Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Religion och lärande: Religion, etik och livsfrågor
Engelsk benämning
Religion and Education: Religion, Ethics, and Life Questions
Kurskod
RL215C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2021-09-29
Gäller från
2021-09-29
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande förståelser för hur människans behov av att tolka, förstå och söka mening tar sig uttryck i tro och religiös praktik i såväl nutid som i forntida religioner, med fokus på texter och deras tolkning. Kursen syftar vidare till att studenten ska utveckla förståelse för begreppen religion, etik och livsfrågor relaterat till de dokument som styr skolans verksamhet.
Innehåll
Kursen sätter människans behov av att bearbeta livsfrågor genom myter, riter och symboler i fokus. I kursen analyseras mytologiska traditioner från olika tider och platser med hjälp av teoretiska modeller för text-, myt- och ritualanalys.
Kursen ska ge en översikt över den utvecklingsprocess som religionskunskapsämnet i skolan har genomgått samt introducera religionsdidaktik. Kursen belyser centrala begrepp inom religionsvetenskap och skolämnet religionskunskap. I kursen behandlas etik och livsfrågor, till exempel frågor om liv och död, gott och ont, kärlek, sexualitet och relationer. Med utgångspunkt i skolans styrdokument och didaktikens centrala frågor bearbetas planering av undervisning samt bedömning som stöd för elevers lärande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. identifiera, jämföra och reflektera över mytologiska traditioner, riter och symboler med hjälp av religionsvetenskapliga analysmodeller,
2. läsa, diskutera och analysera texter och urkunder med utgångspunkt i några centrala religionsvetenskapliga teorier och begrepp,
3. diskutera hur människan i olika tider sökt tolka, förklara och förstå centrala livsfrågor, som t.ex. liv och död, gott och ont samt frågor som rör kärlek, sexualitet och relationer,
4. identifiera etiska dilemman och problematisera dessa med utgångspunkt i olika etiska modeller,
5. exemplifiera, diskutera och analysera religionsdidaktikens centrala frågor med utgångspunkt i styrdokumenten,
6. konkretisera gällande läro- och kursplaner i undervisningsförslag som inbegriper bedömning av elevers lärande utifrån kursens innehåll,
7. förklara och diskutera grundläggande begrepp och modeller inom allmän- och ämnesdidaktik.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar och seminarier, informationssökning, självstudier och arbete i grupp. I kursen ingår också obligatoriskt fältarbete/exkursion. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärare.
Bedömningsformer
Prov 1: Skriftlig tentamen (Written Examination) 7 hp. Lärandemål 1 och 2 examineras.
Prov 2: Paper (Paper) 4 hp. Lärandemål 3 och 4 examineras.
Prov 3: Paper och muntlig redovisning (Paper and Oral Presentation) 4 hp. Lärandemål 5, 6 och 7 examineras.
Betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Centerwall, Erik (2005). Hela Livet - 50 år med sex-och samlevnadsundervisning. Skolverket, 2005. (I urval: s. 1-45, 151-163, totalt ca 60 s.)
Colnerud, Gunnel & Granström, Kjell (2015). Respekt för lärarprofessionen - om lärares yrkesspråk och yrkesetik. (4:e uppl.) Stockholm: Liber. (180 s.)
Flensner, Karin K., Larsson, Göran & Säljö, Roger (red.) (2021). Känsliga frågor, nödvändiga samtal - Att lära om och av kontroverser. Lund: Studentlitteratur. (I urval: kap. 1, 18 s.)
Franck, Olof & Löfstedt, Malin (red.) (2015). Etikdidaktik: Grundbok om etikundervisning i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. (176 s.)
Gilhus, Ingvild Sælid & Mikaelsson, Lisbeth (2003). Nya perspektiv på religion. Stockholm: Natur och kultur. (273 s.)
Gilhus, Ingvild Sælid & Thomassen, Einar (2011). Antikens religioner. Mellanösterns och Medelhavsområdets religioner. Stockholm: Norstedt. (287 s.)
Hansén, Sven-Erik & Forsman, Liselott (red.) (2017). Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur. (I urval: kapitel 1, 2 och 16, totalt 55 s.)
Jönsson, Anders (2017). Lärande bedömning. 4:e utg. Stockholm: Gleerups. (194 s.)
Jönsson, Rune & Liljefors Persson, Bodil (2006). Religionskunskap i årskurs 9. Educare - Vetenskapliga Skrifter, (6), (77s).
Larsson, Göran & Sorgenfrei, Simon (2019). Religion. Stockholm: Liber. (99 s.)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2017). Lärande, skola, bildning. Stockholm: Natur & Kultur. (I urval: kapitel 8, totalt 85 s.)
Löfstedt, Malin (red.). (2011). Religionsdidaktik – mångfald, livsfrågor och etik i skolan. Lund: Studentlitteratur. (I urval: kap. 1, 2, 3, 6 och 7, ca 100 s.)
Thurfjell, David (red.) (2016). Varför finns religion? Stockholm: Molin & Sorgenfrei. (268 s.)
Utöver detta tillkommer ca. 150 sidor artiklar och bokkapitel som tillhandahålls av lärare. Dessutom ingår utdrag ur olika källtexter, som också tillhandahålls digitalt. (ca 150 s.)
Kursvärdering
Universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).