Kursplan hösten 2026
Kursplan hösten 2026
Benämning
Farmaci: Författningar, egenvård och rådgivning
Engelsk benämning
Pharmacy: Ordinance, Self-Care and Counselling
Kurskod
RP153B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska och engelska.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2024-02-13
Gäller från
2026-08-31
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs godkända resultat i samtliga följande programkurser under termin 1-4 omfattande 120 högskolepoäng RP111B, RP112B, RP113A, RP121B, RP122B, RP123B, RP131B, RP132B, RP133A, RP134A, RP141B, RP142B, RP143B.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Farmaci
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Nivå 61-90 hp. Kursen ingår i programmets femte termin.
Innehåll
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla sin kompetens om hur man tar fram ett vetenskapligt grundat underlag för rådgivning inom egenvårds- och läkemedelsområdet och hur detta kan tillämpas inom apoteksverksamhet samt inom hälso- och sjukvård. Dessutom berörs hur ledarskapet kan användas för att förbättra ovanstående samt vilka författningar som styr apoteksverksamheten.
Fokus ligger på hur rådgivning och egenvård kan utformas för att ge maximal nytta för kunder och patienter baserat på deras individuella förutsättningar. Kunskaperna tillämpas i praktiska övningar där studenten tränar sig i att använda tekniker för bl.a. motiverande samtal. Kursen behandlar också vilka produkter som finns tillgängliga för egenvård som t.ex. kosttillskott, naturläkemedel och receptfria läkemedel. Slutligen behandlas ledarskapet och dess betydelse för verksamhetens utveckling och resultat.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för vilka författningar som styr apoteksverksamheten,
2. förklara grunderna inom beteende- och kommunikationsvetenskapen, samt redogöra för hur systematisk patientkommunikation och samtal kan användas för att förbättra behandlingsinsatser,
3. redogöra för tillgängliga egenvårdsprodukter och de som, i enlighet med principerna för evidensbaserad medicin, har dokumenterad nytta,
4. kommunicera nytta och risker med läkemedelsbehandling till en apotekskund,
5. redogöra för hur man erbjuder apotekskunden råd om egenvård, självmedicinering och livsstilsfaktorers inverkan på hälsan, med hänsyn tagen till olika perspektiv inkluderande, hållbarhets- och jämställdhetsperspektivet, samt vilka egenvårdsinsatser som är lämpliga för den enskilde kunden,
6. redogöra för ledarskapsteorier och ledarskapets betydelse för en verksamhets resultat, och
7. analysera den egna professionens och den egna rollens betydelse i mötet med apotekskunder.
Arbetsformer
Samtliga arbetsformer syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion Lärandemål 1, 2, 3, 6 och 7 kopplas till föreläsningar och seminarier, lärandemål 2, 4, 5 och 6 dessutom till demonstrationer och gruppövningar. Obligatoriska moment är seminarier.
Bedömningsformer
Lärandemål 1-3 examineras med individuell skriftlig tentamen. Fokus i bedömningarna ligger på studentens förmåga att ge evidensbaserad rådgivning till den enskilda kunden i enlighet med gällande regelverk och riktlinjer. Lärandemål 2 samt 4-7 examineras genom individuella skriftliga och muntliga examinationer. Fokus vid bedömningen ligger på studentens förmåga till ett professionellt kundbemötande grundat i aktuell ledarskapsteori. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en individuell skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle kan erbjudas under terminstid.
För betyget G krävs närvaro vid de obligatoriska momenten samt att den skriftliga tentamen och inlämningsuppgiften och den muntliga presentationen är godkända. För betyget VG krävs dessutom att den skriftliga tentamen är väl godkänd. Bedömningskriterier för respektive examination finns i studiehandledningen.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat
Kurslitteratur
FASS, (senaste upplagan) Läkemedelsindustriföreningen. www.fass.se
Larsson I, Rahle Hasselbalch L, Palm L, (2008) Patientkommunikation i praktiken – information, dialog, delaktighet. Norstedts Akademiska förlag, Stockholm. 205 s.
Läkemedelsboken, (senaste upplagan) Läkemedelsverket.
Marklund B, (2008) Symtom Råd Åtgärd (upplaga 9). Studentlitteratur, Lund. 427 s.
Kompendier utdelas under kursens gång.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.