Kursplan hösten 2021
Kursplan hösten 2021
Benämning
Omvårdnad: Omvårdnad inom hälso- och sjukvård för barn och ungdomar
Engelsk benämning
Nursing: Nursing in Primary- and Hospital Care for Children and Adolescents
Kurskod
SB712A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2021-01-12
Gäller från
2021-08-30
Behörighetskrav
Sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp, vilket inkluderar ett självständigt arbete om 15 hp.
Yrkesverksam som legitimerad sjuksköterska motsvarande ett års tjänstgöring.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot hälso-och sjukvård för barn och ungdomar 60hp och erbjuds under termin 1.
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper i pediatrisk omvårdnad och medicinsk vetenskap. Detta för att självständigt kunna leda pediatrisk omvårdnad utifrån evidens och jämställdhet, med fokus på omvårdnadsprocessen inom barnhälsovård, elevhälsans medicinska insats och barnsjukvård med fokus på specialistsjuksköterskans kompetensområde.
Innehåll
Kursen består av två delkurser: Omvårdnad i barnhälsovård och elevhälsans medicinska insats (7.5hp) samt Omvårdnad i barnsjukvård (7.5hp). Undervisningen utgår från studenternas tidigare kunskaper och baseras på aktivt kunskapssökande. Evidensbaserad omvårdnad diskuteras kritiskt i förhållande till jämställdhet och specialistsjuksköterskans funktion och roll.
Delkurser
1. Omvårdnad i barnhälsovård/elevhälsans medicinska insats, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas specialistsjuksköterskans uppdrag inom barnhälsovården och elevhälsans medicinska insatser. avseende hälsoundersökningar, medicinska bedömningar och vaccinationsverksamheten Delkursen omfattar barns fysiska, psykiska, sociala och kognitiva utveckling och föräldraskapets olika villkor i ett mångkulturellt perspektiv. Delkursen behandlar också promotion, prevention samt hälsofrämjande undervisning och stöd med inriktning mot barnet och dess familjs beslutsfattande, delaktighet, rättigheter. Delkursens innehåll sätts i relation till aktuella lagar, riktlinjer, författningar och konventioner samt etiska aspekter, evidensbaserad omvårdnad och omvårdnadsprocessen.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1. analysera och integrera kunskap inom omvårdnad och medicinsk vetenskap avseende medicinska insatser inom barnhälsovården och elevhälsan med fokus på barns speciella utvecklingsbehov, jämställdhet och föräldrastöd.
2. analysera och värdera relevanta omvårdnads- och medicinska åtgärder utifrån evidensbaserad omvårdnad och omvårdnadsprocessen i samverkan med barn och dess familj för att främja hälsa och förebygga ohälsa, och
3. redogöra för och kritiskt resonera kring relevanta författningar, konventioner, lagar och riktlinjer.
Delkursens arbetsformer
Undervisningen i delkurs bedrivs i form av egna studier, föreläsningar och obligatoriskt grupparbete med tillhörande seminarium. För att stimulera inlärning av lärandemålen 1-3 erbjuds föreläsningar utifrån barnhälsovårdens och elevhälsans uppdrag. Lärandemål 1-3 tränas genom presentation av för områden relevanta fall i samband med ett obligatoriskt seminarium. Eventuell frånvaro vid obligatoriska läraktiviteter komplettera enligt beslut av examinator och sker via en skriftlig individuell inlämningsuppgift händelse av att nytt tillfälle för uppföljningsseminarium ej kan erbjudas under terminstid.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1–3 examineras i ett individuellt akademiskt paper. Fokus för bedömning är den individuella studentens förmåga att analysera, värdera samt integrera kunskap gällande barns och dess familjs individuella behov och preventiva åtgärder för att främja hälsa och förebygga ohälsa utifrån barnhälsovårdens och elevhälsans verksamhet. I bedömningen läggs vikten på innehållet men även kvalitet, form och struktur, akademiskt skrivande och referenshantering bedöms. För godkänt betyg krävs det att alla obligatoriska moment i kursen är godkända. För väl godkänt betyg krävs det betyg väl godkänd på individuellt akademiskt paper (se fastställda kriterier i studiehandledning).
2. Omvårdnad i barnsjukvård, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas specialistsjuksköterskans uppdrag inom barnsjukvården med inriktning mot barn och dess familjs beslutsfattande, delaktighet och rättigheter. I delkursen behandlas olika pediatriska sjukdomars patofysiologi, samt dess behandling, komplikationer och prognos. Utifrån ett omvårdnads- och medicinskt perspektiv diskuteras och behandlas komplexa vårdbehov inklusive vård i livets slut inom den pediatriska omvårdnaden. Vidare diskuteras åtgärder utifrån omvårdnadsprocessen och kärnkompetenser för att främja fysisk, psykisk och social hälsa vid akut-, långvarig sjukdom. I delkursen ingår även träning i att kritiskt värdera vetenskap och beprövad erfarenhet inom det pediatriska omvårdnadsområdet relaterat till barn- och/ eller familjecentrerad vård, etiska aspekter, relevanta författningar, konventioner, lagar och riktlinjer.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1. analysera och redogöra för samt integrera kunskap om olika pediatriska sjukdomars patofysiologi, behandling, prognos och komplikationer utifrån jämställdhet
2. kritiskt värdera pediatrisk omvårdnad vid komplexa vårdbehov inklusive vård i livets slutskede,
3. identifiera och planera att tillämpa pediatrisk omvårdnad utifrån evidens och omvårdnadsprocessen för att främja fysiska, psykiska och sociala hälsa vid akut-, långvarig och/eller kronisk sjukdom, och
4. kritiskt värdera vetenskap och beprövad erfarenhet inom det pediatriska omvårdnadrelaterat till barn- och/ eller familjecentrerad vård, samhälleliga och etiska aspekter utifrån relevanta författningar, konventioner, lagar och riktlinjer.
Delkursens arbetsformer
Undervisningen i delkursen bedrivs i form av egna studier, föreläsningar och obligatoriska grupparbeten. För att stimulera inlärning av lärandemål 1-4 erbjuds föreläsningar om olika pediatriska sjukdomstillstånd och relevant pediatrisk omvårdnad. Lärandemål 1 - 4 tränas genom ett grupparbete med ett efterföljande obligatoriskt seminarium. Eventuell frånvaro vid obligatoriska läraktiviteter komplettera enligt beslut av examinator och sker via skriftlig individuell inlämningsuppgift i händelse av att nytt tillfälle för uppföljningsseminarium ej kan erbjudas under terminstid.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1–4 examineras i en individuell skriftlig tentamen och fokus för bedömningen är den individuella studentens förmåga att analysera, kritisk värdera och integrera kunskap samt förklara olika pediatriska sjukdomstillstånd, behandlingar och utifrån gällande regelverk planera att tillämpa pediatrisk omvårdnad utifrån omvårdnadsprocessen.. För godkänt betyg krävs det att alla obligatoriska moment i kursen är godkända. För väl godkänt betyg krävs det betyg väl godkänd på den individuella skriftliga tentamen (se fastställda kriterier i studiehandledning).
Bedömningsformer för hela kursen
För godkänt betyg på hela kursen krävs godkänt resultat på de i kursen ingående examinationsmomenten samt att övriga obligatoriska moment är uppfyllda. För väl godkänt betyg på kursen krävs dessutom väl godkänt betyg på individuellt akademiskt paper och individuell skriftlig tentamen.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schema.
Kurslitteratur och övriga läromedel
1. Omvårdnad i barnhälsovård/elevhälsans medicinska insats, 7.5 hp
Clausson E, Morberg, S (red) (2019) Skolsköterskans hälsofrämjande arbete. Lund: Studentlitteratur (ca 200s.)
Edberg AK, Ehrenberg A, Friberg F, Wallin L, Wijk H, Öhlén J, (2013) Omvårdnad på avancerad nivå – kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. Lund: Studentlitteratur. (264s.)
Lundberg S, Olsson GL, (2016) Smärta och smärtbehandling hos barn och ungdomar. Lund: Studentlitteratur AB (ca 100s.).
Magnusson M, Blennow M, Hagelin E, Sundelin C. Sundelin, C (red) (2016) Barnhälsovård (upplaga 6). Stockholm: Liber AB. (294s.).
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 300s.
2. Omvårdnad i barnsjukvård, 7.5 hp
Christofferson R, Läckgren G, Stenberg A, (red) (2015) Grottes barnkirurgi och barnurologi. Lund: Studentlitteratur AB. (ca 200s.)
Edberg AK, Ehrenberg A, Friberg F, Wallin L, Wijk H, Öhlén J, (2013) Omvårdnad på avancerad nivå – kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. Lund: Studentlitteratur. (264s.)
Hallström I, Lindberg T, (red) (2015) Pediatrisk omvårdnad (upplaga 2). Stockholm: Liber AB. (ca 300s.)
Hansèus K, Jägervall M, Norman M, (red) (2020) Barnmedicin (upplaga 5). Lund: Studentlitteratur AB. (914s.)
Lundberg S, Olsson GL, (2016) Smärta och smärtbehandling hos barn och ungdomar. Lund: Studentlitteratur AB (ca 150s.)
Raadu G, (red)(senaste upplaga) Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Solna: Almqvist & Wiksell. (ca 100s.)
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 300 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att två kursvärderingar genomförs. En formativ kursvärdering (så kallad temperaturtagning) görs efter halva kursen. Denna sammanställs och återkopplas till studenterna på schemalagd tid. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet skriftligt och muntligt till studenterna under början av nästkommande kurs. Minnesanteckningar från återkopplingen upprättas och görs tillgängliga på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästtillkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.