Kursplan våren 2022
Kursplan våren 2022
Benämning
Omvårdnad: Ledarskap i teori och praktik – inriktning barn och ungdomar
Engelsk benämning
Nursing: Leadership in Theory and Practice – Focusing Children and Adolescents
Kurskod
SB721A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2021-09-28
Gäller från
2022-01-17
Behörighetskrav
Sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp, vilket inkluderar ett självständigt arbete om 15 hp.
Yrkesverksam som legitimerad sjuksköterska motsvarande ett års tjänstgöring.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdomar 60 hp och erbjuds under termin 2.
Syfte
Syfte med kursen är att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper om ledarskap och organisationer, för att självständigt kunna leda arbetet i ett interprofessionellt team inom hälso- och sjukvård för barn och ungdomar. Dessa kunskaper reflekteras utifrån ett jämställdhets- och globalt perspektiv. Kursen syftar även till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper om pedagogik som handledning och undervisning för att kunna leda en hälsofrämjande intervention.
Innehåll
Kursen består av 2 delkurser:
Delkurser
1. Ledarskap i teori och praktik, 2 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas teorier och modeller för ledarskap, organisationer samt patientsäkerhet som syftar till att stödja specialistsjuksköterskans ledarskap utifrån ett jämställdhetsperspektiv. Lagar, styrdokument och riktlinjer samt forskning som är relevanta för sjuksköterskans ledarskap diskuteras.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1. kritiskt redogöra för teorier och modeller för ledarskap samt organisation utifrån ett reflekterande jämställdhetsperspektiv, och
2. förklara och argumentera för lagar, regelverk och styrdokument som är av relevans för specialistsjuksköterskans ledarskap.
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemål 1 och 2 bedrivs undervisningen i form av föreläsningar om teorier, modeller och organisation för ledarskap, seminarium där studenten tränas i att argumentera samt egna studier.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 och 2 examineras i form av en skriftlig individuell tentamen. Fokus i examinationens bedömning ligger på studentens förmåga att redogöra för teorier och modeller för ledarskap och organisation samt för lagar, regelverk, styrdokument och jämställdhetsperspektiv som är av relevans för specialistsjuksköterskans ledarskap.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt betyg på skriftlig tentamen. För väl godkänt betyg på delkursen krävs väl godkänt betyg på skriftlig tentamen.
Detaljerade bedömningskriterier återfinns i studiehandledning.
2. Hälsofrämjande intervention för barn och ungdomar, 5.5 hp
Delkursens innehåll
I delkurs 2 behandlas hälsofrämjande interventioner samt undervisning för barn och ungdomar i förskolan eller skolan med avseende för praktisk tillämpning innefattande hälsofrämjande undervisning utifrån ett jämställdhets- och globalt perspektiv.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1. planera och genomföra hälsofrämjande interventioner för barn och ungdomar utifrån ett jämställdhets- och globalt perspektiv, och
2. tillämpa relevant pedagogik för hälsofrämjande undervisning i förskolan eller skolan.
Delkursens arbetsformer
Undervisningen i delkurs 2 bedrivs i form av egna studier, föreläsningar och tillhörande seminarium med fokus på hälsofrämjande interventioner i förskola eller skola. Lärandemål 1 och 2 uppnås genom att studenten planerar och genomför hälsofrämjande intervention utifrån valfritt ämne av relevans.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1-2 examineras i form av ett individuellt akademiskt paper som diskuteras vid ett examinerande seminarium. Fokus på bedömningen läggs vid den individuella studentens förmåga att både skriftligt och muntligt argumentera, problematisera och reflektera kring genomförande och utvärdering av hälsofrämjande undervisning. Bedömningen lägger vikt vid såväl kvalitet som form och struktur (kritisk akademisk skrivton samt referenshantering) där tyngdpunkten i bedömningen dock ligger på innehållet.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt akademiskt paper. För väl godkänt betyg på delkursen krävs väl godkänt betyg på akademiskt paper. Detaljerade bedömningskriterier återfinns i studiehandledning.
För godkänt betyg på hela kursen krävs godkänt resultat på delkurs 1 och delkurs 2.
För väl godkänt betyg på hela kursen krävs utöver det som krävs för godkänt betyg, väl godkänt resultat på skriftligt akademiskt paper i delkurs 2.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Kurslitteratur
1. Ledarskap i teori och praktik, 2 hp
Edberg A-K, Ehrenberg A, Friberg F, Wallin L, Wijk H, Öhlen J, (2021) Omvårdnad på avancerad nivå - kärnkompetenserna inom sjuksköterskans specialistområde. Lund; Studentlitteratur. 600 s.
Lundin K, Sandström B, (2020) Ledarskap inom vård och omsorg. Lund: Studentlitteratur. 240 s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 200 s.
2. Hälsofrämjande intervention för barn och ungdomar, 5.5 hp
Lundin K, Sandström B, (2020) Ledarskap inom vård och omsorg. Lund: Studentlitteratur. 240 s.
Milerad J, Lindgren C, (2017) Evidensbaserad Elevhälsa, Lund: Studentlitteratur AB. ca 240 s.
Rosengren K, (2013) Vårdledarskap: att utveckla och förbättra framtidens vård och omsorg. Lund: Studentlitteratur. 320 s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 150 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande samt att resultat av kursvärderingen återkopplas till studenten på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.