Kursplan hösten 2019
Kursplan hösten 2019
Benämning
Omvårdnad: Omvårdnad inom hälso- och sjukvård för barn och ungdomar
Engelsk benämning
Nursing: Nursing in Primary- and Hospital Care for Children and Adolescents
Kurskod
SB712A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2019-06-24
Gäller från
2019-09-02
Behörighetskrav
Sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp, vilket inkluderar ett självständigt arbete om 15 hp.
Yrkesverksam som legitimerad sjuksköterska motsvarande ett års tjänstgöring.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot hälso-och sjukvård för barn och ungdomar 60hp och erbjuds under termin 1.
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper i pediatrisk omvårdnad och medicinsk vetenskap. Detta för att självständigt kunna leda omvårdnad utifrån omvårdnadsprocessen och kärnkompetenserna inom barnhälsovård, elevhälsans medicinska insats och barnsjukvård.
Innehåll
Kursen består av två delkurser: Omvårdnad i barnhälsovård och elevhälsans medicinska insats (7.5hp) samt Omvårdnad i barnsjukvård (7.5hp). Undervisningen utgår från studenternas tidigare kunskaper och baseras på aktivt kunskapssökande. Kärnkompetenserna diskuteras kritiskt i förhållande till omvårdnadsprocessen och specialistsjuksköterskans funktion och roll.
Delkurser
1. Omvårdnad i barnhälsovård/elevhälsans medicinska insats, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas specialistsjuksköterskans uppdrag inom barnhälsovården och elevhälsans medicinska insatser. Delkursen omfattar barns fysiska, psykiska, sociala och kognitiva utveckling och föräldraskapets villkor i ett mångkulturellt perspektiv. Delkursen behandlar också promotion, prevention samt hälsofrämjande undervisning och stöd med inriktning mot barnet och dess familjs beslutsfattande, delaktighet, rättigheter. Delkursens innehåll sätts i relation till aktuella lagar, riktlinjer, författningar och konventioner samt etiska aspekter, kärnkompetenserna och omvårdnadsprocessen.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1. förklara och motivera hälsoundersökningar, medicinska bedömningar och vaccinationsverksamheten inom barnhälsovården och elevhälsan med fokus på barns utveckling, speciella behov och föräldrastöd.
2. identifiera och tillämpa relevanta omvårdnads- och medicinska åtgärder utifrån omvårdnadsprocessen och kärnkompetenserna i samverkan med barn och dess familj för att främja hälsa och förebygga ohälsa, och
3. redogöra för och kritiskt resonera kring relevanta författningar, konventioner, lagar och riktlinjer.
Delkursens arbetsformer
Undervisningen i delkurs bedrivs i form av egna studier, fältstudie, föreläsningar och grupparbete med tillhörande seminarium. För att stimulera inlärning av lärandemålen 1-3 erbjuds föreläsningar utifrån barnhälsovårdens och elevhälsans uppdrag. Lärandemål 1-2 tränas genom presentation av fältstudie i samband med ett obligatoriskt seminarium. Lärandemål 3 tränas genom ett grupparbete som presenteras i ett obligatoriskt seminarium. Eventuell frånvaro vid obligatoriska läraktiviteter kompenseras enligt beslut av examinator och sker via en skriftlig individuell inlämningsuppgift händelse av att nytt tillfälle för uppföljningsseminarium ej kan erbjudas under terminstid.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1–3 examineras i ett individuellt akademiskt paper. Fokus för bedömning är den individuella studentens förmåga att identifiera barns och dess familjs individuella behov och redogöra för och motivera preventiva åtgärder för att främja hälsa och förebygga ohälsa utifrån barnhälsovårdens och elevhälsans verksamhet. I bedömningen läggs vikten på innehållet men även kvalitet, form och struktur, akademiskt skrivande och referenshantering bedöms. För godkänt betyg krävs det att alla obligatoriska moment i kursen är godkända. För väl godkänt betyg krävs det betyg väl godkänd på individuellt akademiskt paper.
2. Omvårdnad i barnsjukvård, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas specialistsjuksköterskans uppdrag inom barnsjukvården med inriktning mot barn och dess familjs beslutsfattande, delaktighetoch rättigheter. I delkursen behandlas olika pediatriska sjukdomars patofysiologi, samt dess behandling, komplikationer och prognos. Utifrån ett omvårdnads- och medicinskt perspektiv diskuteras och behandlas komplexa vårdbehov inklusive vård i livets slut inom den pediatriska omvårdnaden. Vidare diskuteras åtgärder utifrån omvårdnadsprocessen och kärnkompetenser för att främja fysisk, psykisk och social hälsa vid akut-, långvarig och/eller kronisk sjukdom. I delkursen ingår även träning i att kritiskt värdera vetenskap och beprövad erfarenhet inom det pediatriska omvårdnadsområdet relaterat till barn- och/ eller familjecentrerad vård, etiska aspekter, relevanta författningar, konventioner, lagar och riktlinjer.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1. identifiera och förklara olika pediatriska sjukdomars patofysiologi, behandling, prognos och komplikationer,
2. kritiskt värdera pediatrisk omvårdnad vid komplexa vårdbehov inklusive vård i livets slutskede,
3. identifiera och tillämpa åtgärder utifrån omvårdnadsprocessen och kärnkompetenser för att främja fysiska, psykiska och sociala hälsa vid akut-, långvarig och/eller kronisk sjukdom, och
4. kritiskt värdera vetenskap och beprövad erfarenhet inom det pediatriska omvårdnadsområdet relaterat till barn- och/ eller familjecentrerad vård, etiska aspekter, relevanta författningar, konventioner, lagar och riktlinjer.
Delkursens arbetsformer
Undervisningen i delkursen bedrivs i form av egna studier, föreläsningar, grupparbete och studiebesök. För att stimulera inlärning av lärandemål 1-4 erbjuds föreläsningar om pediatriska sjukdomstillstånd samt studiebesök. Lärandemål 2 och 3 tränas genom ett grupparbete med ett efterföljande obligatoriskt seminarium. Lärandemål 4 tränas genom ett obligatoriskt seminarium med en individuell presentation. Eventuell frånvaro vid obligatoriska läraktiviteter kompenseras enligt beslut av examinator och sker via skriftlig individuell inlämningsuppgift i händelse av att nytt tillfälle för uppföljningsseminarium ej kan erbjudas under terminstid.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1–4 examineras i en individuell skriftlig tentamen och fokus för bedömningen är den individuella studentens förmåga att identifiera och förklara olika pediatriska sjukdomstillstånd, kritiskt värdera behandlingar och utifrån gällande regelverk tillämpa omvårdnadsåtgärder och kärnkompetenser för att främja barnets hälsa. För godkänt betyg krävs det att alla obligatoriska moment i kursen är godkända. För väl godkänt betyg krävs det betyg väl godkänd på den individuella skriftliga tentamen.
Bedömningsformer för hela kursen
För godkänt betyg på hela kursen krävs godkänt resultat på de i kursen ingående examinationsmomenten samt att övriga obligatoriska moment är uppfyllda. För väl godkänt betyg på kursen krävs dessutom väl godkänt betyg på individuellt akademiskt paper och individuell skriftlig tentamen.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schema.
Kurslitteratur och övriga läromedel
1. Omvårdnad i barnhälsovård/elevhälsans medicinska insats, 7.5 hp
Edberg AK, Ehrenberg A, Friberg F, Wallin L, Wijk H, Öhlén J, (2013) Omvårdnad på avancerad nivå – kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. Lund: Studentlitteratur. 264s.
Hallström I, Lindberg T, (red) (2015) Pediatrisk omvårdnad (upplaga 2). Stockholm: Liber AB. (ca 300 sidor)
Hansèus K, Lagercrantz H, Lindberg T, (red) (2012) Barnmedicin (upplaga 4). Lund: Studentlitteratur AB. (ca 500 sidor)
Hwang P, Nilsson B, (2011) Utvecklingspsykologi. Stockholm: Natur och Kultur. (ca 200 sidor)
Magnusson M, Blennow M, Hagelin E, Sundelin C, (2009) Barnhälsovård. Stockholm: Liber AB. (ca 300 sidor)
Raadu G, (red)(senaste upplaga) Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Solna: Almqvist & Wiksell. (ca 100 sidor)
Wilkinson JM, (2011) Nursing process and critical thinking. 5th Edition. United States of America: Pearson. 480s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 300 sidor.
2. Omvårdnad i barnsjukvård, 7.5 hp
Christofferson R, Läckgren G, Stenberg A, (red) (2015) Grottes barnkirurgi och barnurologi. Lund: Studentlitteratur AB. (ca 200 sidor)
Edberg AK, Ehrenberg A, Friberg F, Wallin L, Wijk H, Öhlén J, (2013) Omvårdnad på avancerad nivå – kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. Lund: Studentlitteratur. 264s.
Hallström I, Lindberg T, (red) (2015) Pediatrisk omvårdnad (upplaga 2). Stockholm: Liber AB. (ca 300 s.)
Hansèus K, Lagercrantz H, Lindberg T, (red) (2012) Barnmedicin (upplaga 4). Lund: Studentlitteratur AB. (ca 500 s)
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 300 sidor.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att två kursvärderingar genomförs. En formativ kursvärdering (så kallad temperaturtagning) görs efter halva kursen. Denna sammanställs och återkopplas till studenterna på schemalagd tid. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet skriftligt och muntligt till studenterna under början av nästkommande kurs. Minnesanteckningar från återkopplingen upprättas och görs tillgängliga på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästtillkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.