Kursplan hösten 2024
Kursplan hösten 2024
Benämning
Forskningsmetodik och statistik
Engelsk benämning
Research Methodology and Statistics
Kurskod
RP131A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska och engelska.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2022-12-16
Gäller från
2024-09-02
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs godkända kurser och delkurser omfattande minst 45 hp från studieår 1.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmets tredje termin.
Innehåll
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskap och förståelse för tillämpning av grundläggande kvantitativa och kvalitativa vetenskapliga metoder för att kunna beskriva och analysera farmaci både som praktisk verksamhet och som teoretiskt kunskapsfält relaterat till evidensbaserad medicin och farmaci. Studenten skall även kunna förstå och tillämpa statistiska metoder för bearbetning av försöksdata samt grunderna för ett vetenskapligt arbetssätt. Vidare ska studenten förstå värdet av interprofessionellt samarbete i den kliniska vardagen.
Kursen består av tre delkurser.
Delkurser
1. Forskningsmetodik, 7 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas vetenskapsteoretiska grundbegrepp, forskningsprocessen och det vetenskapliga arbetssättet. Dessutom belyses olika forskningsmetoder, problemformuleringar och den forskningsetiska lagstiftningen. Vidare tränar studenten att söka, kritiskt granska och analysera vetenskapliga artiklar. Kunskap från delkursen i statistik och epidemiologi kopplas även till innehållet i de projektplaner som utformas.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. redogöra för kvalitativa och kvantitativa vetenskapsteoretiska grundbegrepp samt för de vetenskapliga metoder och teorier som används vid insamling, bearbetning, presentation och analys av data,
2. redogöra för forskningsetisk lagstiftning och forskningsetiska principer inom det medicinska området,
3. applicera relevanta aspekter av vetenskaplig metod och teori vid utformande och sammanställning av en projektplan med utgångspunkt från en frågeställning av relevans för receptariers yrkesutövning, och
4. presentera en egen projektplan samt kritiskt granska och diskutera såväl egen och andras projektplaner som vetenskapliga artiklar.
Delkursens arbetsformer
För att uppnå samtliga lärandemål introduceras studenten genom föreläsningar, vilka kombineras med studier av kurslitteraturen. Därefter tränas lärandemål 1 och 3–4 vid seminarier kring vetenskapliga artiklar samt granskning av varandras projektplaner. För att uppnå lärandemål 2 genomförs också grupparbete som behandlar forskningsetisk lagstiftning och principer. Litteratursökning i databaser tränas vid handledd datorövning. Obligatoriska moment är datorövningar och seminarier.
Delkursens bedömningsformer
Examination av lärandemål 1–4 görs genom bedömning av en individuell skriftlig projektplan,, samt i seminarieform genom individuell bedömning av presentationen av egen och kritisk granskning av andra studenters projektplaner. Dessutom examineras lärandemål 1 och 3–4 individuellt vid artikelgranskningsseminarium. I bedömningen läggs särskild vikt vid ett korrekt akademiskt och vetenskapligt skrivande och argumentation samt relevant koppling till tidigare forskning. Lärandemål 2 examineras dessutom med betyg Underkänt (U)/Godkänt (G) genom en skriftlig gruppuppgift och vid ett seminarium där individuellt aktivt deltagande krävs vid en muntlig presentation. Därutöver krävs deltagande i datorövning i litteratursökning i digitala databaser. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarium kan erbjudas under terminstid. Dessutom erbjuds ny datorövning när examinator/lärare bedömer vilken tid som är lämplig till detta.
För betyg G i delkursen, krävs godkänt på samtliga moment i delkursen: artikelsökning, seminarieuppgifter, artikelgranskningar, opponent- och respondentskap vid såväl kamratgranskning som slutseminarium, projektplan samt etikuppgift. För betyget VG krävs därutöver väl godkänt på projektplanen. Bedömningskriterier biläggs studiehandledningen på lärplattformen.
För betyg G i delkursen, krävs godkänt på samtliga moment i delkursen: artikelsökning, seminarieuppgifter, artikelgranskningar, opponent- och respondentskap vid såväl kamratgranskning som slutseminarium, digital posterpresentation, projektplan samt etikuppgift. För betyget VG krävs därutöver väl godkänt på projektplanen. För betygssättning av G resp. VG används ”Bedömningskriterier för Uppsats Projektplan 7 hp 2016”, som biläggs studiehandledningen på It’s learning.
2. Statistik och epidemiologi, 6 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas grundläggande beskrivande statistik samt undersöknings- och urvalsmetoder. Dessutom belyses normalfördelning, parametriska och icke parametriska fördelningar samt hypotesprövning. Vidare behandlas konfidensintervall, korrelation och regression, noggrannhet, mätfel samt statistikprogram för datorer.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1. redogöra för de metoder och teorier som används vid insamling, bearbetning, presentation och analys av insamlad data,
2. tillämpa och tolka beskrivande statistisk och förklara och identifiera statistiska tillämpningsområden, och
3. använda statistiska datorprogram för inmatning, beskrivning och analys av data samt beskriva några typer av epidemiologiska undersökningar.
Delkursens arbetsformer
Arbetsformer för att uppnå lärandemål 1-3 består av föreläsningar, egna studier av litteraturen och för att träna lärandemål 3 genomförs datorövningar. Närvaro är obligatorisk på datorövningar.
Delkursens bedömningsformer
Examination av lärandemål 1-3 görs genom bedömning av en individuell skriftlig tentamen. Lärandemål 3 examineras också individuellt genom en digital och muntlig redovisning av uppgifter i samband med datorövningar. Avseende fokus i bedömningarna läggs det särskild vikt vid val av lämplig metod och argument för detta. Eventuell frånvaro vid obligatoriskt moment kompletteras genom ny datorövning enligt beslut av examinator. Bedömningskriterier för samtliga examinationsuppgifter finns i studiehandledningen.
För betyg G i delkursen krävs att lärandemål 1-3 bedöms som godkända. För betyg VG krävs dessutom att lärandemål 3 bedöms som väl godkänt.
3. Professionsutveckling, 2 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas olika aspekter på professionsutveckling genom interprofessionellt lärande och samarbete samt hur den egna professionens särart förtydligas genom interaktion med andra professioner.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. redogöra för betydelsen av samarbete med företrädare för andra hälsoprofessioner.
Delkursens arbetsformer
Arbetsformerna består av egna studier av litteraturen, seminarier, gruppövningar samt muntlig redovisning. Närvaro är obligatorisk på seminarier.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 examineras genom bedömning av en individuell skriftlig och muntlig redovisning. I bedömningen läggs särskild vikt vid studentens förmåga att redogöra för betydelsen av interprofessionellt lärande för egen professionell utveckling. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarium kan erbjudas under terminstid.
I delkurs 3 ges betygen Underkänd och Godkänd. För betyget Godkänd krävs godkänt på individuell skriftlig och muntlig redovisning. Bedömningskriterier för examinationsuppgiften finns i studiehandledningen.
Betyg för hel kurs
För Godkänt betyg på hela kursen krävs godkänt på samtliga delkurser. För betyget VG i hela kursen krävs dessutom betyget VG på delkurs 1 och 2.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat
Kurslitteratur
1. Forskningsmetodik, 7 hp
Backman J, (2015) Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. 223 s.
Gudmundsson P, (2018) Skrivanvisningar för studenter vid Fakulteten för hälsa och samhälle. Fakulteten för hälsa och samhälle. 16 s.
Sundström J, Lind L, (2015) Handbok i biomedicinsk forskning. Stockholm: Liber. 201 s.
Ca 10 vetenskapliga artiklar omfattande totalt ca 60 s tillkommer
2. Statistik och epidemiologi, 6 hp
Bring J, Taube A, (2006). Introduktion till medicinsk statistik. Lund: Studentlitteratur. 233 s.
Sundström J, Lind L, (2015) Handbok i biomedicinsk forskning. Stockholm: Liber. Kapitel 5. 74 s.
3. Professionsutveckling, 2 hp
Eriksson T, (2014) Apotekaren, receptarien och klinisk farmaci. Lunds universitet Med Cul rapportserie. 122 s. www.lu.se/medcul.
Sökning av vetenskapliga artiklar ingår, som underlag för examinationsuppgiften. Omfattningen kan variera beroende på hur snabbt studenten finner lämpligt underlag.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.