Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Omvårdnad: Forskningsmetodik
Engelsk benämning
Nursing: Research Methodology
Kurskod
SB713A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2022-03-29
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp, vilket inkluderar ett självständigt arbete om 15hp. Yrkesverksam som sjuksköterska med svensk legitimation motsvarande ett års tjänstgöring.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdomar 60 hp och erbjuds under termin 1.
Innehåll
Syftet med kursen är att den studerande skall tillägna sig kunskaper om vanligen förekommande forskningsdesigner inom pediatrisk omvårdnad och medicinsk vetenskap samt dess filosofiska och vetenskapsteoretiska utgångspunkter. Kursen syftar även till att studenten fördjupar kunskap och förmåga i akademiskt skrivande, förmåga att formulera problemställningar ur ett etiskt perspektiv av betydelse för pediatrisk omvårdnad inom hälso- och sjukvårdsforskning samt tillämpning av ett kritiskt analytiskt förhållningssätt. Kursen behandlar vanligen förekommande studiedesigner för kvalitativa och kvantitativa metoder. Dessa diskuteras i relation till tillämpning, styrkor och svagheter med särskilt fokus på framställandet av kunskap utifrån perspektiven pediatrisk omvårdnad och medicinsk vetenskap. Inom ramen för forskningsprocessen ska studenten konstruera syfte och problemställningar ur ett etiskt perspektiv av relevans för pediatrisk vård- och omvårdnad
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
1. problematisera och sammanfatta grunderna i de vanligaste studiedesignerna inom kvalitativ och kvantitativ metod,
2. analysera och värdera syfte och problemställningars ur ett etiskt perspektiv av betydelse för val av studiedesign och metod inom en hälso- och sjukvårdskontext med särskilt fokus på pediatrisk vård och omvårdnad,
3. tillämpa ett akademiskt skrivande som kännetecknas av ett kritiskt förhållningssätt, och
4. tillämpa forskningsprocessen genom att självständigt formulera syfte och problemställning av relevans för medicinsk vetenskap och pediatrisk omvårdnad inom specialistsjuksköterskans kompetensområde.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, egna studier och seminarier (lärandemål 1-4). För att studenten ska kunna uppnå lärandemål 1 och 2 arbetar studenterna i grupper med att förbereda och genomföra en presentation vid ett seminarium som behandlar en slumpmässigt tilldelad vetenskaplig metod. Lärandemål 3 och 4 uppnås genom att studenten skriftligt presenterar ett syfte och en eller flera problemställningar av relevans för pediatrisk omvårdnad samt lämplig studiedesign för problemställningen vid ett seminarium. Av de schemalagda momenten är seminarier obligatoriska.
Bedömningsformer
Kursens lärandemål 1-4 examineras individuellt både skriftligt och muntligt vid ett seminarium. Bedömningen för lärandemålens uppfyllande baseras på hur väl underbyggd projektplanen är metodologiskt samt förmågan att formulera syfte och problemställningar ur ett etiskt perspektiv av betydelse för medicinsk vetenskap och pediatrisk omvårdnad. Dessutom bedöms syftets och problemställningarnas relevans för specialistsjuksköterskans kompetensområde inom pediatrisk omvårdnad. Detaljerade bedömningskriterier återfinns i studiehandledning. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker via skriftlig inlämningsuppgift i händelse av att nytt tillfälle för uppföljningsseminarium ej kan erbjudas under terminstid.
För godkänt betyg på kursen krävs godkänd projektplan samt att övriga obligatoriska momenten är uppfyllda. För väl godkänt betyg på kursen krävs dessutom väl godkänt betyg på examinationsmomentet projektplan.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schema.
Kurslitteratur
Beauchamp T L, Childress JF, (2019) Principles of Biomedical Ethics. (8 ed.) Oxford: University Press. 512s.
Polit D F, Beck C T, (2020) Nursing Research, Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. (11 ed.) Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins. 814s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 150 s.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursutvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna, Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.