Kursplan våren 2020
Kursplan våren 2020
Benämning
Arbete, försörjning och socialpolitik
Engelsk benämning
Work, Provision and Social Policy
Kurskod
SC122A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2018-02-05
Gäller från
2018-09-03
Behörighetskrav
Matematik B, Samhällskunskap A.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Socialt arbete
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i socionomprogrammet och är en kurs inom huvudområdet socialt arbete på nivå 1-30 hp som även kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i socialt arbete.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar grundläggande kunskaper om socialpolitiska begrepp och teorier om arbete, försörjning och välfärd, av relevans för det sociala arbetet som kunskaps- och praxisområde.
Innehåll
I kursen behandlas socialpolitikens och välfärdsstatens framväxt och moderna utformning, funktionssätt och fördelningsmässiga utfall. Socialpolitiska problem som marginalisering, utanförskap och försörjningssvårigheter diskuteras med utgångspunkt från begreppen kön, etnicitet och klass. Socialpolitikens utveckling och dess relation till den politiska och ekonomiska utvecklingen analyseras med specifik utgångspunkt i arbetsmarknad, försörjning och produktion samt fördelning av social service och socialförsäkringar. Slutligen diskuteras de framtida utmaningar som den svenska socialpolitiken står inför, som globalisering, privatisering, och den tredje sektorns roll med särskild tonvikt lagd på konsekvenserna för det sociala arbetet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
1. beskriva den svenska socialpolitikens framväxt och dess nuvarande organisation med hjälp av socialvetenskaplig teori relevant för socialt arbete,
2. redogöra för den historiska utvecklingen och de nuvarande förändringarna avseende individers och samhällsgruppers möjlighet till försörjning genom arbetsmarknaden och socialpolitiska försörjningssystem, och
3. beskriva konsekvenserna av de utmaningar som den svenska socialpolitiska modellen står inför i en globaliserad värld.
Arbetsformer
Undervisningen bygger på studentaktiva former som innefattar föreläsningar och gruppdiskussioner. Ett viktigt inslag i kursen är att studenten håller sig á jour med den aktuella debatten i frågor av relevans för kursens innehåll, som underlag för diskussioner på föreläsningarna.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom en enskild skriftlig uppgift. Eventuell frånvaro i obligatoriska moment kan kompenseras enligt beslut av examinator.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt de tider som anges i studiehandledningen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Ankarloo, D (2004) Den svenska modellen och globaliseringen. En översikt. I Magnússon, F & Plantin, L (red) Mångfald och förändring i socialt arbete. Lund: Studentlitteratur. s 123-142. 19 s.
Berglund, T & Esser, I (2014) Modell i förändring. Landrapport om Sverige, Fofa-rapport 2014: 10. (finns som pdf-fil). 218 s
Bergmark, Å & Fritzell, J (2007) Välfärdens utveckling efter 1990-talets kris, Socialvetenskaplig tidskrift nr 2-3, 2007. s 102-109 7 s. (pdf-fil)
Borevi, K (2002) Välfärdsstaten och den mångkulturella utmaningen. Statsvetenskapliga institutionen, Uppsala universitet, Uppsala. Kap 1, 40 s.
Cousins, M (2005) ”Gender and the Welfare State”, I: Cousins, Mel. European Welfare States, London: SAGE, s. 58-74. 16 s. (pdf-fil)
Hartman, L (2011) (red.) Konkurrensens konsekvenser: vad händer med svensk välfärd? Stockholm: SNS utdrag, ca 150 s.
Johansson, H & Iver Horneman, M.r (red.) Aktivering – arbetsmarknadspolitik och socialt arbete i förändring, Stockholm: Liber. Valda delar ca 100-150 s.
Mattsson, K (2014) Välfärdsfabriken: om arbetets mening och gränslös kontroll, Leopard Förlag. 191 s
Sundén, A, Andersen, T.M. & Roine, J (2014) Hur får vi råd med välfärden?, Konjunkturrådets Rapport 2014, SNS Förlag (finns som pdf-fil). 123 s
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängliga på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.