Kursplan våren 2019
Kursplan våren 2019
Benämning
Farmaci: Examensarbete
Engelsk benämning
Pharmacy: Degree Project
Kurskod
RP162A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2018-11-15
Gäller från
2019-01-21
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs minst godkända resultat i kurserna från studieår 1 och 2 inom programmet.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Farmaci
Fördjupningsnivå
G2E
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Nivå 61-90 hp. Kursen ingår i programmets sjätte termin.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten fördjupar sin kompetens i ett vetenskapligt förhållningssätt inom huvudområdet farmaci och självständigt planerar, genomför, försvarar och opponerar på ett examensarbete inom huvudområdet farmaci.
Innehåll
Studenten fördjupar sin kompetens inom farmaci med fokus på att genomföra ett fördjupningsarbete inom farmaci. Arbetet kan vara beskrivande eller experimentellt och ska utgå från en farmaceutisk frågeställning. Kursen innehåller ett teoretiskt och praktiskt block med ett självständigt arbete som genomförs enskilt under handledning, utifrån en utarbetad projektplan. Examensarbetet redovisas i form av en vetenskaplig uppsats som presenteras och försvaras muntligt vid seminarier med respondent- och opponentskap.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
1. tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt,
2. kritiskt analysera och diskutera vetenskaplig litteratur,
3. formulera en farmaceutisk frågeställning samt skriva en projektplan,
4. planera och genomföra en studie inom det farmaceutiska området samt dokumentera studien i form av en uppsats,
5. presentera och försvara uppsatsen samt opponera på annan students arbete, och
6. tillämpa ett etiskt förhållningssätt.
Arbetsformer
Tillsammans med lärare och handledare väljer, planerar och genomför studenten ett fördjupningsarbete inom ämnet farmaci. Det skriftliga examensarbetet redovisas i form av en vetenskaplig uppsats som presenteras och försvaras muntligt vid seminarier med respondent- och opponentskap. Undervisningen är projektinriktad. I kursen ingår tillämpning av ett etiskt förhållningssätt samt granskning av vetenskaplig litteratur som genomförs i seminarieform. Lärandemål 1-6 stöds av föreläsningar och handledning i grupp. Lärandemål 5 dessutom av seminarier. Arbetsformerna i alla lärandemål syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. Obligatoriska moment är respondent- och opponentskap samt seminarier.
Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompenseras i samråd med examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarie kan erbjudas under terminstid. Dessutom, frånvaro vid respondent- och opponentskap kompletteras i samråd med kursledningen.
Bedömningsformer
Lärandemål 1-4 och 6 examineras genom individuell bedömning av den skriftliga projektplanen samt det skriftliga examensarbetet. Lärandemål 2 och 3 examineras också individuellt genom gruppdiskussioner i seminarier. Examination av lärandemål 5 görs genom bedömning av en individuell muntlig presentation i seminarium. För godkänt resultat krävs godkänt examensarbete samt godkänt opponentskap av annan students examensarbete liksom deltagande vid tre andra examinationsseminarier. Fokus i bedömningen läggs på ett korrekt akademiskt och vetenskapligt skrivande och argumentation samt relevant koppling till tidigare forskning. Bedömningskriterier för respektive examination anges i studiehandledning. För studenter som inte godkänts görs omarbetning utifrån examinators anvisningar och en förnyad bedömning genomförs.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Backman J. (2008). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. 223 s.
Gudmundsson P, (2012) Skrivanvisningar för studenter vid Fakulteten för Hälsa och samhälle. 16 s.
Hartman J. (2004). Vetenskapligt tänkande. Från kunskapsteori till metodteori. Lund: Studentlitteratur. 307 s.
Olsson H, Sörensen S. (2011). Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Stockholm: Liber. 190 s.
Vetenskapliga artiklar tillkommer i samråd med handledare.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en formativ kursvärdering (temperaturtagning) genomförs efter halva kursen. Denna sammanställs samt återkopplas skriftligt och muntligt till studenterna snarast möjligt. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna skriftligt och muntligt under början av nästkommande kurs. Minnesanteckningar från återkopplingen upprättas och görs tillgängliga för kursens studenter samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.