Kursplan våren 2022
Kursplan våren 2022
Benämning
Samhällsstruktur, socialt samspel och social förändring
Engelsk benämning
Social Structure, Social Interaction and Social Change
Kurskod
SC121A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2018-02-05
Gäller från
2018-09-03
Behörighetskrav
Matematik B, Samhällskunskap A.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Socialt arbete
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i socionomprogrammet och är en kurs inom huvudområdet socialt arbete på nivå 1-30 hp som även kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i socialt arbete.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar grundläggande kunskaper om sociologiska begrepp och teorier av relevans för det sociala arbetet, som beskriver samhällsstruktur, socialt samspel och social förändring.
Innehåll
Sociologisk teori diskuteras och tillämpas på olika företeelser i det moderna samhället som till exempel arbetsliv, socialisation, avvikande beteende, utbildning, familjeliv, social stratifiering, befolkningsfrågor, exklusion och inklusion, stat och statliga organ samt det civila samhället. Utifrån ett klass- och maktperspektiv behandlas frågor om genus, etnicitet och kulturkonflikter. Företeelserna diskuteras med utgångspunkt från såväl nationella som internationella och historiska perspektiv. Slutligen behandlas konsekvenserna av samhälleliga förändringar för utformningen av svensk socialpolitik och praktiskt socialt arbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
1. jämförasociologiska teorier utifrån deras bidrag till analys av sociala problem och utveckling av det praktiska sociala arbetet,
2. redogöra för skillnader mellan begreppen aktörer och strukturer samt för samspelet mellan dessa,
3. beskriva de maktstrukturer som påverkar genus, etnicitet och social differentiering med hjälp av intersektionella analyser, och
4. redogöra för strukturen hos, och förändringen av, samhälleliga system och subsystem samt hur dessa utgör ramar för socialpolitiken och det sociala arbetet.
Arbetsformer
Föreläsningar och seminarier är de dominerande arbetsformerna. Interaktiva och studentaktiva arbetsformer som temaarbeten genomförs i vilka teoritillämpning utgör det centrala innehållet.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom en individuell skriftlig uppgift och en gruppuppgift.
I den individuella uppgiften examineras de begrepp och teorier som presenteras i kursen. I gruppuppgiften redovisar studenterna skriftligt och muntligt centrala aspekter vid analys av en sociologisk fallstudie. Eventuell frånvaro i obligatoriska moment kan kompenseras enligt beslut av examinator.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till minst två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt de tider som anges i studiehandledningen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Dahlgren, L & Starrin, B (2004) Emotioner, vardagsliv & samhälle - en introduktion till emotionssociologi, Malmö: Liber AB. ca 125 av 228 s.
Pease, B & Fook, J. (1999) Transforming Social Work Practice. London: Routledge. 234 s.
Repstad, P (2005) Sociologiska perspektiv i vård, omsorg och socialt arbete. Andra utgåvan. Lund: Studentlitteratur. Ca 140 av 296 s.
Ritzer, G (2009) Sociologisk teori. Malmö: Liber AB. ca 400 av 553 s.
Vetenskapliga artiklar tillkommer om cirka 100 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängliga på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.