Kursplan hösten 2023
Kursplan hösten 2023
Benämning
Farmaci: Farmaceutisk kemi och laborativt arbete inklusive introduktion
Engelsk benämning
Pharmacy: Pharmaceutical Chemistry and Laboratory Work Including Introduction
Kurskod
RP111A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska och engelska.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2022-12-16
Gäller från
2023-08-28
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Biologi 2, Fysik 1a eller Fysik 1b1 + 1b2, Kemi 2, Matematik 4 eller Matematik D
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Farmaci
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Nivå 1-30 hp. Kursen ingår i programmets första termin.
Innehåll
Kursen är en introduktion till huvudområdet farmaci, receptariens yrkesroll och farmaceutiskt laborativt arbete.
Kursen består av tre delkurser:
Delkurser
1. Introduktion till farmaci och professionell utveckling, 3 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas farmacins roll i samhället, receptariens yrkesroll samt etiska grundprinciper.
Dessutom ges en introduktion till området klinisk farmaci med filosofier och arbetssätt. I kursen introduceras också patientfall som underlag för läkemedelsgenomgångar samt ett antal läkemedel och underlaget för deras utveckling baserat på nytta och säkerhet.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. redogöra för farmacins roll i samhället med särskilt fokus på hälso- och sjukvård,
2. redogöra för receptariens yrkesroll samt för etiska grundprinciper inom området, och
3. redogöra för grundläggande terminologi och arbetssätt inom klinisk farmaci och läkemedelsutveckling.
Delkursens arbetsformer
För att studenten ska uppnå samtliga lärandemål genomförs föreläsningar och gruppövningar där receptariens yrkesroll diskuteras. Med samma metodik introduceras studenten i de förutsättningar och kompetenser som behövs för att förbättra patientbehandling med läkemedel, samt utveckling av nya läkemedel.
Delkursens bedömningsformer
Delkursen bedöms i form av en individuell portfolioexamination. Fokus vid bedömningen av lärandemål 1 och 2 ligger på studentens förmåga att placera farmacin i ett samhälls- och vårdperspektiv. Särskild hänsyn läggs vid förståelse av yrkesetiska principer. Fokus vid bedömningen av lärandemål 3 ligger på studentens förståelse av farmaceutisk terminologi och arbetssätt. Betygen U eller G används på delkursen. För att erhålla betyget G krävs att studenten kan redogöra för farmacin roll i samhället, receptariens yrkesroll samt grundläggande terminologi inom yrkesområdet.
2. Kemiska och fysikaliska mätmetoder, 7 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas olika typer av mätinstrument, som jonselektiva elektroder, spektrofotometer, centrifuger, mikroskop. Spektroskopiska mätmetoder, optik och vågrörelselära samt mikroskopets uppbyggnad och funktion diskuteras. Som exempel på separationsmetod behandlas centrifugering. Vidare behandlas kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling inom laborativ verksamhet. De laboratoriemetodiker och teorier som behandlas anknyter till moment som kvalificering och validering av instrument.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. redogöra för olika kvalitetssystem från läkemedelsmyndigheter och dess tillämpningar i det laborativa arbetet, och
2. redogöra för och tillämpa optiska, elektrokemiska- och spektrofotometriska metoder.
Delkursens arbetsformer
För att studenten ska uppfylla lärandemål 1 genomförs föreläsningar där den teoretiska bakgrunden behandlas. Lärandemål 2 stöds genom föreläsningar, samt praktiska laborationer och gruppövningar. Deltagande i laborationer är obligatoriskt.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 bedöms genom skriftlig individuell tentamen och lärandemål 2 genom individuellt skrivna laborationsrapporter och aktivt deltagande i gruppdiskussioner. Fokus vid bedömning av studenternas prestationer ligger på förmågan att redogöra för och tillämpa metodiker inom det farmaceutiska området. Vid frånvaro av obligatoriska praktiska moment ska student genomföra ny laboration eller praktiskt prov enligt beslut av examinator om inte ny laboration/praktiskt prov kan erbjudas under terminen.
För att erhålla betyget G på delkursen ska den laborativa färdigheten bedömas som god, praktiskt prov och laborationsrapport ska vara godkända. Den skriftliga tentamen ska vara godkänd. För att erhålla betyget VG på delkursen krävs att laborativ färdighet är bedömd som mycket god, laborationsrapporten ska vara inlämnad i tid samt godkänd och det praktiska provet godkänt. Den skriftliga tentamen ska vara väl godkänd . Specifika bedömningskriterier för vad som krävs för att erhålla betyget G respektive VG finns angivet i studiehandledningen.
3. Laborativt arbete, 5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen diskuteras farmaceutiskt laborativt arbete. Vidare behandlas laboratoriemetodiker och osäkerhetsuppskattning i laborativt arbete. Dessutom diskuteras lösningsberedning, hantering och kalibrering av pipetter samt mätningar med pH-meter med tillhörande teori. Slutligen diskuteras grundläggande kemiska och fysikaliska beräkningar samt säkerhetsföreskrifter, risker, hälsoeffekter och förhållningsregler vid laboratoriearbete.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. utföra, dokumentera och värdera grundläggande laborativt arbete samt tillämpa grundläggande kemiska beräkningar och feluppskattningar, och
2. göra en riskanalys för det laborativa arbetet utifrån säkerhetsföreskrifter, skyddsfrågor, förhållningsregler samt gällande rutiner för laborativt arbete med kemiska och biologiska ämnen.
Delkursens arbetsformer
Lärandemål 1 stöds genom föreläsningar, gruppövningar och laborationer. För att uppfylla lärandemål 2 genomförs föreläsningar och gruppövningar. Deltagande i laborationer är obligatoriskt.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 examineras genom laborativ tentamen samt genom skriftlig resultatredovisning. Lärandemål 2 examineras genom bedömning av de riskanalyser som lämnas i samband med laborationerna. Prestation vid laborationer, riskanalys av laborativt moment samt skriftlig individuell tentamen utgör underlag för bedömning av om lärandemålen är uppfyllda. Bedömning av lärandemål 1 och 2 sker utifrån studentens laborativa prestationer, riskbedömning av laborativt moment, praktiskt prov och från en individuell laborationsrapport. Bedömning av lärandemål 1 sker dessutom utifrån studentens prestation vid en individuell skriftlig tentamen. Fokus vid bedömning av studenternas prestationer ligger på förmågan att förstå och tillämpa metodiker inom det farmaceutiska området samt att göra relevanta riskbedömningar och grundläggande kemiska beräkningar.
Vid frånvaro av obligatoriska praktiska moment ska studenten genomföra ny laboration eller praktiskt prov enligt beslut av examinator om inte ny laboration/praktiskt prov kan erbjudas under terminen.
För att erhålla betyget G på delkursen ska den laborativa färdigheten bedömas som god, praktiskt prov och laborationsrapport ska vara godkända. Den skriftliga tentamen ska vara godkänd. För att erhålla betyget VG på delkursen krävs att laborativ färrdighet är bedömd som mycket god, laborationsrapporten ska vara godkänd och det praktiska provet godkänt. Den skriftliga tentamen ska vara väl godkänd. Specifika bedömningskriterier för vad som krävs för att erhålla betyget G respektive VG finns angivet i studiehandledningen.
För att få betyget G på hela kursen krävs godkänt betyg på samtliga delkurser. För att få VG på hela kursen krävs VG på delkurs 2 och 3.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat
Kurslitteratur
1. Introduktion till farmaci och professionell utveckling, 3 hp
Apotekarsocieteten. God apotekssed i Sverige (GPP). https://www.apotekarsocieteten.se/wp-content/uploads/2019/09/Svensk-GPP-God-apotekssed-för-apotek-och-sjukvårdsfarmaci-i-Sverige.pdf, (13 s.)
Cipolle B, Strand L, Morely P: Pharmaceutical Care Practice. McGraw-Hill Companies Division, Third ed 2012. (Ca 150 s.)
Eriksson T. Apotekaren, receptarien och klinisk farmaci. Rapport nr 25 20014 MedCULwww.med.lu.se/medcul. (121 s)
Kvalitetsdokument från EMA (europeiska läkemedelsmyndigheten)
2. Kemiska och fysikaliska mätmetoder, 7 hp
Wilson K. Walker J. (2010) Principles and Techniques of Biochemistry and Molecular Biology. Cambridge: University Press 7th edition. Ca 50 s.
Laborationskompendium och vetenskapliga artiklar tillkommer. 30 s.
3. Laborativt arbete, 5 hp
Sutton,R. Rockett,B W. Swindells, P G. (2008) Chemistry for the Life Sciences (upplaga 2) CRC Press Inc. 266 s.
Trost J. Torres S. (2011) Studieteknik. Lund: Studentlitteratur. Andra upplagan.
Kompendium: Mätvärden och osäkerhetsanalys. 12 s.
Laborationskompendium och vetenskapliga artiklar tillkommer. 50 s.
Vetenskapliga artiklar tillkommer. 25 s.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.