EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Våren 2020

Kursplan våren 2020

Benämning

Farmaci: Klinisk farmaci och samhällsfarmaci I

Engelsk benämning

Pharmacy: Clinical and Social Pharmact I

Kurskod

RP142A

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för hälsa och samhälle

Gäller från

2018-03-26

Fastställandedatum

2016-02-18

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs godkända kurser och delkurser omfattande minst 45 hp från studieår 1.

Huvudområde

Farmaci

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Nivå 31-60 hp. Kursen ingår i programmets fjärde termin.

Syfte

Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kompetens att arbeta konsultativt och systematiskt med läkemedelsfrågor i vårdteamet, med patienten och kunden, och i samhället. Vidare är syftet att identifiera, lösa och förebygga läkemedelsrelaterade problem (LRP).

Innehåll

I kursen behandlas hur klinisk farmaci utövas och vilka kompetenser som behövs för utövandet. Grundbegrepp inom klinisk farmaci och samhällsfarmaci inklusive läkemedelsepidemiologi, hälsoekonomi, farmakoterapi och patientkommunikation diskuteras baserat på evidensbaserad medicin (EBM).Vidare behandlas aktiviteter och metoder för att praktisera detta i ett vårdperspektiv med patient och sjukvårdspersonal i centrum. Studenten genomför fältstudier i vården med fokus på läkemedelsintervju vid inskrivning på sjukhus.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för hälsa, sjukdomar, livskvalitet och läkemedelsanvändning, och hur dessa påverkas av olika faktorer hos individen och samhället och för risker för patienter med felaktig läkemedelsbehandling,
2. förklara grundbegrepp och metoder inom klinisk farmaci, läkemedelsepidemiologi och hälsoekonomi
3. definiera och redogöra för LRP vid inskrivning i slutenvården, under vårdtiden, vid utskrivning och i primärvård/kommun,
4. beskriva och reflektera över hur kompetens inom klinisk farmaci och patientkommunikation kan bidra till att arbeta konsultativt för att identifiera och lösa patientens LRP, och
5. redogöra för hur en aktuell läkemedelslista tas fram för en patient, hur en läkemedelsintervju genomförs och hur en läkemedelsberättelse upprättas.

Arbetsformer

Lärandemål 1-5 kopplas till egna studier av litteraturen, föreläsningar och seminarier. Lärandemål 4-5 kopplas dessutom till fältstudier i vården. Arbetsformerna i alla lärandemål syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. Obligatoriska moment är seminarier och minst 8 timmars fältstudier. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompenseras i samråd med examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarie kan erbjudas under terminstid.
Vid frånvaro i samband med fältstudier ska studenten genomföra fältstudien vid ett tillfälle som bestäms i samråd med kursansvarig lärare.

Bedömningsformer

Lärandemål 1-4 examineras genom en individuell skriftlig tentamen. Lärandemål 4-5 examineras genom en skriftlig individuell reflektion och en muntlig presentation i grupp. Fokus vid dessa bedömningar ligger på reflektion av betydelsen av farmaceutens kompetens att lösa patientens och vårdens LRP Bedömningskriterier för respektive examination finns i studiehandledningen.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Cipolle RJ, Strand L, Morley P (2012). Pharmaceutical Care Practice (upplaga 3). McGraw-Hill Companies Division 2012. 181 av 697 s.
Eriksson T (2014). Apotekaren, receptarien och klinisk farmaci. Lunds universitet Med Cul rapportserie. 122 s. www.lu.se/medcul
FASS. Läkemedelsindustriföreningen. www.fass.se (senaste upplagan).
Greenhaulgh T (2014) How to read a paper. The basics of evidence based medicine (upplaga 4). Blackwell Publishing , BMJ Books 238 s.
Läkemedelsboken, Läkemedelsverket (senaste upplagan).
Strom BL, Kimmel SE, Hennessy S (2013). Textbook of Pharmacoepidemiology (upplaga 2) John Wiley & Son. 100 av 481 s.
Kompendier utdelas under kursens gång ca 50 s

Kursvärdering

En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna skriftligt och muntligt under början av nästkommande kurs. Minnesanteckningar från återkopplingen upprättas och görs tillgängliga för kursens studenter samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.