Kursplan hösten 2014
Kursplan hösten 2014
Benämning
Socialt arbete som teoretiskt och praktiskt fält
Engelsk benämning
Social Work in Theory and Practice
Kurskod
SC111A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2014-06-24
Gäller från
2014-09-01
Behörighetskrav
Matematik B, Samhällskunskap A.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Socialt arbete
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i socionomprogrammet och är en kurs inom huvudområdet socialt arbete på nivå 1 - 30 hp som även kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i socialt arbete.
Syfte
Kursen syftar till att introducera studenten i socialt arbete som akademiskt och professionellt fält samt till att studenten utvecklar förmåga till samarbete och medvetenhet om behovet av kontinuerlig kunskapsutveckling.
Innehåll
Kursen består av två delkurser:
Delkurser
1. Socialt arbete - teoretiskt och praktiskt fält, 14 hp
Delkursens innehåll
Delkursen inleds med en introduktion till socialt arbete som forsknings- verksamhets- och utbildningsområde. Vidare problematiserar delkursens första moment kunskapssyn inom socialt arbete och socialt arbete som en normativ praktik. Vidare diskuteras socialt arbete i ett historiskt och internationellt perspektiv. Särskild vikt läggs vid socialt arbete i en mångkulturell kontext. Uppkomsten av sociala problem utifrån olika teoretiska perspektiv samt hur normalitet och avvikelse konstrueras diskuteras. I moment två behandlas centrala frågeställningar för utveckling av yrkesrollen, som relationen till klienter, samarbetet med andra yrkesgrupper, självreflektion och nödvändigheten av ett yrkesetiskt förhållningssätt. mMomentet innehåller även en introduktion till akademiskt skrivande och forskningsmetodik. Moment tre innehåller teorier om grupprocesser.
Delkursens lärandemål
1. redogöra för det sociala arbetets mål, utformning och innehåll i det mångkulturella samhället, med utgångspunkt från ett nationellt, internationellt och historiskt perspektiv,
2. redogöra för uppkomsten av sociala problem och olika typer av sociala interventioner,
3. reflektera över kunskapssyn och dess koppling till evidensbaserat socialt arbete,
4. reflektera över etik och komplexiteten i socionomers möten med klienter och brukare i socialt arbete,
5. reflektera över grupprocesser och gruppens dynamik,
6. visa förståelse för ett kunskapsbaserat kritiskt förhållningssätt, grundläggande informationskompetens samt utarbeta en akademisk text,
7. redogöra för forskningsmetodologiska ansatser på ett grundläggande sätt och
8. reflektera över samverkan och samarbete mellan olika yrkesprofessioner.
Delkursens arbetsformer
Undervisningen i båda delkurserna bygger på studentaktivt lärande med föreläsningar, seminarier, litteraturstudier, fältstudier och övningar. Kursen inleds med en introduktionsvecka med föreläsningar och gruppdiskussioner. Delar av innehållet i introduktionsveckan kan förläggas som internat. Kursen innehåller arbetsuppgifter som utförs individuellt och i grupp, och som redovisas muntligt och skriftligt. Dessutom förekommer gruppövningar. Studenten genomför även fältstudier av verksamheter som bedriver socialt arbete.
Delkursens bedömningsformer
Moment 1: Socialt arbete och sociala problem, 9 hp.
I momentet examineras lärande mål 1 och 2 såväl skriftligt som muntligt genom seminarier samt genom en enskild skriftlig tentamen.
Moment 2: Socialt arbete, etik och samhällsvetenskaplig metod, 3 hp.
I momentet examineras lärande mål 3,4,6,7,8, såväl skriftligt som muntligt genom seminarier samt genom en enskild skriftlig tentamen.
Moment 3: Grupprocesser, 2 hp
I momentet examineras lärandemål 5 muntligt och skriftligt.
2. Personlig och professionell utveckling I, 1 hp
Delkursens innehåll
I delkursen diskuteras de kognitiva, emotionella och interaktionsmässiga komponenter som konstituerar lärandeprocesser och kontinuerlig kunskapsutveckling Studenten tränar sin förmåga att göra en självvärdering och med utgångspunkt från denna bedöma sin studieteknik, kompetens och kunskap.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. reflektera över kognitiva och emotionella komponenter i lärandeprocesser och koppla dessa till sina studieerfarenheter.
Delkursens arbetsformer
Undervisningen i båda delkurserna bygger på studentaktivt lärande med föreläsningar, seminarier, litteraturstudier, fältstudier och övningar. Kursen inleds med en introduktionsvecka med föreläsningar och gruppdiskussioner. Delar av innehållet i introduktionsveckan kan förläggas som internat. Kursen innehåller arbetsuppgifter som utförs individuellt och i grupp, och som redovisas muntligt och skriftligt. Dessutom förekommer gruppövningar. Studenten genomför även fältstudier av verksamheter som bedriver socialt arbete.
Delkursens bedömningsformer
Delkursen examineras genom ett obligatoriskt undervisningsmoment. Vid obligatoriska moment kan eventuell frånvaro kompenseras enligt beslut av exminator. I delkurs 2 ges betygen Underkänd eller Godkänd.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt de tider som anges i studiehandledningen.
Lärandemål
Kursen består av två delkurser:
1. Socialt arbete - teoretiskt och praktiskt fält, 14 hp
1. redogöra för det sociala arbetets mål, utformning och innehåll i det mångkulturella samhället, med utgångspunkt från ett nationellt, internationellt och historiskt perspektiv,
2. redogöra för uppkomsten av sociala problem och olika typer av sociala interventioner,
3. reflektera över kunskapssyn och dess koppling till evidensbaserat socialt arbete,
4. reflektera över etik och komplexiteten i socionomers möten med klienter och brukare i socialt arbete,
5. reflektera över grupprocesser och gruppens dynamik,
6. visa förståelse för ett kunskapsbaserat kritiskt förhållningssätt, grundläggande informationskompetens samt utarbeta en akademisk text,
7. redogöra för forskningsmetodologiska ansatser på ett grundläggande sätt och
8. reflektera över samverkan och samarbete mellan olika yrkesprofessioner.
2. Personlig och professionell utveckling I, 1 hp
Efter avslutad kurs ska studenten kunna reflektera över kognitiva och emotionella komponenter i lärandeprocesser och koppla dessa till sina studieerfarenheter.
Arbetsformer
Undervisningen i båda delkurserna bygger på studentaktivt lärande med föreläsningar, seminarier, litteraturstudier, fältstudier och övningar. Kursen inleds med en introduktionsvecka med föreläsningar och gruppdiskussioner. Delar av innehållet i introduktionsveckan kan förläggas som internat. Kursen innehåller arbetsuppgifter som utförs individuellt och i grupp, och som redovisas muntligt och skriftligt. Dessutom förekommer gruppövningar. Studenten genomför även fältstudier av verksamheter som bedriver socialt arbete.
Bedömningsformer
Delkurs 1 består av 3 moment:
Moment 1: Socialt arbete och sociala problem, 9 hp.
I momentet examineras lärande mål 1 och 2 såväl skriftligt som muntligt genom seminarier samt genom en enskild skriftlig tentamen.
Moment 2: Socialt arbete, etik och samhällsvetenskaplig metod, 3 hp.
I momentet examineras lärande mål 3,4,6,7,8, såväl skriftligt som muntligt genom seminarier samt genom en enskild skriftlig tentamen.
Moment 3: Grupprocesser, 2 hp
I momentet examineras lärandemål 5 muntligt och skriftligt.
Delkursen examineras genom ett obligatoriskt undervisningsmoment. Vid obligatoriska moment kan eventuell frånvaro kompenseras enligt beslut av exminator. I delkurs 2 ges betygen Underkänd eller Godkänd.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt de tider som anges i studiehandledningen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
1. Socialt arbete - teoretiskt och praktiskt fält, 14 hp
Björngren Cuadra, C., Lalander, P och Righard, E (2013) Socialt arbete i Malmö. Perspektiv och utmaningar. Socialvetenskaplig tidskrift nr 1 s. 4 – 12.
Blennberger, Erik (2013). Bemötandets etik. Lund: Studentlitteratur AB. 160 s.
Blom, Björn, Moren, Stefan & Nygren, Lennart (2013). Kunskap i socialt arbete. Om villkor, processer och användning. Stockholm: Natur & Kultur, valda delar 150 s.
Gudmundsson,P. (2012) Skrivanvisningar för studenter . Handfast handledning för studenter som skriver rapporter och examensarbete. Malmö högskola. Hälsa och samhälle.
Johansson, E., Laanemets, L. och Svensson, K. (2008) Handlingsutrymme. Natur och kultur, 230 s.
Johansson, T. och Lalander, P. (2013) Vardagslivets socialpsykologi. Andra upplagan. Stockholm: Liber. 215 s.
Jones, N.D. och Truell R. (2012) The Global Agenda for Social Work and Social Development: A place to link together and be effective in a globalized world. International Social Work 55 (4) s. 454 – 472.
Meeuwisse, Anna & Swärd, Hans (2013). Perspektiv på sociala problem. Stockholm: Natur & Kultur, valda delar 200 s.
Socialvetenskaplig tidskrift (2003)Temanummer: Svensk välfärd under hundra år. Årgång 10, Nr. 2-3. 93 s av 170 s.
Svedberg, L. (2012). Gruppsykologi, Om grupper, organisationer och ledarskap. Femte upplagan. Lund: Studentlitteratur. Kap 1-18. 225 s av 359 s.
2. Personlig och professionell utveckling I, 1 hp
Campart, M (2010) Reflekterande processer i hjälpprofessioner – ett psykologiskt perspektiv. I Cuadra, C (Red.) Omvårdnad i mångkulturella rum. Frågor om heder, etik och reflektion. Lund: Studentlitteratur. 30 s.
Ytterligare artiklar om ca 100 sidor tillkommer.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att två kursvärderingar genomförs i delkurs 1 En formativ kursvärdering (s.k. temperaturtagning) görs efter halva delkursen. Denna sammanställs och återkopplas till studenterna snarast möjligt. Sammanställningen presenteras på kursens hemsida och återkoppling sker under lektionstid. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursen/delkursens slutförande. I delkurs 2 genomförs enbart en summativ kursvärdering. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.