Kursplan hösten 2023
Kursplan hösten 2023
Benämning
Bedömning av nyanlända och flerspråkiga elevers andraspråksutveckling för lärare i svenska som andraspråk
Engelsk benämning
Assessment of Newly Arrived and Multilingual Students´ Second Language Learning for Teachers of Swedish as a Second Language
Kurskod
RC417U
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2023-03-29
Gäller från
2023-08-28
Behörighetskrav
Lärarutbildning varav minst 30 hp svenska som andraspråk eller lärarutbildning och minst 30 hp svenska som andraspråk.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
GXX
Syfte
Kursen syftar till att kursdeltagaren ska fördjupa sina ämnesdidaktiska kunskaper och redskap för en systematisk och kontinuerlig bedömning av elevers andrapråksutveckling i skolan. Syftet är att också kursdeltagaren ska utveckla sin förmåga att planera och genomföra formativ undervisning som bidrar till att förbättra nyanlända och flerspråkiga elevers förutsättningar för lärande och goda kunskapsresultat.
Innehåll
Kursen behandlar bedömning ur olika aspekter både generellt, gällande exempelvis summativ och formativ bedömning och undervisning samt kollegialt bedömningsarbete, och specifikt med fokus på bedömning av andraspråksutveckling på olika nivåer.
Kursen bygger på teorier och modeller för bedömning i förhållande till exempelvis styrdokumentens kunskapskrav och Skolverkets bedömningsunderlag Bygga svenska. Utveckling och bedömning av receptiva och produktiva förmågor i ett andraspråk, från nybörjarnivå till avancerad nivå relaterat till elevens ålder, fokuseras likväl som användning av Bygga svenska i den egna undervisningen.
Resursperspektivet utgör grunden i denna kurs där nyanlända och flerspråkiga elevers förutsättningar för andraspråksutveckling synliggörs och former för bedömning och dokumentation i förhållande till styrdokumenten diskuteras.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna:
- Redogöra för och diskutera olika bedömningsteorier och modeller samt olika syften med bedömning,
- Analysera och bedöma nyanlända och flerspråkiga elevers andraspråkutveckling,
- Diskutera hur formativ bedömning kan användas för elevens språkutveckling och för att utveckla undervisningen,
- Redogöra för och diskutera hur bedömningsstöd, exempelvis Bygga svenska, kan användas som verktyg för återkoppling till eleven och elevens vårdnadshavare.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierade arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Studierna genomförs både självständigt och i grupp.
Obligatoriska moment förekommer och anges av kursledare vid kursstart.
Bedömningsformer
Kursen examineras i två delar.
Del 1: Ett muntligt seminarium.
I denna del examineras mål 3 och 4.
Del 2: Ett reflekterande paper.
I denna del examineras mål 1 och 2
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Abrahamsson, Niclas. (2009). Andraspråksinlärning.(Kap. 1–5, 8–10) Lund: Studentlitteratur AB. (200 s.)
Axelsson, Monica. (2013). Flerspråkighet och lärande. I:Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle (547–578). Lund: Studentlitteratur AB. (32 s.)
Enström, Ingegerd (2013) Ordförråd och ordinlärning med särskilt fokus på avancerade inlärare. I:Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle (s.169-198). Lund: Studentlitteratur AB. (29 s)
Flyman, Mattsson, Anna (2021) Andraspråkets grammatik. Studentlitteratur AB. Lund. (218 s.)
Flyman Mattsson, Anna & Håkansson Gisela.(2021). Bedömning av svenska som andraspråk. En analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier. Lund: Studentlitteratur AB. (90 s.)
Lindberg, Inger (2007). Bedömning av skolrelaterat ordförråd. I: Olofsson, Michael (red.) Symposium 2006. Bedömning, flerspråkighet och lärande. Stockholm: HLS förlag (20 s.) Tillgänglig via Internet.
Lindberg, Inger. (2017). Lärarsamarbete med fokus på språk och ämne. Lärportalen. Nyanländas språkutveckling, del 1. Skolverket. Tillgänglig via internet. (15.s)
Lindberg, Inger, (2013). Samtal och interaktion i andraspråksforskning. I: I: Hyltenstam & Lindberg (Red.) Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle (s. 481- 518). Studentlitteratur AB. (35 s.)
Lupsa, Manuela. (2020). Transspråkande i en flerspråkig förskoleklass. HumaNetten, (45), 129–155. Tillgänglig via internet. (27 s.)
Olofsson, Mikael och Sjöqvist, Lena. (2013). Bedömning i svenska som andraspråk. I:Hyltenstam & Lindberg (Red.) Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle (s. 161-177). Studentlitteratur AB. (17 s.)
Prentice, Julia & Sköldberg, Emma (2013). Flerordsenheter- ur ett andraspråksperspektiv. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle (s 197-220). Lund: Studentlitteratur (23 s.)
Svensson, Gudrun. (2016). Translanguaging för utveckling av elevers ämneskunskap, språk och identitet. I Kindenberg, Björn (red.). Flerspråkighet som resurs. Symposium 2015. 31–41. Stockholm: Liber. (12 s).
Thorén, Bosse. (2014). Kärnan i uttalsundervisning: Vad bör lärare prioritera I Kindenberg, Björn (red.). Flerspråkighet som resurs. Symposium 2015. 55–64. Liber: Stockholm. (10s)
Walldén, Robert. (2020). Pedagogisk kommunikation i svenska som andraspråk. Lund: Studentlitteratur AB. ss. 33–86, 151–196, 219–226 (107 s.)
William, Dylan (2019) Att följa lärande-Formativ bedömning i praktiken. (Kap. 2–5), Studentlitteratur. Lund (125 s.)
Några aktuella artiklar tillkommer.
Kursvärdering
Malmö universitet ger deltagare som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för deltagarna. (HF 1:14).
Övrigt
Bygger på Skolverkets ramkursplan (Skolverkets dnr: 7.5.2–2020:2042)