Kursplan hösten 2018
Kursplan hösten 2018
Benämning
Farmaci: Klinisk farmaci och samhällsfarmaci II
Engelsk benämning
Pharmacy: Clinical and Social Pharmacy II
Kurskod
RP152A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2018-05-04
Gäller från
2018-09-03
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs minst godkända resultat i kurserna från studieår 1 och 2 inom programmet eller motsvarande.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Farmaci
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Nivå 61-90 hp. Kursen ingår i programmets femte termin.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla och fördjupa sin kompetens att arbeta konsultativt, systematiskt och etiskt med läkemedelsfrågor i vårdteamet, med patienten eller kunden och i samhället. Detta genom att vara inriktad på att identifiera, lösa och förebygga läkemedelsrelaterade problem (LRP).
Innehåll
Kursen behandlar hur klinisk farmaci utövas och vilka kompetenser som behövs för utövandet. Kursen fördjupar kompetenser inom läkemedelsepidemiologi och farmakoterapi, baserat på EBM (evidensbaserad medicin) samt aktiviteter och metoder för att praktisera detta i ett vårdperspektiv med patient och sjukvårdspersonal i centrum. Studenten genomför fältstudier i vården med fokus på läkemedelsavstämning och läkemedelsgenomgång.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för läkemedelsrelaterade problem (LRP) och evidensbaserad läkemedelsbehandling vid några vanliga sjukdomstillstånd,
2. genomföra en patientintervju för att identifiera en aktuell läkemedelslista samt identifiera och redogöra för en patients LRP vid vårdövergångar,
3. redogöra för hur en läkemedelsgenomgång genomförs och hur förbättringar i förskrivning och uppföljning föreslås till läkare,
4. beskriva och reflektera över hur kompetens inom evidensbaserad medicin, klinisk farmaci, läkemedelsepidemiologi, hälsoekonomi och patientkommunikation kan bidra till att arbeta konsultativt för att identifiera och lösa patientens LRP, och
5. identifiera och reflektera över etiska och professionella dilemman i samband med utövandet av klinisk farmaci, den egna professionens betydelse i olika situationer och sin egen roll i samarbetet med företrädare för andra professioner.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av seminarier, föreläsningar, praktiska övningar och handledning vid fältstudier. Lärandemål 1 kopplas till seminarier och föreläsningar i farmakoterapi. Lärandemål 2-5 kopplas till fältstudier. Lärandemål 2 dessutom till interaktiva övningar baserat på strukturerade patientfall och intervjuer med OSCE metodik (Objective Structured Clinical Examination). Arbetsformerna i alla lärandemål syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. Obligatoriska moment är seminarier, OSCE övningar och 16 timmars fältstudier. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompenseras i samråd med examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarie kan erbjudas under terminstid
Vid frånvaro i samband med fältstudier ska studenten genomföra fältstudien vid ett tillfälle som bestäms i samråd med kursansvarig lärare.
Bedömningsformer
Lärandemål 1 examineras genom individuella muntliga seminarier och lärandemål 2 genom OSCE. Lärandemål 3-5 examineras genom en skriftlig individuell reflektion och en muntlig presentation i grupp. Fokus vid dessa bedömningar ligger på reflektion av betydelsen av farmaceutens kompetens att lösa patientens och vårdens LRP Bedömningskriterier för respektive examination finns i studiehandledningen.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Cipolle RJ, Strand L, Morley P (2012). Pharmaceutical Care Practice (upplaga 3). McGraw-Hill Companies Division 2012.263 av 697 s.
Eriksson T (2014). Apotekaren, receptarien och klinisk farmaci. Lunds universitet Med Cul rapportserie. 122 s. www.lu.se/medcul.
FASS. Läkemedelsindustriföreningen. www.fass.se (senaste upplagan).
Greenhaulgh T (2014) How to read a paper. The basics of evidence based medicine (upplaga 4). Blackwell Publishing , BMJ Books 238 s.
Läkemedelsboken, Läkemedelsverket (senaste upplagan).
Strom BL, Kimmel SE, Hennessy S (2013). Textbook of Pharmacoepidemiology (upplaga 2) John Wiley & Son. 140 av 481 s.
Kompendier utdelas under kursens gång.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna skriftligt och muntligt under början av nästkommande kurs. Minnesanteckningar från återkopplingen upprättas och görs tillgängliga för kursens studenter samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.