Kursplan våren 2024
Kursplan våren 2024
Benämning
Samhällsorientering och lärande: Ämnen, ämnesdidaktik och bedömning
Engelsk benämning
Social Studies and Education: Subject, Subject Didactics and Assessment
Kurskod
SB237B
Omfattning
4.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Inrättandedatum
2022-05-25
Fastställandedatum
2022-05-25
Gäller från
2023-01-16
Behörighetskrav
1. en generell examen om 180 högskolepoäng på grundnivå inom en huvudområdesgrupp, eller
2. en yrkesexamen
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs F-3 eller 4-6
Syfte
Kursen syftar till att studenten utifrån sitt kommande läraruppdrag utvecklar funktionella ämnesdidaktiska kunskaper och metodisk förmåga i de samhällsorienterande ämnena geografi, samhällskunskap, religion och historia.
Innehåll
De samhällsorienterande ämnena behandlas och studeras utifrån respektive skolämnes historia, huvudsakliga undersökningsobjekt samt centrala idéer och teorier.
Kursen behandlar de samhällsorienterande ämnena utifrån aktuella styrdokument och relevanta didaktiska perspektiv. I kursen studeras skolämnenas kursplaner och exempel på relevanta och välgrundade didaktiska och metodiska val behandlas.
Perspektiv på ämnesövergripande SO-undervisning diskuteras och problematiseras.
I kursen behandlas också planering och organisering av undervisning i SO-ämnena samt bedömning, utvärdering och återkoppling.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- utforma en planering av undervisning i de fyra SO-ämnena baserat på ämnesurval utifrån aktuella kursplaner samt didaktiska och metodiska överväganden.
- motivera sin planering och undervisning utifrån respektive ämnes kursplan, centrala idéer och teorier.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, grupparbeten, diskussioner, responsarbete, workshops samt självstudier. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i gemensamt kunskapsbyggande med kamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv.
I kursen ingår ett obligatoriskt seminarium. Frånvaro innebär skriftlig uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar det obligatoriska momentet. Uppgiften ska lämnas in under kursens gång och godkännas av undervisande lärare.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom ett skriftligt paper.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Dessen Jankell, Annalotta. & Örbring, David. (red.)(2020). Geografididaktik: för lärare 4-9. Malmö: Gleerups. (kap 4, 6, 7, ca 60 s).
Franck, Olof., Johansson, Anette., Lilliestam, Anna-Lena. & Pettersson, Anna. (2021). SO för lärare 4-6. Malmö: Gleerups. (210 s).
Löfstedt, Malin. (red.) (2011). Religionsdidaktik: mångfald, livsfrågor och etik i skolan. Lund: Studentlitteratur. (kap 3, 6, 7, ca 30 s).
Odenstad, Christina. (red.) (2017). Samhällskunskap för lärare 4-9. Malmö: Gleerups. (ca 100 s, urval sker i samråd med kursledare).
Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan samt förskoleklassen och fritidshemmet [Elektronisk resurs]
Stolare, Martin. & Wendell, Joakim. (red.) (2018). Historiedidaktik i praktiken: för lärare 4–6. Malmö: Gleerups. (kap. 5-8, ca 100 s).
Stymne, Anna-Carin. (2020). Att bli lärare i SO. Stockholm: Liber. (31-266, 235 s).
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.