Kursplan hösten 2021
Kursplan hösten 2021
Benämning
Religion och lärande: Religion, etik och existentiella frågor
Engelsk benämning
Religion and Education: Religion, Ethics and Existential Questions
Kurskod
RL211C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2018-06-05
Gäller från
2018-09-03
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska B, Samhällskunskap A, Eller: Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska orientera sig i hur människans behov av att tolka, förstå och söka mening tar sig uttryck i tro och religiös praktik i såväl nutid som i forntida religioner. Kursen ska ge en översikt över den utvecklingsprocess som religionskunskapsämnet i skolan har genomgått samt introducera religionsdidaktik. Kursen syftar vidare till att bearbeta begreppen religion, etik, livsfrågor och existentiella frågor relaterat till de dokument som styr skolans verksamhet.
Innehåll
Kursen sätter människans behov av att gestalta livsfrågor och existentiella frågor i myter, riter och symboler i fokus. Studenten bearbetar och reflekterar kring såväl mytologiska traditioner från olika tider och platser som teoretiska modeller för myt- och ritualanalys. Kursen belyser centrala begrepp inom religionsvetenskap och skolämnet religionskunskap. Studenten bekantar sig med etik, samt med ungdomars meningssökande i tillvaron och livsfrågor och existentiella frågor såsom frågor om liv och död, gott och ont, sex och samlevnad. Vid seminarier diskuterar studenterna centrala religionshistoriska texter, men också didaktisk litteratur och skönlitteratur. I kursen ingår också fältarbete/exkursion till ett antal platser av arkeologisk, historiskt och religionsvetenskapligt intresse. Inför introduktionen till den verksamhetsförlagda utbildningen möter studenterna också etiska frågor som rör lärarens yrkesroll.
Med utgångspunkt i skolans styrdokument och didaktikens centrala frågor bearbetas planering av undervisning samt bedömning som stöd för elevers lärande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- diskutera hur människan i olika tider sökt tolka, förklara och förstå centrala livsfrågor och existentiella frågor.
- översiktligt beskriva religionskunskapsämnets framväxt och utveckling i relation till centrala begrepp i skolans styrdokument samt i religionsvetenskaplig forskning.
- identifiera etiska dilemman och problematisera dessa med utgångspunkt i olika etiska modeller.
- identifiera, jämföra och reflektera över mytologiska traditioner, riter och symboler med hjälp av religionsvetenskapliga analysmodeller.
- läsa, diskutera och analysera texter och urkunder med utgångspunkt i några centrala teorier och begrepp som rör myt- och ritualanalys.
- exemplifiera, diskutera och analysera religionsdidaktikens centrala frågor med utgångspunkt i styrdokumenten.
- konkretisera gällande läro- och kursplaner i undervisningsförslag som inbegriper bedömning.
- förklara och diskutera grundläggande begrepp och modeller inom allmän- och ämnesdidaktik
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar och seminarier, informationssökning, självstudier och arbete i grupp. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärare.
Bedömningsformer
Prov 1: Muntlig presentation. I detta prov examineras lärandemål 1, 4, 7.
Prov 2: Skriftlig hemtentamen. I detta prov examineras lärandemål 4, 5.
Prov 3: Muntlig presentation och skriftlig inlämningsuppgift. I detta prov examineras lärandemål 1, 3.
Prov 4: Muntlig presentation och skriftlig inlämningsuppgift. I detta prov examineras lärandemål 4, 5.
Prov 5: Två muntliga presentationer och skriftliga inlämningsuppgifter. I detta prov examineras lärandemål 1, 2, 6, 7, 8.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Centerwall, Erik (2005). Hela Livet - 50 år med sex-och samlevnadsundervisning. Skolverket, 2005. (238 s., i urval s. 1-45, 151-163, totalt ca 60 s.) Tillgänglig via Internet
Coelho, Paulo (2008 [1988]). Alkemisten. Stockholm: Bazar. (221 s.)
Collste, Göran (2010). Inledning till etiken. Lund: Studentlitteratur. (86 s.)
Colnerud, Gunnel & Granström, Kjell (2015). Respekt för lärarprofessionen - om lärares yrkesspråk och yrkesetik. (4:e uppl.) Stockholm: Liber. (180 s.)
Franck, Olof & Stenmark, Mikael (red.) (2012). Att undervisa om religion och vetenskap: med grund i ämnesplanen för religionskunskap. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur. (159 s.)
Gilhus, Ingvild Sælid & Mikaelsson, Lisbeth (2003). Nya perspektiv på religion. Natur och kultur, Stockholm. (273 s.)
Gilhus, Ingvild Sælid & Thomassen, Einar (2011). Antikens religioner. Mellanösterns och Medelhavsområdets religioner. Norstedt, Stockholm. (287 s)
Hansén, Sven-Erik & Forsman, Liselott (red.) (2017). Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur. (I urval: kapitel 1, 2 och 16)
Jensen, Tim, Rothstein, Mikael & Podemann Sørensen, Jørgen (red.) (1996). Religionshistoria: ritualer, mytologi, ikonografi. Nya Doxa, Nora. (Urval 12 s. Om fornnordisk religion. Finns som stencil)
Jönsson, Rune & Bodil Liljefors Persson (2006). Religionskunskap i årskurs 9. Rapport från den nationella utvärderingen av grundskolan (NU03). Rapport, Educare Vetenskapliga Skrifter. (77 s). Tillgänglig via Internet
Liljefors Persson, Bodil (1997). "Myt, rit och historia hos Maya" i Agüero, Oscar Alfredo & Alvarsson, Jan-Åke (red.). Amerikas indiankulturer. [Ny, rev. utg.] Uppsala: Institutionen för kulturantropologi och etnologi, Univ. (14 s. Finns som stencil)
Lundahl, Christian (2014). Bedömning för lärande. Lund: Studentlitteratur. (208 s.)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2017). Lärande, skola, bildning. Stockholm: Natur & Kultur. (I urval: kapitel 8)
Löfstedt, Malin (red.). (2011). Religionsdidaktik – mångfald, livsfrågor och etik i skolan. Lund: Studentlitteratur. (219 s., i urval ca 100 s.)
Nigosian, S. A. (2008). World Religions. A Historical Approach. 4th ed. Boston: Bedford/St. Martin's. (558 s., urval ca 10 s., kap. 7 om Mesoamerikas indianer, finns som stencil.)
Skolverket.se. (2011). ”En idé till planering”. I Diskussionsunderlag för grundskolan. Diskutera. Kursplanen i religionskunskap. s. 6-15. (9 s.) Tillgänglig via Internet.(2011).
Allmänna råd: Planering och genomförande av undervisning. (47 s.) Tillgänglig via Internet.
(2011).
Kunskapsbedömning i skolan - praxis, begrepp, problem och möjligheter. (77 s.) Tillgänglig via Internet.
Utöver detta ingår utdrag ur olika källtexter, som tillhandahålls av institutionen. (ca 75 s.)
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).