Kursplan hösten 2023
Kursplan hösten 2023
Benämning
Omvårdnad: Teorier och begrepp för omvårdnad och profession
Engelsk benämning
Nursing: Theories and Concepts for Nursing and Profession
Kurskod
SB711A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2023-04-25
Gäller från
2023-08-28
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp, vilket inkluderar ett självständigt arbete om 15hp. Yrkesverksam som sjuksköterska med svensk legitimation motsvarande ett års tjänstgöring.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdomar 60hp och erbjuds under termin 1.
Innehåll
Kursen syftar till att studenten utvecklar fördjupad kunskap och förståelse om centrala begrepp inom medicinsk vetenskap, vårdvetenskap och omvårdnad i teoretiskt och empiriskt sammanhang. Studenten utvecklar även fördjupade kunskaper om; kärnkompetenser, kulturmedvetenhet och jämställdhet utifrån specialistsjuksköterskans funktion i pediatrisk omvårdnad inom hälso- och sjukvård för barn och ungdomar. Avslutningsvis syftar kursen till att studenten utvecklar färdigheter i akademiskt skrivande och kritiskt analytiskt förhållningssätt.
Under kursens gång behandlas och belyses centrala begrepp och teorier i relation till omvårdnad och medicinsk vetenskap av relevans för det pediatriska omvårdnadsarbetet inom hälso- och sjukvård för barn och ungdomar ur ett professions- och verksamhetsperspektiv. Begrepp såsom kärnkompetens, jämställdhet och omvårdnadsprocess bearbetas utifrån barns olika livsvillkor i relation till specialistsjuksköterskans funktion. Vidare bearbetas begreppen kulturmedvetenhet och profession i relation till specialistsjuksköterskans funktion inom pediatrisk omvårdnad. Avslutningsvis diskuteras sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet, akademiskt skrivande och vikten av att anta ett kritiskt förhållningssätt.
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
1. analysera och problematisera teorier av relevans för pediatrisk omvårdnad och medicinsk vetenskap,
2. förklara och problematisera begreppen profession, beprövad erfarenhet och vetenskap i relation till specialistsjuksköterskans funktion,
3. förklara och kritiskt granska begreppen kulturmedvetenhet och jämställdhet i relation till pediatrisk omvårdnad och medicinsk vetenskap inom hälso- och sjukvård för barn och ungdomar, och
4. tillämpa akademiskt skrivande och anta ett kritiskt förhållningssätt satt i relation till textens uppbyggnad och vetenskapliga innehåll.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av egna studier, föreläsningar, studentledda gruppföreläsningar och seminarier. För att studenten ska kunna uppnå lärandemålen presenteras kursinnehållet vid föreläsningar. Därefter behandlas lärandemål 1-3 under tre obligatoriska seminarier. Under seminarium ett tränas lärandemål 1 och seminarium två lärandemål 2-3 vilka genomförs i form av studentledda gruppföreläsningar. Under seminarium tre tränas lärandemål 4 i form av ett respondent- och opponentskap baserat på en skriftlig individuell inlämningsuppgift.
Bedömningsformer
Lärandemålen 1-4 examineras i en skriftlig individuell inlämningsuppgift (som även behandlas under seminarium tre). Fokus i bedömningen är den enskilda studentens förmåga att utifrån specialistsjuksköterskans perspektiv skriftligen förklara, analysera och kritiskt granska en självständigt vald teori av relevans för pediatrisk omvårdnad och medicinsk vetenskap. Vidare bedöms studentens förmåga att utifrån valda teori skriftligen problematisera begreppen kulturmedvetenhet och jämställdhet ur ett pediatriskt omvårdnadsperspektiv. Tyngdpunkt i bedömningen läggs på innehåll men även vid kvalitet, form och struktur. Detaljerade bedömningskriterier återfinns i studiehandledning. Eventuell frånvaro vid obligatoriska läraktiviteter kompletteras enligt beslut av examinator och sker via skriftlig individuell inlämningsuppgift i händelse av att nytt tillfälle för uppföljningsseminarium ej kan erbjudas under terminstid.
För godkänt betyg på kursen krävs godkänt resultat på kursens examinationsmoment samt att övriga kurskrav avseende obligatoriska moment är uppfyllda. För väl godkänt betyg på kursen krävs dessutom väl godkänt betyg på kursens examinationsmoment.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat
Kurslitteratur
Edberg AK, Ehrenberg A, Wijk H, Öhlén J, (2021) Omvårdnad på avancerad nivå – kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden (2:a uppl.). Lund: Studentlitteratur AB. 595 s.
Kersey-Matusiak G, (2015) Kulturkompetent omvårdnad. Lund: Studentlitteratur AB. 256 s.
Polit D F, Beck C-T, (2020) Nursing Research, Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice (11 ed.) Philadelphia. Lippincott Williams & Wikins. 814 s.
Willman A, (2022) Teorier för omvårdnad.1a upplagan. Lund: Studentlitteratur AB. 406 s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 150 s.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursutvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna, Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.