UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2020

Kursplan hösten 2020

Benämning

Farmaci: Författningar, egenvård och rådgivning

Engelsk benämning

Pharmacy: Ordinance, Self-Care and Counselling

Kurskod

RP153A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för hälsa och samhälle

Gäller från

2018-09-03

Fastställandedatum

2018-05-04

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs minst godkända resultat från kurserna i studieår 1 och 2 inom programmet eller motsvarande.

Huvudområde

Farmaci

Fördjupningsnivå

G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Nivå 61-90 hp. Kursen ingår i programmets femte termin.

Syfte

Syftet med kursen är att studenten ska utveckla sin kompetens om hur man tar fram ett vetenskapligt grundat underlag för rådgivning inom egenvårds- och läkemedelsområdet och hur detta kan tillämpas inom apoteksverksamhet samt inom hälso- och sjukvård. Dessutom hur ledarskapet kan användas för att förbättra ovanstående samt vilka författningar som styr apoteksverksamheten.

Innehåll

I kursen behandlas författningar som styr apoteksverksamheten. Rådgivning till apotekskunder och vilka produkter som finns tillgängliga för egenvård. Fokus ligger på hur rådgivning och egenvård kan utformas för att ge maximal nytta för kunder och patienter baserat på deras individuella förutsättningar. Kunskaperna tillämpas i praktiska övningar där studenten tränar sig i att använda tekniker för bl.a. motiverande samtal. Kursen behandlar också vilka produkter som finns tillgängliga för egenvård som t.ex. kosttillskott, naturläkemedel och receptfria läkemedel. Slutligen behandlas ledarskapet och dess betydelse för verksamhetens utveckling och resultat.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för vilka författningar som styr apoteksverksamheten,
2. förklara grunderna inom beteende- och kommunikationsvetenskapen, samt redogöra för hur motiverande samtal kan användas för att förbättra behandlingsinsatser,
3. redogöra för tillgängliga egenvårdsprodukter och de som, i enlighet med principerna för evidensbaserad medicin, har dokumenterad nytta,
4. kommunicera nytta och risker med läkemedelsbehandling till en apotekskund,
5 redogöra för hur man erbjuder apotekskunden råd om egenvård, självmedicinering och livsstilsfaktorers inverkan på hälsan samt vilka egenvårdsinsatser som är lämpliga för den enskilde kunden,
6. redogöra för ledarskapsteorier och ledarskapets betydelse för en verksamhets resultat, och
7. analysera den egna professionens betydelse och sin egen roll i mötet med apotekskunder.

Arbetsformer

Undervisningen bedrivs i huvudsak i form av seminarier, föreläsningar, gruppövningar och demonstrationer. Lärandemål 1, 2, 3, 6 och 7 kopplas till föreläsningar och seminarier, lärandemål 2, 4, 5 och 6 dessutom till demonstrationer och gruppövningar.
Arbetsformerna i alla lärandemål syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. Seminarier är obligatoriskt. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompenseras i samråd med examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarie kan erbjudas under terminstid.

Bedömningsformer

Lärandemål 1-3 examineras med individuell skriftlig tentamen. Lärandemål 2 samt 4-7 examineras genom individuella skriftliga och muntliga examinationer. Fokus i bedömningarna är evidensbaserad rådgivning till den enskilda kunden. Bedömningskriterier för respektive examination finns i studiehandledningen.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.

Kurslitteratur och övriga läromedel

FASS. Läkemedelsindustriföreningen. www.fass.se (senaste upplagan).
Larsson I, Rahle Hasselbalch L, Palm L (2008) Patientkommunikation i praktiken – information, dialog, delaktighet. Norstedts Akademiska förlag, Stockholm. 205 s.
Läkemedelsboken, Läkemedelsverket (senaste upplagan).
Marklund B (2008). Symtom Råd Åtgärd (upplaga 9). Studentlitteratur Lund. 427 s.
Rollnick S, Miller WR, Butler CC (2009). Motiverande samtal i hälso- och sjukvård, Studentlitteratur Lund. 274 s.
Kompendier utdelas under kursens gång.

Kursvärdering

Kursansvarig lärare ansvarar för att en formativ kursvärdering (temperaturtagning) genomförs efter halva kursen. Denna sammanställs samt återkopplas skriftligt och muntligt till studenterna snarast möjligt. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna skriftligt och muntligt under början av nästkommande kurs. Minnesanteckningar från återkopplingen upprättas och görs tillgängliga för kursens studenter samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.