Kursplan hösten 2021
Kursplan hösten 2021
Benämning
Omvårdnad: Teorier och begrepp för omvårdnad och profession
Engelsk benämning
Nursing: Theories and Concepts for Nursing and Profession
Kurskod
SB711A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2021-01-12
Gäller från
2021-08-30
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp, vilket inkluderar ett självständigt arbete om 15hp. Yrkesverksam som sjuksköterska med svensk legitimation motsvarande ett års tjänstgöring.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdomar 60hp och erbjuds under termin 1.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar fördjupad kunskap och förståelse om centrala begrepp inom medicinsk vetenskap, vårdvetenskap och omvårdnad i såväl ett teoretiskt, som ett empiriskt sammanhang. Kursen ska även leda till fördjupade kunskaper om; kärnkompetenserna, kulturmedvetenhet och jämställdhet utifrån specialistsjuksköterskans funktion i pediatrisk omvårdnad inom hälso- och sjukvård för barn och ungdomar. Syftet med kursen är också att studenten ska utveckla färdigheter i akademiskt skrivande och kritiskt analytiskt förhållningssätt.
Innehåll
Kursen behandlar och belyser centrala begrepp och teorier i relation till omvårdnad och medicinsk vetenskap av relevans för det pediatriska omvårdnadsarbetet inom hälso- och sjukvård för barn och ungdomar ur ett professions- och verksamhetsperspektiv. Kärnkompetenser, jämställdhet och omvårdnadsprocessen utifrån barns olika livsvillkor i relation till specialistsjuksköterskans funktion bearbetas. Begreppen kulturmedvetenhet och profession o problematiseras i relation till specialistsjuksköterskans funktion inom pediatrisk omvårdnad. Sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet diskuteras. Slutligen behandlas akademiskt skrivande och vikten av att anta ett kritiskt förhållningssätt.
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
1 analysera och problematisera kring teorier av relevans för pediatrisk omvårdnad och medicinsk vetenskap.
2. förklara och problematisera kring begreppen profession, beprövad erfarenheter och vetenskap i relation till specialistsjuksköterskans funktion,
3. förklara och kritiskt granska begreppen kulturmedvetenhet och jämställdhet i relation till pediatrisk omvårdnad och medicinsk vetenskap inom hälso- och sjukvård för barn och ungdomar, och
4. tillämpa akademiskt skrivande och anta ett kritiskt förhållningssätt satt i relation till textens uppbyggnad och vetenskapliga innehåll.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, grupparbete, egna studier och seminarier. För att studenten ska kunna uppnå lärandemålen presenteras kursinnehållet först vid föreläsningar. Därefter behandlas lärandemål 1-3 under tre obligatoriska seminarier där seminarium ett fokuserar på lärandemål 1 och seminarium två fokuserar på lärandemål 2-3. Lärandemål 1-4 tränas under obligatoriskt seminarium genom respondent- och opponentskap baserad på en skriftlig individuell inlämningsuppgift. Eventuell frånvaro vid obligatoriska läraktiviteter kompletteras enligt beslut av examinator och sker via skriftlig inlämningsuppgift i händelse av att nytt tillfälle för uppföljningsseminarium ej kan erbjudas under terminstid.
Bedömningsformer
Lärandemålen 1-4 examineras i en skriftlig individuell inlämningsuppgift (individuellt akademiskt paper). Fokus i bedömningen ligger på den enskilda studentens förmåga att skriftligt förklara, analysera, samt kritiskt granska en självständigt vald teori av relevans för ämnet ur en specialistsjuksköterskans funktion inom hälsa- och sjukvård för barn och ungdomar. Vidare bedöms studenternas förmåga att problematisera kring kulturmedvetenhet och jämställdhet i relation till pediatrisk omvårdnad. Tyngden i bedömningen läggs på innehåll men även på kvalitet samt form och struktur. Detaljerade bedömningskriterier återfinns i studiehandledning. För godkänt betyg på kursen krävs godkänt resultat på kursens examinationsmoment samt att övriga kurskrav avseende obligatoriska moment är uppfyllda. För väl godkänt betyg på kursen krävs dessutom väl godkänt betyg på kursens examinationsmoment.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schema.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Edberg AK, Ehrenberg A, Friberg F, Wallin L, Wijk H, Öhlén J, (2013) Omvårdnad på avancerad nivå – kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. Lund: Studentlitteratur. 264 s.
Hwang P, Nilsson B, (2019) Utvecklingspsykologi. Stockholm: Natur Kultur Akademisk. 417 s.
Kersey-Matusiak G, (2015) Kulturkompetent omvårdnad. Studentlitteratur: Lund. 252 s.
McEwen M, Willis E, (2014) Theoretical basis for Nursing. 4th rev Edition. Philadelphia: Lippincott, Williams & Wilkins. 592 s.
Polit D F, Beck C-T, (2020) Nursing Research, Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice (11 ed.) Philadelphia. Lippincott Williams & Wikins. 768 s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 150 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande samt att resultat av kursvärderingen återkopplas till studenten på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.