Kursplan hösten 2018
Kursplan hösten 2018
Benämning
Omvårdnad: Teorier och begrepp för omvårdnad och profession
Engelsk benämning
Nursing: Theories and Concepts for Nursing and Profession
Kurskod
SB711A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2018-06-14
Gäller från
2018-09-03
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp, vilket inkluderar ett självständigt arbete om 15hp. Yrkesverksam som sjuksköterska med svensk legitimation motsvarande ett års tjänstgöring.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdomar 60hp och erbjuds under termin 1.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar fördjupad kunskap och förståelse om centrala begrepp inom medicinsk vetenskap, vårdvetenskap och omvårdnad i såväl ett teoretiskt, som ett empiriskt sammanhang. Kursen syftar även till att introducera; kärnkompetenserna, kulturkompetens samt teorier, processer och modeller utifrån specialistsjuksköterskans funktion i omvårdnadsarbetet inom hälso- och sjukvård för barn och ungdomar. Syftet med kursen är också att studenten ska utveckla färdigheter i akademiskt skrivande och kritiskt analytiskt förhållningssätt.
Innehåll
Kursen behandlar och belyser centrala begrepp, teorier och modeller i relation till huvudområdet omvårdnad och medicinsk vetenskap av relevans för omvårdnadsarbetet inom hälso- och sjukvård för barn och ungdomar ur ett professions- och verksamhetsperspektiv. Kärnkompetenser och utvecklingspsykologiska teorier utifrån barns olika livsvillkor i relation till specialistsjuksköterskans funktion bearbetas. Begreppen kulturkompetens, profession och disciplin diskuteras och problematiseras. Vidare diskuteras modeller för pediatrisk omvårdnad, med fokus på omvårdnadsprocessen i relation till specialistsjuksköterskans funktion samt sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet. Slutligen behandlas akademiskt skrivande och vikten av att anta ett kritiskt förhållningssätt.
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
1 förklara och argumentera för utvecklingspsykologiska teorier av relevans för huvudområde omvårdnad och medicinskt vetenskap inom hälsa- och sjukvård för barn och ungdomar
2. förklara och argumentera för begreppen kulturkompetens, profession och disciplin samt beprövad erfarenhet och vetenskap i relation till barnspecialistsjuksköterskans funktion,
3. förklara och kritiskt granska begreppen kärnkompetenser i relation till omvårdnadsarbetet och medicinsk vetenskap inom hälso- och sjukvård för barn och ungdomar, och
4. tillämpa akademiskt skrivande och anta ett kritiskt förhållningssätt satt i relation till textens uppbyggnad och vetenskapliga innehåll.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, grupparbete, egna studier och seminarier. För att studenten ska kunna uppnå lärandemålen presenteras kursinnehållet först vid föreläsningar. Därefter behandlas lärandemål 1-3 under två obligatoriska seminarier där seminarium ett fokuserar på lärandemål 1 och seminarium två fokuserar på lärandemål 2-3. Lärandemål 1-4 tränas under obligatoriskt seminarium genom respondent- och opponentskap baserad på ett individuellt akademisk diskussionspaper.Eventuell frånvaro vid obligatoriska läraktiviteter kompenseras i samråd med examinator och sker via skriftlig inlämningsuppgift i händelse av att nytt tillfälle för uppföljningsseminarium ej kan erbjudas under terminstid.
Bedömningsformer
Lärandemålen 1-4 examineras i ett individuellt akademiskt diskussionspaper. Fokus i bedömningen ligger på den enskilda studentens förmåga att skriftlig argumentera, diskutera och problematisera en självständigt vald teori som kopplas till specialistsjuksköterskans funktion inom hälsa- och sjukvård för barn och ungdomar. Huvudtyngden i bedömningen läggs på innehåll men även kvalitet samt form och struktur bedöms. Relevant kärnkompetens/-er ska ingå och bedömas. Detaljerade bedömningskriterier återfinns i studiehandledning. För godkänt betyg på kursen krävs godkänt resultat på kursens examinationsmoment (akademiskt diskussionspaper) samt att övriga kurskrav avseende obligatoriska moment är uppfyllda.För väl godkänt betyg på kursen krävs dessutom väl godkänt betyg på kursens examinationsmoment.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schema.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Aveyard H, Sharp P, Williams M, (2015) A beginner’s guide to critical thinking and writing. Glasgow; Open University Press. 192s.
Edberg AK, Ehrenberg A, Friberg F, Wallin L, Wijk H, Öhlén J, (2013) Omvårdnad på avancerad nivå – kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. Lund: Studentlitteratur. 264s.
Kersey-Matusiak G, (2015) Kulturkompetent omvårdnad. Studentlitteratur: Lund. 252s.
McEwen M, Willis E, (2014) Theoretical basis for Nursing. 4th rev Edition. Philadelphia: Lippincott, Williams & Wilkins. 592s
Polit D F, Beck C-T, (2016) Nursing Research, Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice (10 ed.) Philadelphia. Lippincott. 768s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 150 sidor.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande samt att resultat av kursvärderingen återkopplas till studenten på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.