Kursplan hösten 2012
Kursplan hösten 2012
Benämning
Sociala förhållanden och levnadsvillkor i ett föränderligt samhälle
Engelsk benämning
Social Structures and Life Conditions in a Changing Society
Kurskod
SC112A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2012-07-02
Gäller från
2012-09-03
Behörighetskrav
Matematik B, Samhällskunskap A.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i socionomprogrammet och är en kurs inom huvudområdet socialt arbete på nivå 1- 30 hp, som även kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i socialt arbete.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar grundläggande kunskaper om samhälleliga förhållanden och individers och gruppers livsvillkor av relevans för praktiskt socialt arbete.
Innehåll
I kursen behandlas det svenska samhället med avseende på individers och gruppers livsvillkor, utifrån centrala teman för praktiskt socialt arbete: fattigdom, bostadsförhållanden, arbetsliv och hälsa. Som ett genomgående tema i kursen löper den sociala strukturens påverkan på individers hälsa. I studiet av dessa teman tillämpas begrepp som genus, klass och etnicitet. Lokala sociala problem relateras till världsomspännande sociala och hälsorelaterade problem som till exempel HIV/AIDS, fattigdom, folkomflyttningar och bristande jämlikhet. Kursen innehåller en introduktion till mänskliga rättigheter och deras relation till socialt arbete samt en orientering om hur den svenska statsapparaten är uppbyggd och om medborgerliga demokratiska rättigheter och skyldigheter. Det sociala arbetet och livsvillkoren för det sociala arbetets målgrupper diskuteras i relation till etnicitet, etniska relationer och det mångkulturella samhället. Kursen innehåller även en genomgång av de statistiska begrepp som är nödvändiga för att kunna läsa och förstå tabeller och diagram.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
1. beskriva individers livsvillkor med avseende på arbete, boende, fattigdom och hälsa,
2. relatera lokala och nationella sociala förhållanden till ett internationellt sammanhang,
3. redogöra för mänskliga rättigheter och deras relation till livsvillkor och socialt arbete,
4. redogöra för medborgerliga rättigheter och deras organisering på lokal, regional och statlig nivå i välfärdsstaten,
5. beskriva hur faktorer som migration och etniska relationer påverkar såväl sociala förhållanden som det sociala arbetets villkor i det mångkulturella samhället, och
6. exemplifiera livsvillkoren för det sociala arbetets målgrupper i ett livsförloppsperspektiv.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och grupparbeten. Studenterna genomför gruppvis en social områdesbeskrivning, som innefattar observationer av bostadsområden och/eller sociala miljöer där människor interagerar. Denna sammanställs till en skriftlig rapport, som även redovisas muntligt.
Bedömningsformer
Lärandemålen 1 – 6 examineras genom enskilda tentamina och seminarier, enskilt och i grupp. Därutöver examineras lärandemål 6 genom en fältrapport innefattande en områdesbeskrivning om bostadsområden och/eller gemensamma arenor. Fältrapporten examineras muntligt och skriftligt där särskild vikt läggs vid studentens framställning och argumentering. Eventuell frånvaro i obligatoriska moment kan kompenseras enligt beslut av examinator.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt de tider som anges i studiehandledningen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Ahrne, G, Roman, C & Franzén, M (2008) Det sociala landskapet: en sociologisk beskrivning av Sverige från 1950-talet till början av 2000-talet. Göteborg:Korpen. Läses: Kap 1,2 5,6. 168 /318 s
Björngren Cuadra, C & Staaf, A (2011). Mänskliga rättigheter i socialtjänsten. (Kompendium; delas ut i samband med kursstart). 50 s.
Darvishpour, M och Westin, C (2008) Migration och etnicitet. Perspektiv på ett mångkulturellt Sverige. Lund: Studentlitteratur. Läses: Kap.1-3,6-9,11,12,14-16 277/ 416 s.
Fors, S (2010) Blood on the tracks. Life-course perspectives on health inequalities in later life. Stockholm Social studies in Social Work 27. Stockholm university. Läses: 60 s (s 11-70) Finns som –fil.
Fransson, A & Sundén, A (2005) ”Vad är arbetslinjen?” Samtal om socialförsäkring nr. 4, Socialförsäkringsutredningen, Stockholm. 65 s. Finns som pdf-fil.
Grönmo, S (2006) Metoder i samhällsvetenskap. Malmö: Liber. Kap 13 och 14. Ca 43 s av 422 s.
Lindqvist, R (2007) Funktionshinder i välfärdssamhället. Malmö: Gleerups. s. 163–192. 29 s.
Lyons, K Manion, K & Carlsen, M (2006) International perspectives on social work. Global conditions of local practice. Houndsmill: Palgrave Mac Millan. Läses: Kap 2,3,4 6,7 108 s/258 s
Mattsson, T (2010) Intersektionalitet i socialt arbete. Teori, reflektion och praxis. Malmö: Gleerups utbildning AB. Läses: 115/ 204 s (kap 1-9)
Parker, M G (2002) Socioekonomisk status och hälsa hos äldre. I Andersson, L. (red.) Socialgerontologi. Lund: Studentlitteratur. 17 s (s128-145).
Petersson, O (2007) Statsbyggnad. Den offentliga sektorns organisation. Sjätte uppl. Stockholm: SNS förlag. Läses: 75/115 s. (Kap 3-8)
Salonen, T (2011) (red) Hela staden : social hållbarhet eller desintegration? Umeå : Borea, 2011 / 350 s.
Socialstyrelsen (2006) Social rapport. Finns som pdf-fil. Läses:140/ 260 s
Socialstyrelsen (2010) Social rapport. Finns som pdf-fil. Läses: 100/314 s.
Socionomen 4 (2010) Temanummer EU:s fattigdomsår. Läses: 100/115 s
Wilkinson, R & Pickett, K (2010) Jämlikhetsanden, Därför är mer jämlika samhällen nästan alltid bättre samhällen. Stockholm: Karneval förlag. 304 s.
Öberg, P (2002) Livslopp i förändring. I Andersson, L. (red.) Socialgerontologi. Lund: Studentlitteratur. s. 44-63. 19 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att två kursvärderingar genomförs. En formativ kursvärdering (s.k. temperaturtagning) görs efter halva delkursen. Denna sammanställs och återkopplas till studenterna snarast möjligt. Sammanställningen presenteras på kursens hemsida och återkoppling sker under lektionstid. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursen/delkursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.