Kursplan hösten 2018
Kursplan hösten 2018
Benämning
Farmaci:Läkemedelskemi
Engelsk benämning
Pharmacy: Medicinal Chemistry
Kurskod
RP151A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2018-05-04
Gäller från
2018-09-03
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs minst godkända resultat i kurserna från studieår 1 och 2 inom programmet eller motsvarande.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Farmaci
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Nivå 61-90 hp. Ingår i programmets femte termin.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska kunna utveckla kompetens att bedöma, värdera och kritiskt granska metoder och resultat relaterat till organisk kemi och läkemedelskemi som dokumenteras vid utveckling och användning av läkemedel.
Innehåll
I kursen behandlas den organiska kemins grunder som ingång till läkemedelskemin. Dessa innefattar de viktigaste ämnesklasserna, namngivning, funktionella gruppers struktur och egenskaper, stereokemi, organiska reaktioner och deras reaktionsmekanismer samt stabilitet och reaktivitet. Samband mellan kemisk struktur och biologisk aktivitet är centralt i undervisningen. Detta exemplifieras i kursen med antivirala läkemedel, antibiotika, analgetika, antacider och magsårsläkemedel. Biologiska läkemedel beskrivs, och jämförs översiktligt ur läkemedelssynpunkt med små organiska molekyler.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för de vanligaste ämnesklasserna, organisk-kemisk nomenklatur och funktionella gruppers struktur och egenskaper,
2. redogöra för några grundläggande organiska reaktioner och deras reaktionsmekanismer,
3. översiktligt beskriva och diskutera läkemedelsmekanismer ur ett molekylärt perspektiv baserat på konformationsanalys, stereokemi, syra-bas reaktioner och ligand-makromolekyl-interaktioner, och
4. beskriva samband mellan kemisk struktur och biologisk aktivitet.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i huvudsak i form av föreläsningar, gruppövningar och laborationer. Lärandemål 1 och 4 kopplas till föreläsningar och lärandemål 3 till självständiga gruppövningar och web-baserat kollektivt författande av lösningar till givna problemställningar. Lärandemål 2 kopplas till laborationer. Arbetsformerna i alla lärandemål syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. Obligatoriska moment är laborationer. Vid eventuell frånvaro vid laboration erbjuds ett nytt tillfälle när examinator/lärare bedömer vilken tid som är lämplig till omlaboration.
Bedömningsformer
Lärandemål 1 och 2 examineras genom individuell skriftlig tentamen och lärandemål 3 och 4 genom dels en individuell skriftlig tentamen och dels genom individuell bedömning av deltagande i gruppövningar och muntlig presentation. Lärandemål 2 examineras dessutom genom laborationer. Fokus vid bedömningarna ligger på visad förmåga att identifiera funktionella grupper och de reaktioner de medierar, sett i perspektivet kemisk struktur och biologisk aktivitet. Bedömningskriterier för respektive examination finns i studiehandledningen.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Sutton ,R. , Rockett, B W. , Swindells, P G. , (2008) Chemistry for the Life Sciences (upplaga 2) CRC Press Inc. 266 s.
Laborationskompendium och vetenskapliga artiklar tillkommer. 25 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna skriftligt och muntligt under början av nästkommande kurs. Minnesanteckningar från återkopplingen upprättas och görs tillgängliga för kursens studenter samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.