Kursplan hösten 2014
Kursplan hösten 2014
Benämning
Religion och lärande: Religion, etik och livsfrågor
Engelsk benämning
Religion and Education: Religion, Ethics and Life Vital Questions
Kurskod
RL201C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2014-09-09
Gäller från
2014-09-01
Behörighetskrav
Se utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska orientera sig i hur människans behov av att tolka, förstå och söka mening tar sig uttryck i tro och religiös praktik i såväl nutid som i forntida religioner. Kursen ska ge en översikt över den utvecklingsprocess som religionskunskapsämnet i skolan har genomgått samt introducera religionsdidaktik. Kursen syftar vidare till att bearbeta begreppen religion, etik och livsfrågor relaterat till de dokument som styr skolans verksamhet.
Innehåll
Kursen sätter människans behov av att gestalta livsfrågor i myter, riter och symboler i fokus. Studenterna bearbetar och reflekterar kring såväl mytologiska traditioner från olika tider och platser som teoretiska modeller för myt- och ritualanalys (egyptisk, fornnordisk, grekisk, mesoamerikansk och mesopotamisk religion). Kursen belyser också centrala begrepp inom religionsvetenskap och skolämnet religionskunskap. Studenterna bekantar sig med etik i lärarens yrkesroll samt med ungdomars livsfrågor och meningssökande i tillvaron. Vid seminarier diskuterar studenterna centrala religionshistoriska texter men också didaktisk litteratur och skönlitteratur.
Studenterna producerar och reflekterar över egna stillbilder som i ett vidgat textbegrepp relaterar till myter, riter och/eller symboler.
Studenterna utarbetar ett undervisningsförslag kopplat till kursens innehåll.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna diskutera hur människan i olika tider sökt tolka, förklara och förstå centrala livsfrågor, som t.ex. liv och död, gott och ont samt frågor som rör kärlek och sexualitet.
- kunna översiktligt beskriva religionskunskapsämnets framväxt och utveckling i relation till centrala begrepp i skolans styrdokument samt i religionsvetenskaplig forskning.
- kunna identifiera etiska dilemman och diskutera dessa utifrån olika etiska modeller.
- kunna identifiera, jämföra och reflektera över mytologiska traditioner, riter och symboler med hjälp av religionsvetenskapliga analysmodeller.
- kunna läsa, diskutera och analysera texter och urkunder med utgångspunkt i några centrala teorier och begrepp som rör myt- och ritualanalys.
- kunna utarbeta ett undervisningsförslag som fokuserar ungdomars livsfrågor och lärande med fokus på religiös praktik.
- kunna exemplifiera, diskutera och analysera religionsdidaktikens centrala frågor med utgångspunkt i styrdokumenten.
- kunna konkretisera gällande läro- och kursplaner i en pedagogisk planering som inbegriper bedömning av elevers lärande.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar och seminarier, informationssökning, självstudier och arbete i grupp. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärare.
Bedömningsformer
Muntlig examination av fältarbete i grupp där människors livsfrågor står i fokus bedöms utifrån didaktiska val, teoretisk medvetenhet, och presentationsförmåga. (Mål 1) Såväl en gruppvis muntlig som en skriftlig individuell examination genomförs på delar av kursens innehåll, såsom forntida religioner och centrala religionsvetenskapliga begrepp. (Mål 3, 4 och 5) I grupp producerar studenterna stillbilder som reflekterar myter, riter och/eller symboler. Denna examination omfattar även en individuell skriftlig reflektion. (Mål 4) Studenterna utarbetar i grupp ett skriftligt undervisningsförslag kopplat till kursens innehåll samt till styrdokumenten och presenterar detta även muntligt. (Mål 1, 2, 6, 7, 8)
Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Centerwall, Erik (2005). Hela Livet - 50 år med sex-och samlevnadsundervisning. Skolverket, 2005. (238 s) Länkadress: http:www.skolverket.se/publikationer?id=2081
Collste, Göran (2010). Inledning till etiken. Lund: Studentlitteratur. (86 s)
Colnerud, Gunnel & Kjell Granström (2002). Respekt för läraryrket - om lärares yrkesspråk och yrkesetik. Stockholm: HLS förlag. (180 s)
Gilhus, Ingvild Sælid & Mikaelsson, Lisbeth (2003). Nya perspektiv på religion. Natur och kultur, Stockholm. (273 s)
Gilhus, Ingvild Sælid & Thomassen, Einar, Antikens religioner (2011). Mellanösterns och Medelhavsområdets religioner. Norstedt, Stockholm. (287 s)
Jensen, Tim, Rothstein, Mikael & Podemann Sørensen, Jørgen (red.) (1996). Religionshistoria: ritualer, mytologi, ikonografi. Nya Doxa, Nora. (Urval 12 s. Om fornnordisk religion. Finns som stencil)
Jönsson, Rune & Bodil Liljefors Persson (2006). Religionskunskap i årskurs 9. Rapport från den nationella utvärderingen av grundskolan (NU03). Rapport, Educare Vetenskapliga Skrifter. (77 s) länk mah
Liljefors Persson, Bodil, "Myt, rit och historia hos Maya" i Alvarsson, Jan-Åke (red.) (1997). Amerikas indiankulturer, Institutionen för kulturantropologi och etnologi. Univ., Uppsala. (14 s. Finns som stencil)
Löfstedt, Malin (red.). (2011). Religionsdidaktik – mångfald, livsfrågor och etik i skolan. Lund: studentlitteratur. (219 s)
www.Skolverket.se: En idé till planering, Allmänna råd; Planering och genomförande av undervisning. Kunskapsbedömning i skolan.
Aktuellt stencilmaterial som tillhandahålls av lärarutbildningen: Utdrag ur olika källtexter. (75 s)
Litteratur (ca 500 s) väljs i samråd med examinator:
Arvidsson, Stefan (2012). Varför religionsvetenskap? En ämnesintroduktion för nya studenter. Lund: studentlitteratur. (148 s)
Bråkenhielm, Carl-Reinhold (m fl red) (2013). Livet enligt människan: om livåskådningsforskning. Nya Doxa. (431 s)
Coelho, Paulo (2008 [1988]). Alkemisten. Stockholm: Bazar. (221 s.)
Gärdenfors, Peter (2010). Lusten att förstå: om lärande på människans villkor. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur. (284s. Valda delar.)
Heberlein, Ann (2004). Den sexuella människan: etiska perspektiv. Lund: Studentlitteratur. (179 s)
Heberlein, Ann. (2014) Etik: människa, moral, mening: en introduktion. Stockholm: Bonnier. (279 s)
Hjerm, Mikael & Abby Peterson (red) (2007). Etnicitet. Perspektiv på samhället. Malmö: Gleerups Utbildning AB. (valda delar, 150 s)
Lövheim, Mia & Bromander, Jonas (2012). Religion som resurs: existentiella frågor och värderingar i unga svenskars liv. Skellefteå: Artos. (369 s)
www.skolverket.se: Allmänna råd; Bedömning och betygsättning i gymnasieskolan.
Någon lärobok för grundskolan och gymnasiet.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.