Kursplan våren 2019
Kursplan våren 2019
Benämning
Verksamhetsförlagd utbildning
Engelsk benämning
Placement
Kurskod
RP161A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2018-11-15
Gäller från
2019-01-21
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs minst godkända resultat i kurserna från studieår 1 och 2 inom programmet.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmets sjätte termin.
Syfte
Kursen syfte är att studenten ska fördjupa sin kompetens i att arbeta konsultativt, systematiskt och etiskt med läkemedelsfrågor och receptexpedition på apotek med utgångspunkt från patienten eller kundens förutsättningar och behov.
Innehåll
Teoretiska kunskaper omsätts i praktiskt arbete i en apoteksmiljö. Studenten deltar i det dagliga arbetet under handledning. Fokus under kursen ligger på kundkommunikation, recepthantering, egenvårdsrådgivning och informationssökning samt varuförsörjning och andra verksamhetsområden inom ett apotek
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för hur man i dialog med kunden verkar för en rationell och ändamålsenlig läkemedelsanvändning,
2. utföra receptexpedition och bedöma rimligheten i förskrivarens ordination samt tillämpa gällande författningar,
3. behärska gränsdragning mellan egenvård och hänvisning till sjukvården,
4, söka, utvärdera och sammanställa information från olika källor om läkemedel och läkemedelsanvändning,
5, kommunicera med kunder och vårdpersonal,
6. uppvisa insikt i yrkesrollen och apotekets roll inom hälso- och sjukvårdsområdet, och
7. beskriva och tillämpa etiska principer inom hälso- och sjukvårdsområdet och farmaceuters etiska riktlinjer.
Arbetsformer
Lärandemål 1-7 kopplas till det dagliga arbetet på apoteket med reflektion och stöd av handledaren och med en ökande grad av självständighet som dokumenteras i speciellt framtaget formulär. Lärandemål 1-7 kopplas också till föreläsningar och seminarier. Studenten tillämpar och fördjupar de kunskaper och den kompetens som utvecklats under tidigare kurser, som t.ex. klinisk farmaci, farmakoterapi, egenvård och patient- och vårdpersonalskommunikation. Obligatoriska moment är seminarier och deltagande i apoteksarbetet omfattande heltid motsvarande 10 veckor.
Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompenseras i samråd med examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarie kan erbjudas under terminstid. Dessutom erbjuds en ny verksamhetsförlagd utbildningsplats när plats, lärare och handledare finns att tillgå.
Bedömningsformer
Lärandemål 1-7 examineras individuellt baserat på skriftligt ”bedömningsunderlag för kurs i tillämpad apoteksfarmaci” i samråd med studentens handledare och examinatorn, samt ett muntligt reflektionsseminarium. Fokus i dessa examinationer ligger på hur studenten fungerar i det praktiska apoteksarbetet.
Rätt till omtentamen
Student som blivit underkänd i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds en (1) ny utbildningsperiod som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden när utbildningsplats, lärare och handledare finns att tillgå. Om studenten själv avbryter sin VFU betraktas detta som en underkänd placering. Om studenten visat sådan oskicklighet under VFU att kunder, patienter eller vårdtagare riskerar att skadas, kan examinator i samråd med handledare och prefekt/programansvarig besluta att underkänna och avlägsna studenten från VFU placeringen i förtid.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Apotekarsocieteten, (årlig uppdatering God apotekssed i Sverige (GPP). http://www.apotekarsocieteten.se/upload/GPP.pdf //.
Bergström I, Borg Y, Näsman I, Sjöblom T, (2015) Receptföreskrifter–tolkningar och kommentarer (upplaga 6). Apotekarsocietetens förlag 154 s.
Etiska riktlinjer www.farmacevtforbundet.se.
Hemsida för tillämpad apoteksfarmaci för receptarier, RTAF. http://www.rtaf.se/go.asp?.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en formativ kursvärdering (temperaturtagning) genomförs efter halva kursen. Denna sammanställs samt återkopplas skriftligt och muntligt till studenterna snarast möjligt. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna skriftligt och muntligt under början av nästkommande kurs. Minnesanteckningar från återkopplingen upprättas och görs tillgängliga för kursens studenter samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Verksamhetsförlagd utbildning på apotek har en egen nationell hemsida, handbok för tillämpad apoteksfarmaci ingående i receptarieprogrammet för utbildningar i Sverige. Denna fungerar som grund och stöd för kursen genom att behandla kursupplägg, ansökan till praktiken, placering av praktikplatser, mm. Den fungerar även som en kommunikationslänk mellan studenter/handledare och kursledning.