UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2017

Kursplan våren 2017

Benämning

Fysiologi

Engelsk benämning

Physiology

Kurskod

RP122A

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för hälsa och samhälle

Gäller från

2017-03-27

Fastställandedatum

2016-11-15

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Biologi 2, Fysik 1a/1b1 + 1b2, Kemi 2, Matematik 4. Eller: Biologi B, Fysik A, Kemi B, Matematik D.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 11/A11.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i programmets andra termin.

Syfte

Kursen ger en allmän introduktion om vävnader, hud, skelett och muskler. Vidare behandlas anatomiska uppbyggnaden och normala fysiologiska funktioner hos nervsystemet med sinnesorganen, cirkulationsorganen med blodcirkulationen och blodet, andningsorganen och respirationen, matspjälkningsorganen och digestionen, njurar och urinvägar samt det endokrina systemet.

Innehåll

Kursen omfattar beskrivning av kroppsorganens funktionella anatomi och fysiologi. Kursen inleds med en presentation av generella teman inom fysiologin som homeostatiska principer samt nervös respektive endokrin kontroll. Perifera nervsystemet, med tyngdpunkt på autonoma delar behandlas, centrala nervsystemet diskuteras i samband med respektive perifer komponent samt integrativ fysiologi inom de stora organsystemen.. I samband med studier av mag-tarmkanalens funktion diskuteras även matsmältningsorganens sjukdomar med medel vid syrarelaterade symtom Parallellt med fysiologin behandlas grundläggande anatomi och den morfologi som krävs för att funktionen ska kunna förklaras. De egenskaper och funktioner som utgör både barriär och möjlig administrations- eller exkretionsväg för läkemedel diskuteras, framför allt respirationssystemet, digestionssystemet, immunsystemet och huden. Leverns och njurens funktion och betydelse diskuteras. Vidare diskuteras åldersrelaterade förändringar av människokroppen, av relevans ur ett farmaceutiskt perspektiv.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för människokroppens olika organ och organsystems uppbyggnad och dess normala funktioner med utgångspunkt i medicinsk terminologi, och
2. identifiera olika fysiologiska mätmetoder såsom EKG, lungfunktion och blodtrycksmätning.

Arbetsformer

Samtliga arbetsformer syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. Arbetsformerna består av salsföreläsningar, inspelade föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och delprov (lärandemål 1-2). Nätbaserade moment förekommer.Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompenseras i samråd med examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarie kan erbjudas under terminstid.

Bedömningsformer

Lärandemål 1-2examineras som delprov och enskild tentamen. Delproven innebär såväl formativ som summativ bedömning. Delproven kan inte sänka betyget utan endast ge extrapoäng till skriftlig tentamen. Fokus vid bedömning av studenternas prestationer vid samtliga examinationer ligger på förmågan att förstå fysiologiska funktioner, förlopp och samband.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i kursen, ges möjlighet till minst två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Sand O, Sjaastad Ö, Haug E, Bjåle J G, (2007) Människokroppen. Fysiologi och anatomi. Stockholm: Liber AB. 400s av 544 s.
Anatomiska attrapper och modeller i Anatomi-och fysiologlab, plan 5, U-huset Anatomi- och fysiologiprogrammet ADAM finns på datorerna, rum U 202.

Kursvärdering

Kursansvarig lärare ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna skriftligt och muntligt under början av nästkommande kurs. Minnesanteckningar från återkopplingen upprättas och görs tillgängliga för kursens studenter samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.