Kursplan våren 2014
Kursplan våren 2014
Benämning
Sociala förhållanden och levnadsvillkor i ett föränderligt samhälle
Engelsk benämning
Social Structures and Life Conditions in a Changing Society
Kurskod
SC112A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2014-08-20
Gäller från
2014-11-10
Behörighetskrav
Matematik B, Samhällskunskap A.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Socialt arbete
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i socionomprogrammet och är en kurs inom huvudområdet socialt arbete på nivå 1- 30 hp, som även kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i socialt arbete.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar grundläggande kunskaper om samhälleliga förhållanden och individers och gruppers livsvillkor av relevans för praktiskt socialt arbete på global och lokal nivå.
Innehåll
Kursen består av två delkurser.
Delkurser
1. Sociala förhållanden i ett lokalt perspektiv, 10 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas det svenska samhället med avseende på individers och gruppers livsvillkor, utifrån centrala teman för praktiskt socialt arbete: fattigdom, bostadsförhållanden, arbetsliv och hälsa. Som ett genomgående tema i kursen löper den sociala strukturens påverkan på individers hälsa i ett livsförloppsperspektiv. I studiet av dessa teman tillämpas begrepp som genus, klass och etnicitet. Lokala sociala problem relateras till sociala och hälsorelaterade problem som till exempel fattigdom och bristande jämlikhet. Delkursen innehåller en orientering om hur den svenska statsapparaten är uppbyggd och om medborgerliga demokratiska rättigheter och skyldigheter. Delkursen innehåller även en genomgång av de statistiska begrepp som är nödvändiga för att kunna läsa och förstå tabeller och diagram.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
1. beskriva individers livsvillkor med avseende på arbete, boende, fattigdom och hälsa,
2. redogöra för medborgerliga rättigheter och deras organisering på lokal, regional och statlig nivå i välfärdsstaten, och
3. exemplifiera livsvillkoren för det sociala arbetets målgrupper i ett livsförloppsperspektiv på lokal nivå.
Delkursens arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och en fältstudie. Studenterna genomför gruppvis en social områdesbeskrivning, som innefattar observationer av bostadsområden och/eller sociala miljöer där människor interagerar. Denna sammanställs till en skriftlig rapport, som även redovisas muntligt.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 – 3 examineras genom en enskild salstentamen och en fältrapport innefattande en områdesbeskrivning om bostadsområden och/eller gemensamma arenor. Fältrapporten examineras muntligt och skriftligt där särskild vikt läggs vid studentens framställning och argumentering.
2. Globala perspektiv på socialt arbete, 5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen relateras lokala och nationella sociala förhållanden till ett globalt sammanhang, En viktig utgångspunkt är mänskliga rättigheter och deras relation till människors livsvillkor och socialt arbete. I delkursen diskuteras vidare det sociala arbetet och livsvillkoren för det sociala arbetets målgrupper i relation till etnicitet, etniska relationer och det mångkulturella samhället. Ett intersektionellt perspektiv är genomgående i delkursen.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
1. Relatera lokala och nationella sociala förhållanden till ett internationellt sammanhang,
2. redogöra för mänskliga rättigheter och deras relation till livsvillkor och socialt arbete, och
3. beskriva hur faktorer som migration och etniska relationer påverkar såväl sociala förhållanden, och som det sociala arbetets villkor i det mångkulturella samhället.
Delkursens arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och obligatoriska seminarier.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 – 3 examineras genom obligatoriska seminarier och hemtentamen. Eventuell frånvaro i obligatoriska moment kan kompenseras enligt beslut av examinator.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Lärandemål
Kursen består av två delkurser
1. Sociala förhållanden i ett lokalt perspektiv, 10 hp
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
1. Beskriva individers livsvillkor med avseende på arbete, boende, fattigdom och hälsa,
2. redogöra för medborgerliga rättigheter och deras organisering på lokal, regional och statlig nivå i välfärdsstaten, och
3. exemplifiera livsvillkoren för det sociala arbetets målgrupper i ett livsförloppsperspektiv på lokal nivå.
2. Globala perspektiv på socialt arbete, 5 hp
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
1. Relatera lokala och nationella sociala förhållanden till ett internationellt sammanhang,
2. redogöra för mänskliga rättigheter och deras relation till livsvillkor och socialt arbete, och
3. beskriva hur faktorer som migration och etniska relationer påverkar såväl sociala förhållanden, och som det sociala arbetets villkor i det mångkulturella samhället.
Arbetsformer
I delkurs 1 bedrivs undervisningen i form av föreläsningar och en fältstudie. Studenterna genomför gruppvis en social områdesbeskrivning, som innefattar observationer av bostadsområden och/eller sociala miljöer där människor interagerar. Denna sammanställs till en skriftlig rapport, som även redovisas muntligt.
I delkursen bedrivs undervisningen i form av föreläsningar och obligatoriska seminarier.
Bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemålen 1 – 3 genom en enskild salstentamen och en fältrapport innefattande en områdesbeskrivning om bostadsområden och/eller gemensamma arenor. Fältrapporten examineras muntligt och skriftligt där särskild vikt läggs vid studentens framställning och argumentering.
I delkursen examineras lärandemål 1 – 3 genom obligatoriska seminarier och hemtentamen. Eventuell frånvaro i obligatoriska moment kan kompenseras enligt beslut av examinator.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur och övriga läromedel
1. Sociala förhållanden i ett lokalt perspektiv, 10 hp
Bryman, A (2011) Samhällsvetenskapliga metoder. Malmö: Liber. Kap 14-17. Kvantitativ dataanalys, 131 s.
Cederberg, M (2012) Gymnasieskolan – inte en skola för alla? En forskningssammanställning om låg utbildning och hälsa. Rapport till Malmökommissionen. Malmö stad. 36s
Cederberg, M (2014) Områdesbeskrivningar - livsvillkor, uppväxtvillkor och prevention. Kompendium. Läggs ut som pdf på It’s Learning. 20 s
Mattsson, T (2010) Intersektionalitet i socialt arbete. Teori, reflektion och praxis. Malmö: Gleerups utbildning AB. 204 s
Olsson, Sören & Törnquist, Anders (2009), Förorten – insatser och utveckling under 40 år. Arkus. 56 s.
Salonen, T (2011) (red.) Hela staden. Social hållbarhet eller desintegration? Umeå: Borea. Urval av del 1, 2, 5. 61 s.
Salonen, T (2012) Befolkningsrörelser, försörjningsvillkor och bostadssegregation – en sociodynamisk analys av Malmö. Rapport till Malmökommissionen. Malmö stad. 65 s.
Socionomen 4 (2010) Temanummer EU:s fattigdomsår. Läses: 100/115 s Läggs ut som pdf-fil på It’s Learning.
Standing, G (2013) Prekariatet. Den nya farliga klassen. Göteborg: Daidalos. Första delen. 140 s.
Thörn, C (2004) Kvinnans plats(er) - bilder av hemlöshet. Göteborg: Égalité. 272 s.
Öberg, P (2013) Livslopp i förändring. I Andersson, L. (red.) Socialgerontologi. Andra upplagan. Lund: Studentlitteratur. 19 s. NY
Tillkommer 200 sidor vetenskaplig litteratur.
2. Globala perspektiv på socialt arbete, 5 hp
Björngren Cuadra, C & Staaf, A (2011). Mänskliga rättigheter i socialtjänsten. (Kompendium; delas ut i samband med kursstart). 50 s.
Darvishpour, M och Westin, C (2008) Migration och etnicitet. Perspektiv på ett mångkulturellt Sverige. Lund: Studentlitteratur. 416 s.
Elias, N & Scotson, J L (2011) Etablerade och outsiders. Lund: Arkiv förlag/A-Z förlag. Inledningen. 30 s
Lyons, K Manion, K & Carlsen, M (2006) International perspectives on social work. Global conditions of local practice. Houndsmill: Palgrave Mac Millan. 272 s
Salonen, T (2011) (red) Hela staden: social hållbarhet eller desintegration? Umeå : Borea. Urval av del 2. 36 s.
Standing, G (2013) Prekariatet. Den nya farliga klassen. Göteborg: Daidalos. Andra delen. 141 s.
Tillkommer 200 sidor vetenskaplig litteratur.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att två kursvärderingar genomförs. En formativ kursvärdering (s.k. temperaturtagning) görs efter halva delkursen. Denna sammanställs och återkopplas till studenterna snarast möjligt. Sammanställningen presenteras på kursens hemsida och återkoppling sker under lektionstid. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursen/delkursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.