligt och skriftligt formulera slutsatser. Bedömningen omfattar även studentens redogörelser för samverkan med företrädare för t.ex. polis, sjukvård och skola i olika typer av sociala situationer. Eventuell frånvaro i obligatoriska moment kan kompenseras enligt beslut av examinator.
3. Handläggning och dokumentation i socialt arbete, 10 hp
Lärandemålen examineras genom en skriftlig handläggningsuppgift och en föredragning inför studentgruppen. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att göra utredningar samt att argumentera för olika lösningar och reflektera över beslutens konsekvenser liksom att muntligt och skriftligt formulera slutsatser samt att tillämpa kunskaperna i praktiska övningar. Bedömningen av handläggningsuppgiften omfattar även studentens förmåga till samverkan med företrädare för t.ex. polis, sjukvård och skola vid utredningar som rör det sociala arbetet. Eventuell frånvaro i obligatoriska moment kan kompenseras enligt beslut av examinator.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur och övriga läromedel
1. Humanjuridik, 7.5 hp
Clevesköld, L, Thunved, A & Thunved, B (senaste upplagan). Samhället och de unga lagöverträdarna. Stockholm: Norstedts Juridik AB. 150 s.
Gabinus Göransson, H (senaste upplagan). Arbetsrätten. En introduktion. Stockholm: Norstedts Juridik. 130 s.
Hammarberg, T (senaste upplagan). Mänskliga rättigheter, konventionen om barnets rättigheter. Utrikesdepartementet. 80 s. Finns på UD 05.059 webbplats: regeringen.se.
Hollander, A (senaste upplagan). Juridik och socialt arbete. I Meeuwisse, A, Sunesson, S & Swärd, H. (red.) Socialt arbete – En grundbok. Stockholm: Natur & Kultur. 20 s.
Hydén, H & Hydén T (senaste upplagan). Rättsregler. En introduktion till juridiken. Lund: Studentlitteratur AB. 200 s.
Häggroth, S & Peterson, C-G (senaste upplagan). Kommunalkunskap. Så fungerar din kommun. Stockholm: Hjalmarson & Högberg. 200 s.
Olshed, M (senaste upplagan). Hyresjuridik för socionomer. Malmö: Gleerups Utbildning AB. 130 s.
Wennberg, S (senaste upplagan). Introduktion till straffrätten. Stockholm: Norstedts Juridik AB. 110 s.
Wickström, A & Komujärvi, U (senaste upplagan). Familjerätten. En introduktion. Stockholm: Norstedts Juridik AB. 200 s.
Aktuell lagtext, rättsfall och arbetsmaterial tillkommer.
2. Socialrätt med förvaltningsrätt, 12.5 hp
Björkman, U & Lundin, O (senaste upplagan). Kommunen och lagen – en introduktion. Uppsala: Iustus förlag. 100 s.
Socialstyrelsen (2008). Handläggning och dokumentation inom socialtjänsten. Artikelnummer 2008-101-1. 290 s. Finns på webbadress: www.sos.se.
Staaf, A & Zanderin, L (senaste upplagan). Förvaltningsrätt – en introduktion för professionsutbildningar. Malmö: Liber AB. 125 s.
Staaf, A & Zanderin, L (senaste upplagan). Mänskliga rättigheter i svensk belysning. Malmö: Liber AB. 224 s.
Staaf, A, Zanderin, L & Wendel, L (senaste upplagan). Hälso- och sjukvårdsrätt – en introduktion för professionsutbildningar. Malmö: Liber AB. 150 s.
Thunved, A (senaste upplagan). Nya sociallagarna. Stockholm: Norstedts Juridik AB. 500 s.
Thunved, A & Clevesköld. L (senaste upplagan). Sekretess: handbok för socialtjänsten, Stockholm: Norstedts Juridik AB. 100 s.
Aktuell lagtext, vetenskapliga artiklar, rättsfall och arbetsmaterial tillkommer.
3. Handläggning och dokumentation i socialt arbete, 10 hp
Davidsson, B (senaste upplagan). Handläggning av stöd och service till människor med funktionshinder enligt LSS och SoL. Lund: Studentlitteratur. 187 s.
Edvardsson, B (senaste upplagan). Kritisk utredningsmetodik. Malmö: Liber AB. 240 s.
Konventionen om rättigheter för personer med funktionshinder. 52 s. Finns på webbadress: www.regeringen.se
Socialstyrelsen (2006). Föreskrifter och allmänna råd om dokumentation under handläggning och genomförande av insatser enligt SoL, LVU, LVM och LSS. SOSFS 2006:5 (S). 9 s. Finns på webbadress: www.sos.se
Socialstyrelsen (2008). Handläggning och dokumentation inom socialtjänsten. Artikelnummer 2008-101-1. 290 s. Finns på webbadress: www.sos.se
Socialstyrelsen (2001). Rättssäkerhet inom äldreomsorgen: ett samarbetsprojekt mellan Socialstyrelsen och länsstyrelsernas sociala enheter. Stockholm: Socialstyrelsen. Artikelnummer 2001-109-4. 78 s.
Thunved, A (senaste upplagan). Nya sociallagarna. Stockholm: Norstedts Juridik AB. 500 s.
Thunved, A (senaste upplagan). Sekretess: handbok för socialtjänsten. Stockholm: Norstedts Juridik AB. 100 s.
Aktuell lagtext, vetenskapliga artiklar, rättsfall och arbetsmaterial tillkommer.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs efter varje delkurs slutförande och för att resultatet av kursvärderingen återkopplas till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängliga på särskild plats samt återkopplas till de studenter som påbörjar delkursen vid nästkommande kurstillfälle. I delkurs 2 och 3 genomförs dessutom en formativ utvärdering (s.k. temperaturtagning) efter halva delkursen. Även resultatet av denna diskuteras med studenterna på schemalagd tid.