Kursplan våren 2027
Kursplan våren 2027
Benämning
Farmaci: Verksamhetsförlagd utbildning
Engelsk benämning
Pharmacy: Placement
Kurskod
RP161B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska och engelska.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2024-02-13
Gäller från
2027-01-18
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs godkända resultat i samtliga programkurser under termin 1-4 omfattande 120 högskolepoäng RP111B, RP112B, RP113A, RP121B, RP122B, RP123B, RP131B, RP132B, RP133A, RP134A, RP141B, RP142B, RP143B är godkända liksom RP153B.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Farmaci
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Nivå 61-90 hp Kursen ingår i programmets sjätte termin.
Innehåll
Kursen syfte är att studenten ska fördjupa sin kompetens i att arbeta konsultativt, systematiskt och etiskt med läkemedelsfrågor och receptexpedition på apotek med utgångspunkt från patienten eller kundens förutsättningar och behov.
Teoretiska kunskaper omsätts i praktiskt arbete i en apoteksmiljö. Studenten deltar i det dagliga arbetet under handledning. Fokus under kursen ligger på kundkommunikation, recepthantering, egenvårdsrådgivning och informationssökning samt varuförsörjning och andra verksamhetsområden inom ett apotek
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för hur man i dialog med kunden verkar för en rationell och ändamålsenlig läkemedelsanvändning,
2. utföra receptexpedition och bedöma rimligheten i förskrivarens ordination samt tillämpa gällande författningar,
3. bedöma gränsdragning mellan egenvård och hänvisning till sjukvården,
4, söka, utvärdera och sammanställa information från olika källor om läkemedel och läkemedelsanvändning,
5, kommunicera med kunder och vårdpersonal,
6. reflektera kring i yrkesrollen och apotekets roll inom hälso- och sjukvårdsområdet, och
7. beskriva och tillämpa etiska principer inom hälso- och sjukvårdsområdet och farmaceuters etiska riktlinjer.
Arbetsformer
Samtliga arbetsformer syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. Lärandemål 1-7 kopplas till det dagliga arbetet på apoteket med reflektion och stöd av handledaren och med en ökande grad av självständighet som dokumenteras i speciellt framtaget formulär. Lärandemål 1-7 kopplas också till föreläsningar och seminarier. Studenten tillämpar och fördjupar de kunskaper och den kompetens som utvecklats under tidigare kurser, som t.ex. klinisk farmaci, farmakoterapi, egenvård och patient- och vårdpersonalskommunikation. Obligatoriska moment är seminarier och deltagande i apoteksarbetet omfattande heltid motsvarande 10 veckor.
Bedömningsformer
Lärandemål 1-7 examineras individuellt baserat på skriftligt bedömningsunderlag för kurs i tillämpad apoteksfarmaci i samråd med studentens handledare och examinatorn, samt ett muntligt reflektionsseminarium. Fokus i dessa examinationer ligger på hur studenten fungerar i det praktiska apoteksarbetet. Särskild vikt lägges vid studentens förmåga till kommunikation med kunder och vårdpersonal (lärandemål 1 och 5), avseende rationell och ändamålsenlig läkemedelsanvändning samt vederhäftig och individuellt anpassad kundinformation. Fokus vid bedömningen av de övriga lärandemålen ligger på studentens förmåga att omsätta tidigare kunskaper och erfarenheter vid vanligt förekommande arbetsmoment. Vid reflektionsseminariet bedöms studentens professionalitet i relation till kunder och övrig apotekspersonal.
Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle kan erbjudas under terminstid.
För betyget G krävs att obligatoriska moment är uppfyllda och att lärandemålen 1-7 är uppfyllda i enlighet med bedömningsunderlag för kurs i tillämpad apoteksfarmaci. Kriterier för bedömning finns i studiehandledningen.
Rätt till omprov
För studenter som underkänts i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds ett omprovstillfälle när utbildningsplats, lärare och handledare är tillgängliga. Den verksamhetsförlagda utbildningen kan avbrytas av studenten eller av examinatorn. I de fall studenten på eget initiativ och utan medgivande av examinatorn avbryter praktiken leder avbrottet till att kursen underkänns och att studenten erbjuds att gå om kursen vid nästa kurstillfälle om inte det maximala antalet examinationstillfällen redan uppnåtts. Om avbrottet görs i samförstånd med examinatorn kan det antingen resultera i att studenten erbjuds en möjlighet till komplettering (samma eller följande termin) eller till att kursen underkänns, beroende på examinatorns bedömning i det enskilda fallet. Eventuell komplettering kan genomföras när praktikplats finns tillgänglig. Om studenten visat sådan grov oskicklighet under praktiken att klienter, patienter eller brukare riskerar att skadas, kan examinator efter samråd med handledare och prefekt besluta att underkänna studenten i förtid. I de fall detta inträffar kan studenten erbjudas en ny praktik endast under förutsättning att det maximala antalet examinationstillfällen inte redan uppnåtts och att studenten genomgått en prövning av för praktikens genomförande nödvändiga kunskaper och färdigheter. Prövningen görs enligt den individuella plan som upprättas vid dessa tillfällen. Studenten har rätt att inom ett år efter avbrottet genomgå två prövningar enligt denna plan.
Kurslitteratur
Apotekarsocieteten, (årlig uppdatering God apotekssed i Sverige (GPP). https://sverigesapoteksforening.se/wp-content/uploads/2018/08/GPP-2015.pdf
12 s
Bergström I, Borg Y, Näsman I, Sjöblom T, (2015) Receptföreskrifter–tolkningar och kommentarer (upplaga 6). Apotekarsocietetens förlag 154 s.
Sveriges farmaceuter. Etiska riktlinjer för farmaceuter 2023. https://www.sverigesfarmaceuter.se/globalassets/2-dokument/profession/etiska-fragor-och-riktlinjer/etiska-riktlinjer-2023.pdf 8 s
Hemsida för tillämpad apoteksfarmaci för receptarier
https://apoteksfarmaci.nu/hem/vfu-for-receptariestudenter.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Verksamhetsförlagd utbildning på apotek har en egen nationell hemsida, handbok för tillämpad apoteksfarmaci ingående i receptarieprogrammet för utbildningar i Sverige. Denna fungerar som grund och stöd för kursen genom att behandla kursupplägg, ansökan till praktiken, placering av praktikplatser, mm. Den fungerar även som en kommunikationslänk mellan studenter/handledare och kursledning.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.