Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2023-01-16

Kursplan med gällandedatum 2023-01-16

Benämning

Religion och lärande: Kunskap, kontroversiella frågor och konfliktytor

Engelsk benämning

Religion and Education: Knowledge, Controversial Issues and Sites of Conflict

Kurskod

RL725C

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden

Fastställandedatum

2022-11-30

Gäller från

2023-01-16

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: RL204C Religion och lärande: Existentiella frågor i globala perspektiv (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

A1N

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.

Innehåll

Kursen behandlar olika politiska, religiösa och värdeladdade frågor inom religionskunskapen där fokus ligger på åtskillnaden mellan religion och vetenskap. Kursen ska ge studenten verktyg att kunna undervisa om kontroversiella frågor och ämnen som ofta skapar konflikter i klassrummet, till exempel frågor som rör förtryck, diskriminering, våld och territorialism. Kursen tar utgångspunkt i hur argument som grundas i konfessionalism och apologetik kan förstås och användas i en icke-konfessionell utbildning som relaterar till värdegrundsfrågor och demokrati.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. diskutera och problematisera skillnaden mellan konfessionellt grundade och vetenskapligt belagda kunskaper
2. analysera och diskutera hur argument som grundas i konfessionalism och apologetik kan förstås och användas i en icke-konfessionell undervisning
3. självständigt identifiera och källkritiskt granska olika positioneringar i relation till kontroversiella frågor som kan uppstå i klassrummet
4. formulera, försvara och diskutera vetenskapliga argument i tal och skrift

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av föreläsningar och seminarier, workshops, vetenskapligt skrivande, kamratrespons, samt arbete i grupp och individuellt. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärare.

Bedömningsformer

Prov 1: Portfolio (Portfolio), 7hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Muntlig och skriftlig presentation (Oral and Written Presentation), 8hp. I detta prov examineras lärandemål 3 och 4.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur

Boisvert, Donald L. och Carly Daniel-Hughes (red.) (2017). The Bloomsbury Reader in Religion, Sexuality, and Gender. London & New York: Bloomsbury Academic. (288 s.)
Dixon, Thomas (2008.) Science and Religion: A Very Short Introduction. New York: Oxford University Press. (184 s.)
Flensner, Karin K., Göran Larsson, G. & Roger Säljö (red.) (2021). Känsliga frågor, nödvändiga samtal: Att lära om och av kontroverser. Lund: Studentlitteratur. (Inledning, kap. 1, 9, 10, 11 och 12. (74 s.)
Franck, Olof & Peder Thalén (red.) (2018). Interkulturell religionsdidaktik: utmaningar och möjligheter. Lund: Studentlitteratur. (Kap. 7 och 8. 34 s.)
Hughes, Aaron W. (2016.). Islam and the Tyranny of Authenticity: An Inquiry Into Disciplinary Apologetics. Sheffield, UK & Bristol, CT: Equinox. (164 s.)
Obadiah, Lionel (2014). “Globalisation and new geographies of religion: new regimes in the movement, circulation, and territoriality of cults and beliefs”. International Social Science Journal 63:209–210, 147–157. (11 s.)
Utöver detta tillkommer följande:
Artiklar och bokkapitel som laddas upp på kursplattformen (ca. 700 s.)
Litteratur för portfolioexaminering som väljs i samråd med undervisande lärare (ca. 400 s.).
Litteratur för muntlig och skriftlig redovisning som väljs i samråd med undervisande lärare (ca. 400 s.).

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.