Kursplan våren 2020
Kursplan våren 2020
Benämning
Samhällsorientering och lärande: Miljö, människor och hållbarhet
Engelsk benämning
Social Studies and Education: Environment, Human Beings and Sustainability
Kurskod
SB232B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2019-12-03
Gäller från
2020-01-20
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SB231B Samhällsorientering och lärande: Människans levnadsvillkor i tid och rum (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska fördjupa sina kunskaper och sin medvetenhet om skolans styrdokument, didaktik, lärande och undervisning för att kunna undervisa i samhällsorienterande ämnen i ett 4-6 – perspektiv. Kursen syftar även till att studenterna ska utveckla förmåga att reflektera kring hur sociala, språkliga och genusbetingade faktorer kan påverka undervisningen. Vidare syftar kursen till att studenterna ska utveckla sina kunskaper om bedömning samt hur bedömning kan användas för och av varje elevs lärande. Kursen syftar också till att studenterna ska fördjupa sina ämnesteoretiska kunskaper inom geografi och samhällskunskap med fokus på människors levnadsvillkor i ett vidare perspektiv.
Innehåll
Kursens huvudtema är människans levnadsvillkor tolkat i ett globalt perspektiv. Kursens delmoment utgörs av ämnena samhällskunskap och geografi.
Intressekonflikter kring hållbar utveckling inom och mellan länder och grupper samt konsekvenser för befolkningen behandlas. Stor vikt läggs vid orsakssammanhang samt konsekvenser av gjorda val, både på individnivå och global nivå. Vidare studeras demokratiska processer kopplade till mänskliga rättigheter utifrån ett globalt perspektiv.
Med utgångspunkt i styrdokumenten och med fokus på en likvärdig skola, inkl. sociala, språkliga och genusbetingade faktorers betydelse, bearbetas planering och organisation av undervisning och bedömning utifrån didaktikens centrala frågor. Kursen behandlar kunskap om bedömning samt kunskapssynen i skolans styrdokument. Kursen behandlar vidare planering och utformning av undervisningsförlopp som är teoretiskt underbyggda och som stödjer elevers språk- och kunskapsutveckling samt bygger på att bedömningen fokuserar deras lärande.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten:
- identifiera och analysera internationella konflikter ur ett samhälls- och geografiskt perspektiv
- med hjälp av begrepp och modeller analysera orsaker till ojämlikheter med avseende på resursfördelning och människors levnadsvillkor samt värdera konsekvenserna av detta utifrån perspektivet hållbar utveckling
- kunna exemplifiera, diskutera och analysera didaktikens centrala frågor – vem, vad, varför och hur - med utgångspunkt i styrdokument och samhällsorienterande ämnen
- kunna diskutera och värdera olika synsätt på kunskap/lärande och på elever som uttrycks i läroplan och kursplan
- kunna omvandla och konkretisera gällande läro- och kursplaner till en pedagogisk planeringsom inbegriper bedömning av elevers lärande
- kunna förklara och diskutera grundläggande begrepp om bedömning och redogöra för olika bedömningssyften
- kunna beskriva och diskutera hur undervisning/pedagogisk verksamhet kan organiseras ur ett likvärdighetsperspektiv så att varje barns/elevs lärande och utveckling främjas i samhällsorienterande ämnen
- kunna reflektera över och kritiskt värdera vad sociala, språkliga och genusbetingade faktorer kan betyda för val av innehåll, arbetsformer och bedömning.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbeten och självstudier. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutses ta egna initiativ till responsarbeten och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Kursen examineras i tre delar:
- Muntlig presentation. Lärandemål 1 och 2 examineras muntligt i grupp.
- Muntlig presentation. Lärandemål 3, 7 och 8 examineras genom en individuell muntlig presentation.
- Skriftligt prov. Lärandemål 4, 5 och 6 examineras skriftligt genom en individuell text.
I kursen ingår obligatoriska moment. Frånvaro innebär skriftlig uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar det obligatoriska momentet. Uppgiften ska lämnas in under kursens gång och godkännas av undervisande lärare. Kursledaren anger vilka moment som är obligatoriska vid kursstart.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
*Gemensam litteratur i samtliga fördjupningskurser
Dahlbäck, Vincent (2010). Känslor gräver inga gravar. Förlag: Carlsson. (222 s)
Education for change. En handledning för undervisning och lärande för hållbar utveckling.
[Elektronisk resurs]
Fountain, Susan (2007). Att undervisa för utveckling. Lund: Studentlitteratur. (150 s)
* Korp, Helena (2011). Kunskapsbedömning: vad, hur och varför? : [kunskapsöversikt]. Stockholm: Skolverket. [Elektronisk resurs]
* Lindström, Gunnar & Pennlert, Lars-Åke (2012). Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik. 5. uppl. Umeå: Fundo (66 s)
* Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2014). Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]. 3., [rev. och uppdaterade] utg. Stockholm: Natur & kultur
Marks, Robert B (2004). Den moderna världens ursprung. Lund: Arkiv. (206 s)
Niklasson, Lars (2017). Globala utmaningar, perspektiv och lösningar. En introduktion till internationell politik och ekonomi. Malmö: Gleerups. (193 s)
Olsson, Britt-Inger & Olsson, Kurt (2:a uppl. 2013). Att se möjligheter i svårigheter: barn och ungdomar med koncentrationssvårigheter. Lund: Studentlitteratur. (155 s.)
*Skolverket (2014) Förskoleklassen: uppdrag, innehåll och kvalitet. Stockholm: Skolverket. [Elektronisk resurs]
*Skolverket (2006) I enlighet med skolans värdegrund?: en granskning av hur etnisk tillhörighet, funktionshinder, kön, religion och sexuell läggning framställs i ett urval av läroböcker. Stockholm: Skolverket [Elektronisk resurs]
*Skolverket (2011). Kunskapsbedömning i skolan – praxis, begrepp, problem och möjligheter. (73 s)
*Skolverket (2011). Planering och genomförande av undervisningen: för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. Stockholm: Skolverket
Skolverket. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011.
Sund, Per & Sund, Louise (2017). Hållbar utveckling – en ämnesdidaktisk tematisering för grundskolan. Stockholm: Liber. (246 s)
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).