Kursplan hösten 2017
Kursplan hösten 2017
Benämning
Farmaci: Patologi och farmakologi
Engelsk benämning
Pharmacy: Pathology and Pharmacology
Kurskod
RP132A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2016-02-18
Gäller från
2017-11-06
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs godkända kurser och delkurser omfattande minst 45 hp från studieår 1.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Farmaci
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmets tredje termin.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska kunna utveckla kompetens att bedöma och värdera patobiologiska aspekter och farmakologiska metoder samt resultat som dokumenterats vid utveckling och användning av läkemedel.
Innehåll
I kursen integreras studentens kunskaper inom fysiologi, cellbiologi, immunologi och kemi med farmakologi och patobiologi genom tillämpning på utvalda sjukdomstillstånd. Farmakologiska begrepp och mekanismerna bakom läkemedelsverkan behandlas. Kursen inleds med en introduktion till farmakokinetiska och farmakodynamiska grundprinciper. En genomgång av grundläggande farmakologiska begrepp samt principerna för administration, absorption, distribution, metabolism och elimination (ADME). Kursen fortsätter därefter med teman som behandlar ett urval av sjukdomstillstånd. Detta sker i ett så brett perspektiv som möjligt där bakomliggande orsaker, symtom, farmakologisk och icke-farmakologisk behandling samt etiska ställningstaganden diskuteras. Farmakokinetiska och farmakodynamiska egenskaper, inklusive verkningsmekanismer samt aspekter gällande kontraindikationer, interaktioner, graviditet, amning och biverkningar för de avhandlade substanserna diskuteras översiktligt.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för patologiska, farmakodynamiska och farmakokinetiska grundprinciper samt utföra enklare beräkningar inom dessa områden,
2. formulera hypoteser kring patologiska orsaker för sjukdomar och den farmakologiska behandlingen av dessa,
3. bedöma för- och nackdelar med olika typer av farmakologisk intervention,
4 bedöma kvaliteten i dokumentationen för utvalda ”röda tråden läkemedel”, och
5. redogöra för behovet av dokumentation av laborativ verksamhet.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av problembaserat lärande inklusive basgruppsmöten och egna studier av litteraturen, samt laborationer och föreläsningar och består av tidsbestämda teman. Lärandemål 1-4 kopplas till basgruppsmöten, litteraturstudier och föreläsningar. Lärandemål 5 stöds av laborationer för att illustrera centrala aspekter, t.ex. dos-responsförhållanden. Arbetsformerna i alla lärandemål syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. Obligatoriska moment är basgruppsmöten, och laborationer.
Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompenseras i samråd med examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarie kan erbjudas under terminstid .Dessutom erbjuds ett nytt laborationstillfälle när examinator/lärare bedömer vilken tid som är lämplig till omlaboration.
Bedömningsformer
Lärandemål 1-4 examineras genom en individuell skriftlig tentamen,. Dessutom individuellt vid varje basgruppsmöte. Lärandemål 5 examineras utifrån studentens individuella prestation vid laborationstillfällena och från skriftliga såväl som muntliga redogörelser. Fokus vid bedömningarna ligger på studentens förmåga att bedöma och värdera metoder och resultat inom området. Bedömningskriterier för respektive examination finns i studiehandledningen.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur och övriga läromedel
FASS. Läkemedelsindustriföreningen. www.fass.se (senaste upplagan).
Kumar V, (2013) ”Robbin's Basic Pathology” (upplaga 9). Saunders Elsevier. 300 av 928 s.
Rang HP, Dale JL, Ritter MM (2011). ”Rang and Dale’s Pharmacology” (upplaga 7), Elsevier/Churchill Livingstone. 150 av 777 s.
Tozer TN,, Rowland M, (2006): Introduction to Pharmacokinetics and Pharmacodynamics (upplaga 1). Lippincott, Williams & Wilkings. 50 av 331 s.
Kompendier utdelas under kursens gång ca 50 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en formativ kursvärdering (temperaturtagning) genomförs efter halva kursen. Denna sammanställs samt återkopplas skriftligt och muntligt till studenterna snarast möjligt. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna skriftligt och muntligt under början av nästkommande kurs. Minnesanteckningar från återkopplingen upprättas och görs tillgängliga för kursens studenter samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.